וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההסתה לפיגועים: "גם אם אין חשמל, אי אפשר להרוג את האינטרנט"

בגל הטרור הנוכחי עולה שלרבים מהמחבלים כלל לא היה חשבון פייסבוק. עם זאת, החוקרת אורית פרלוב הבהירה באולפן וואלה! NEWS כי "יש גם פעילות ערה בחשבונות הווטסאפ. כל ילד עם טלפון הוא צלם וכתב"

צילום: מאצ'י הוף, עריכה: ניר חן

לרשתות החברתיות קיים אמנם תפקיד בהלהטת הרוחות בקרב הפלסטינים, אך לא משמעותי כפי שהצטייר בכלי התקשורת ובהערכות המוקדמות, כך עולה מחקירות מחבלים שהשתתפו בגל הטרור הנוכחי. כמחצית מהפלסטינים שמתגוררים בערים מחוברים לפייסבוק, אך בכפרים ובמחנות הפליטים המספרים צונחים בצורה משמעותית. עוד עולה מחקירות המחבלים, כי מחבלים שהגיעו מהכפרים הסמוכים לחברון, לדוגמה, לא רק שלא היו מחוברים לפייסבוק, אלא שאפילו לא הייתה להם אספקת חשמל סדירה בבית.

אורית פרלוב, חוקרת רשתות חברתיות פלסטיניות במכון למחקרי ביטחון לאומי, אמרה בראיון לאולפן וואלה! NEWS כי לא לכל הצעירים יש רשתות חברתיות כמו פייסבוק וטוויטר שבהם יש קמפיינים גדולים הסתה כמו "דקור ודרוס", אך יחד עם זאת רובם פעילים ברשת החברתית וואטסאפ. "הם מתאגדים בקבוצות קטנות ומעדכנים על פעולות ועל גלי מעצרים".

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
נתניהו מתנער מדברי ברץ: "אינם ראויים ואינם משקפים את עמדותיי"
החשש מתגבר: גם רוסיה בוחנת אם מטען פוצץ במטוס בסיני
כשצפרדע צפה: צפו בנזקי ההצפה מהגשם הכבד בירושלים

פיגוע דקירה נגד כוחות הביטחון בשער שכם בירושלים, 10 באוקטובר 2015.. מד"א
לווטסאפ תפקיד מרכזי. ניסיון פיגוע דקירה בשער שכם בחודש שעבר/מד"א

נתון נוסף שעלה בחקירות המחבלים הוא שחלקם יצא בתוך פחות משעה לבצע פיגוע מרגע שנחשף לסרטון או לידיעה הנוגעים ל"רצח" פלסטיני בידי ישראל. אולם לצד זאת, נחקרים אחרים סיפרו כי תכננו את הפיגועים מבעוד מועד ואף צילמו צוואה. פרלוב הדגישה כי הקמפיינים הגדולים של ההסתה יוצאים מהערים, עזה, ג'נין ורמאללה, ערים שמהם לא יוצאים מחבלים לבצע פיגועים, אך מכיוון לרשת אין גבולות, התמונות והמסרים עוברים גם בחשבונות וואטסאפ. "אנחנו פחות נדע על מה שקורה בוואטסאפ. במחנות הפליטים כמעט ואין חשמל, הם מתחברים לאינטרנט ולחשמל באמצעות הרשתות הישראליות, כי את האינטרנט אי אפשר להרוג".

פרלוב הדגישה כי הסתה היא מרכיב אחד שמשפיע על המחבלים, אבל לצידה יש גם את המציאות הקשה של אבטלה ועוני. "הסתה היתה גם בעבר, אבל הכלים הטכנולוגים השתנו. כמו שיש הסתה מחוץ לרשת אנחנו נראה אותה גם ברשת. הרשת שברה את המונופלים על האינפורמציה ועל הידע. מצד אחד אי אפשר לקבור רעיונות. מצד שני, גם כל ילד בן 15 יכול להיות צלם, כתב ועיתונאי שמביא תמונות לא ערוכות לכל אחד מאיתנו הביתה. לא משנה אם העיר נצורה, הרעיונות מגיעים ומחלחלים. יש מצד אחד דיאלוג אבל גם קמפיינים של דקירה ודריסה שרואים אותם גרשתות החברתיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully