וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות היסטוריות במיאנמר: כלת פרס נובל לשלום תדיח את הצבא?

7.11.2015 / 20:42

בבחירות החופשיות הראשונות זה רבע מאה צפויה לנצח מנהיגת האופוזיציה אונג סן סו צ'י. ואולם, החוקה האוסרת עליה לכהן כנשיאה ודיכוי המוסלמים מעיבים על המאורע. "צריך שינוי, כל מה שראיתי הוא דיקטטורה"

מנהיגת האופוזיציה במיאנמר אונג סן סו צ'י לקראת הבחירות במדינה, נובמבר 2015. רויטרס
הייתה במעצר בית במשך 20 שנה. אונג סן סו צ'י/רויטרס

אזרחי מיאנמר יצביעו מחר (ראשון) בבחירות היסטוריות לפרלמנט, שיהוו את הצעד הגדול ביותר שלה במעבר מדיקטטורה לדמוקרטיה. כ-30 מיליון בעלי זכות הצבעה במדינה הדרום-מזרח אסייתית יהנו לראשונה זה רבע מאה מבחירות חופשיות, אולם המורשת של השלטון הצבאי עדיין מהדהדת בשל העובדה שמנהיגת האופוזיציה אונג סן סו צ'י לא תוכל להיבחר כנשיאה גם אם מפלגתה תזכה ברוב מוחץ.
כלת פרס נובל לשלום ניצחה בבחירות החופשיות האחרונות שהתקיימו ב-1990, אולם החונטה סירבה להכיר בתוצאות והיא בילתה את 20 השנים הבאות במעצר בית עד שחרורה ב-2010.

מפלגת "הליגה הלאומית למען דמוקרטיה" שבראשה היא עומדת צפויה לנצח שוב, אולם סו צ'י אינה יכולה לקחת התפקיד בעצמה בשל סעיף בחוקה שנועד להבטיח את השפעת הצבא. במקרה שתזכה ברוב ותוכל להקים את הממשלה הדמוקרטית הראשונה במדינה מאז שנות ה-60, היא הבטיחה שהיא תהיה הכוח מאחורי הנשיא למרות החוקה שאותה היא מגדירה "מטופשת מאוד".

נוסף על כך, בפני סו צ'י יש מכשול נוסף עוד בטרם נפתחו הקלפיות – אפילו אם הבחירות יתקיימו כסדרן ויהיו הוגנות, רבע ממושבי הפרלמנט שמורים לנציגי כחות הביטחון שלא עומדים לבחירה. כדי להקים ממשלה ולבחור נשיא מטעמה, מפלגתה זקוקה להשיג יותר משני שלישים מהמושבים שנותרו.

עוד ידיעות מהעולם בוואלה! NEWS:
התרסקות המטוס בסיני: רעש נשמע בתא הטייס רגעים לפני האסון
המטיילים תקועים בנהר בבוליביה: "מנסים להיות חזקים בשבילם"
טילי נ"ט ומלחמת שוחות: כך שורדים המורדים את המבצע הרוסי

כרזות תמיכה במנהיגת האופוזיציה במיאנמר אונג סן סו צ'י לקראת הבחירות במדינה, נובמבר 2015. רויטרס
כרזות תמיכה בסו צ'י לקראת הבחירות/רויטרס

לעומת זאת, מפלגת "הפיתוח והאיחוד הסולידרי" השלטת זקוקה להרבה פחות מנדטים אם היא תבטיח את תמיכת הגוש הצבאי בפרלמנט. ואולם, המצביעים צפויים לדחות את מפלגת השלטון, שהוקמה על ידי החונטה הקודמת ומובלת על ידי קצינים לשעבר, בשל הקשר שלהם לדיקטטורה האכזרית שמינתה את ממשלתו האזרחית של הנשיא טאין שין ב-2011.

תוצאה לא חד-משמעית עשויה להפוך את המפלגות המייצגות את המיעוטים האתניים במיאנמר לממליכי מלכים ולקרבם למרכז קבלת ההחלטות אחרי שנים שבהן נדחקו לשוליים. "אני באמת רוצה שינוי", סיפר זובאי, סוחר מוסלמי מהעיר בשנייה בגודלה במדינה מנדלאי, שהזדהה רק בשמו הפרטי. "אני חי במשך 53 שנה וכל מה שראיתי הוא דיקטטורה".

"אני מרגיש כמו סטודנט שממתין לתוצאות של המבחן שלו. אני חושש שאנחנו עלולים להפסיד", אמר אלאסלאם בחצר של מסגד במנדלאי. העיר נחשבת למעוזם של הבודהיסטים הלאומנים, שהסיתו במהלך התקופה שקדמה לבחירות נגד המיעוט המוסלמי. זובאי האשים את הממשלה ואת הצבא בתעמולה שקרית שעודדה שנאה, בין היתר בשל כרזות אנונימיות שחולקו לאחרונה שהזהירו כי ניצחון "הליגה הלאומית למען דמוקרטיה" יסלול את הדרך להשתלטות המוסלמים על המדינה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
ילדים מוסלמים במחנה פליטים במערב מיאנמר, נובמבר 2015. רויטרס
נרדפים על ידי הרוב הבודהיסטי. ילדים מוסלמים במחנה פליטים במערב המדינה/רויטרס

בתור מדינה שהייתה מבודדת עד לאחרונה, למיאנמר יש ניסיון מועט בארגון מערכות בחירות. סקר שפורסם היום חשף כי רק 29% מבעלי זכות הבחירה מכירים את המועמדים במחוזות שלהם, אך בעייתית עוד יותר היא העובדה שכארבעה מיליון בני אדם לא יוכלו להשתתף. אלפים לא רשומים בטופסי ההצבעה, מיליונים המתגוררים מחוץ למדינה לא נרשמו בזמן ומרביתם של 1.1 מיליון בני הרוהינגיה הנרדפים אינם מורשים להצביע.

בנאום שנשא אתמול הנשיא, הוא הודה כי ארגון הבחירות היה אתגר קשה והדגיש את מחויבותה של ממשלתו להבטיח הצבעה חופשית עם יותר מ-10 אלף משקיפים שיפקחו על התהליך. טאין אף הצהיר כי בניגוד לספקות שהוטלו בכך, הוא והצבא יכבדו את התוצאות. "אני רוצה לחזור שוב על כך שהממשלה והצבא יכבדו ויקבלו את התוצאות", אמר. "אני אקבל את הממשלה החדשה שתוקם, בהתבסס על תוצאות הבחירות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully