וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס ספד לחברו יצחק נבון: "נשיא אהוב שידע גם לעמוד על דעתו"

8.11.2015 / 0:11

נשיא המדינה לשעבר פרסם הספד מצולם שבו ספד לחברו, הנשיא החמישי שהלך אתמול בלילה לעולמו, בגיל 94. "זכינו בתקופה של עשייה משמעותית תחת גדול המנהיגים היהודים", אמר. ריבלין: "מעולם לא ראה עצמו מורם מעם". הלווייתו תיערך היום בירושלים

קרדיט: דוברות הנשיא לשעבר שמעון פרס

הנשיא לשעבר שמעון פרס ספד אתמול (שבת) לחברו, יצחק נבון, הנשיא החמישי של מדינת ישראל, שהלך אתמול בלילה לעולמו והוא בן 94. "אנחנו נפרדים היום מאחד מבניה הנפלאים ביותר של עמינו, הוא נשא בחובו את חוכמת הדורות ושר בליבו את שירתה הנהדרת של העיר ירושלים", אמר בעצב.

השניים היו חברים עוד מימי עבודתם המשותפת בלשכתו של ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון, ונהגו להיפגש לעתים קרובות. "עבורי, יצחק היה חבר בלב ובנפש למעלה מיובל שנים, ראיתיו משרת כמנחיל השפה העברית, כנשיא אהוב שידע גם לעמוד על דעתו, כמחבר ומקרב רחוקים, מעמיק בדברים ותמיד דואג לרומם את עם ישראל", הוסיף פרס.

עוד בוואלה! NEWS:
מהגיל הרך ועד תקציב המדינה: הקואליציה מראה סימנים של חולשה
השר לשעבר משה שחל: "כשראיתי את יגאל עמיר מחייך, התנפלתי עליו"
חודשיים לפני ההתרסקות: מטוס בריטי חמק מפגיעת טיל בסיני

שמעון פרס ויצחק נבון. יוסף אבי יאיר אנגל, מערכת וואלה! NEWS
לימד את בן גוריון ספרדית. פרס ונבון במפגש בבית הנשיא, בשנת 2013/מערכת וואלה! NEWS, יוסף אבי יאיר אנגל

"שנינו שירתנו שנים רבות תחת בן גוריון, נבון אף לימד את בן גוריון ספרדית, זכינו בתקופה של עשייה משמעותית יחדיו תחת גדול המנהיגים היהודים לדורותינו", ציין פרס, שהוסיף כי פגישתם האחרונה התרחשה לפני שבועות בודדים. "תרומתו של יצחק נבון נדירה ונדיבה ולא תישכח. חברותך תלווה אותי ואת חבריך לכל אורך הדרך בה נלך".

עם הידיעה על מותו של נבון, שוחח פרס עם בני משפחתו וניחם אותם. "יצחק נבון היה לא רק נשיא אהוב מאין כמוהו שידע לעורר אהבה בעם והעם אהב אותו חזרה, אלא גם משורר שסיפר לנו את מכמניו של עמנו על כל פזורותיו כבוסתן ספרדי", אמר פרס והתייחס למחזה "בוסתן ספרדי" שאותו כתב נבון ומוצג בתיאטרון הלאומי הבימה זה 18 שנה.

הלווייתו של נבון תיערך היום בירושלים. בשעה 8:55 יונח זר בבית הנשיא ובין השעות 11:00-09:00 יוכל הקהל הרחב להגיע לבית הנשיא כדי לחלוק לו כבוד אחרון. בשעה 11:15 יתקיים טקס אשכבה מצומצם בנוכחות המשפחה בלבד ובשעה 12:00 יחל טקס הקבורה בהר הרצל בהנחיית יהורם גאון. הטקס יהיה פתוח לקהל הרחב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
שמעון פרס ויצחק נבון. יוסף אבי יאיר אנגל, מערכת וואלה! NEWS
"היה חבר בלב ובנפש למעלה מיובל שנים". נבון ופרס ביום העצמאות 2013/מערכת וואלה! NEWS, יוסף אבי יאיר אנגל

ראש הממשלה בנימין נתניהו ספד אף הוא לנבון. "אני מבקש להביע צער עמוק על לכתו של נשיא המדינה החמישי יצחק נבון ולשלוח תנחומיי לרעייתו, לילדיו ונכדיו", אמר. "נבון, כמזכירו של דוד בן גוריון, כשר חינוך וכנשיא המדינה, היה שותף מלא לעיצובה של ישראל כמדינה חופשית, יהודית ודמוקרטית".

עוד הוסיף נתניהו: "תמיד התרשמתי מעומק השכלתו, מפתיחותו לבריות ומאהבתו העמוקה לעם ישראל ולמורשתו. כנשיא, סופר ומחזאי פעל לקירוב לבבות בין עדות ישראל, להנצחת יהדות ספרד ולהכרת תולדות ירושלים שבה נולד והתגורר כל חייו. נבון ייזכר כאחד מאצילי האומה וכאחד מבכירי בניה. יהי זכרו ברוך".

לקראת אישור מתווה הגז: דרעי התפטר ממשרד הכלכלה - נתניהו יחליפו. רויטרס
"נבון ייזכר כאחד מאצילי האומה וכאחד מבכירי בניה". נתניהו/רויטרס

גם נשיא המדינה ראובן ריבלין ספד לנבון, ואמר: "נבון יצר סגנון והווי חדשים של נשיאות. יצחק היה אדם אציל, אריסטוקרט ללא גינונים, נשיא שבא מן העם, והעם העריך ואהב אותו מאוד". הוא הוסיף: "יצחק היה איש רוח ומעש, שעסק לצד בן גוריון בהקמת המדינה וביסוסה, ויצר את אחת היצירות המשמעותיות בתרבות היהודית והארץ-ישראלית, בוסתן ספרדי, שהפכה לאבן דרך בתרבות הישראלית".

ריבלין המשיך ואמר כי נבון היה נוכח בנקודות המשמעותיות ביותר מתולדות המדינה, ולא חשש לומר את מה שהאמין בו. "במסלול חייו צעד יצחק יד ביד עם מדינת ישראל. פעם אחר פעם נמצא שם - בצמתים המשמעותיים בתולדותיה של המדינה. תמיד במקום משמעותי", אמר ריבלין. "תמיד כמצפן שלא מהסס לומר את אשר על ליבו, ולא מהסס להתערב כאשר חש שזוהי חובתו המוסרית והמצפונית, גם במחיר סיום תפקידו, כאשר איים להתפטר אם לא תוקם וועדת חקירה לאחר סברה ושתילה. מדינת ישראל איבדה היום בן אהוב, נשיא של העם, שמעולם לא ראה עצמו מורם מעם אך עיני כולנו נישאו אליו בהערכה ואהבה".

יום עיון מיוחד לזכרו של יצחק רבין ז"ל, פורום המטה הכללי של צה"ל, 2 בנובמבר 2015. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
"במסלול חייו צעד יצחק יד ביד עם מדינת ישראל". ריבלין/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

נבון נולד בירושלים בשנת 1921, למשפחה ירושלמית ותיקה ממוצא ספרדי. הוא שירת בהגנה כראש המחלקה הערבית בשירות הידיעות של הארגון. לאחר קום המדינה, בשנת 1949, יצא לשליחות דיפלומטית באורוגוואי וארגנטינה, ועם שובו ארצה בשנת 1951 התמנה למזכירו הפוליטי של משה שרת.

הוא כיהן בשורה של תפקידים פרלמנטריים במשך 13 שנים, עד שנבחר בשנת 1978 לכהן כנשיאה החמישי של מדינת ישראל, ומילא את התפקיד עד שנת 1983. הוא ויתר על התמודדות לכהונה שנייה כנשיא, בכוונה להתמודד על ראשות מפלגת העבודה בכנסת ה-11. בכך היה לנשיא היחיד ששב לחיים הפוליטיים לאחר פרישתו. אלא שבסופו של דבר תמך בשמעון פרס ולא התמודד ובשנת 1984 הוא התמנה לתפקיד שר החינוך והתרבות, וכיהן בו עד שנת 1990. לקראת הבחירות האחרונות הוא הצטרף לרשימת "המחנה הציוני" לכנסת ה-20 והוצב כסוגר הרשימה במקום ה-120.

שמעון פרס, יצחק נבון, 1984. AP
תכנן להתמודד על ראשות העבודה אך ויתר לחבר הוותיק. פרס ונבון בשנת 1984/AP

גם סיעת המחנה הציוני ביכתה את מותו. "נבון, איש מפלגת העבודה, שר החינוך לשעבר, מחזאי ואיש תרבות, איש חינוך ומצפן ערכי, איש ספרא וסייפא", מסרו. "אנו משתתפים בצערם הגדול אשתו מירי, ושל ילדיו - ארז ונעמה וכל המשפחה".

(עדכון ראשון: 16:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully