וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצרים מציפה את המנהרות ברפיח: "יותר גרוע מההפצצות של ישראל"

8.11.2015 / 0:31

תושבי הרצועה מתעוררים בלילות למים שיוצאים מבטן האדמה ומציפים את ביתם. הסיבה: מצרים מזרימה מי ים לתוך מנהרות ההברחה בגבול הרצועה, כחלק ממלחמתה בארגון דאעש בסיני. בעזה מזהירים מזיהום מי השתייה ומקריסת מבנים

צילום: רויטרס עריכה: שניר דבוש

מוחמד באכר מדבר בייאוש על הלילה שבו המים הציפו את ביתו שברפיח. הוא הצליח להימלט יחד עם אשתו וחמשת ילדיהם, לפני שהבית כולו התמלא במים. בחודשים האחרונים החלה מצרים להזרים מים לתוך מנהרות ההברחה שבגבולה עם רצועה עזה, כחלק מהתמודדותה עם הארגונים האיסלאמיים הפועלים בסיני. את המים שהיא מזרימה למנהרות היא שואבת מים מהים התיכון, והעובדה שמדובר במי ים עלולה להביא לזיהום מי השתייה של התושבים, להרוס מבנים ולהחריב שטחים חקלאיים.

עוד בנושא:
ההסתה לפיגועים: "גם אם אין חשמל, אי אפשר להרוג את האינטרנט"
אישום: אם ל-7 מחיפה ריגלה עבור ארגון טרור בעזה ותכננה פיגוע
בתוך שבוע: לוחם חיסל שלושה מחבלים בשני פיגועים שונים

מנהרות ההברחה ברפיח. רויטרס
בשיא הפעילות היו 2,500 מנהרות. פועל במנהרה ברפיח/רויטרס

התושבים המקומיים מספרים שבשיא תנועת המנהרות בשנים 2010-2007 - אז סגרה ישראל את המעברים לרצועה בעקבות השתלטות חמאס עליה - קרוב ל-2,500 מנהרות פעלו מתחת לגבול בין רצועת עזה לסיני, כאשר כיוון התנועה היה בעיקר לתוך הרצועה. מלבד אמצעי לחימה, הכול הוברח במנהרות - ממוצרי צריכה, ועד מכונות כביסה, ג'יפים ואפילו עיזים. הזרוע הצבאית של חמאס פיקחה על המנהרות וגבתה מס על המעבר בהן, וכ-22 אלף פלסטינים עבדו בתעשייה המשגשגת.

תנועת המנהרות עבדה גם בכיוון ההפוך, בעיקר בהברחת אמצעי לחימה, ובצדו המצרי של הגבול התרחבה פעילותם של הארגונים האיסלאמיים הקיצוניים שנלחמים במצרים. לפני שנה אף נשבעו אמונים הארגונים, שמעוזם הוא בצפון-מזרח סיני, לארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש). לאחר מספר פיגועי ענק שביצעו בשנה האחרונה אנשי דאעש נגד כוחות הצבא המצרי בחצי האי, החליטה קהיר לנקוט בצעד קשה יותר נגד האסלאמיסטיים, ולסגור אחת ולתמיד את המנהרות מעזה. המצרים הציפו את מערכת המנהרות התת-קרקעית במים, עד שזו התמוטטה לגמרי.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
מנהרות ההברחה ברפיח. רויטרס
הצפת המנהרות מזהמת את מי השתייה. פועל במנהרה ברפיח/רויטרס

חופרי מנהרות מספרים כי הצפת המנהרות בידי המצרים, שנעשתה מספר פעמים מאז ספטמבר, גרמה למנהרות יותר נזק משגרמו כל ההפצצות האוויריות של ישראל בשני העשורים האחרונים. לדבריהם, כיום נותרו מתחת לקרקע פחות מעשרים מנהרות, המשמשות בעיקר להברחת מוצרי צריכה קטנים כמו סיגריות. אף אחד מהם לא מוכן לגלות כמה מנהרות להברחת נשק נותרו - זהו סוד שנשמר בידי החמושים של חמאס.

מעל הקרקע ברפיח, הבלגן חוגג. המים הציפו את הבתים שנמצאים בטווח של מאה מטרים מהגבול, והאזור כולו מלא בבוץ ובשלוליות ענק. תאמר אל-סליבי, האחראי על מערכת המים בעזה, מזהיר מפי נזק סביבתי ארוך טווח: "מטר מעוקב אחד של מים מזהם ארבעים מטרים מעוקבים של מי שתייה. מי מזוהמים יביאו גם להפצת יתושים נושאי מחלות. מלבד הסיכונים הבריאותיים, הפעולות של המצרים עלולות להפוך את הקרקע לרעועה ולהחליש את היסודות של הבתים שמעל".

מנהרות ההברחה ברפיח. רויטרס
"התושבים ייאלצו להתפנות". פועל במנהרה ברפיח/רויטרס

ראש עייריית רפיח סובני רודאן מזהיר כי שש בארות המים, המשרתות את 230 אלף תושבי העיר נמצאות בסכנת זיהום. "זיהינו כבר התמוטטות של קרקע ושל יסודות בניינים בכמה מקומות. אם הם ימשיכו בעבודות, הדבר יסכן את התושבים המתגוררים סמוך לגבול והם יאלצו לפנות את בתיהם".

בחמאס דוחים את טענותיה של קהיר על כך שהארגון מתערב בענייניה של מצרים ומשתף פעולה עם הארגונים שמעבר לגבול. אנשיו ניסו פעם אחר פעם לשכנע את הממשלה המצרית להפסיק את צעדיה בגבול, אך ללא הועיל.

בינתיים בתוך המנהרה, פועלים עוסקים בהוצאת הבוץ מפיר המנהרה שהיה היה נתיב הברחה עמוס. בעל המנהרה מספר בעצם כי השקיעה 200 אלף דולר בבנייתה, אך כעת נאלץ לצמצם את העבודה ולפטר את מרבית העובדים. "כמה ימים בחודשים אנחנו מעבירים סיגריות, ובשאר הזמן עסוקים בפינוי בוץ", אומר בייאוש.

(עדכון ראשון: 21:31)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully