וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תלמידי הרב פינטו החלו בשביתת רעב בדרישה לפתוח את תיקו מחדש

יקי אדמקר ויהושע בריינר

3.11.2015 / 18:07

עשרות מתלמידי וחסידי הרב התכנסו במאהל מחאה שהוקם ליד ישיבתו של פינטו באשדוד. לטענתם, הפרקליטות איימה על הרב שיסכים לעסקת הטיעון, והם דורשים "לנהל את התיק בצורה הגונה ועל פי כללי הצדק"

עריכה: מתן חדד

(הרב פינטו בשיחה עם חסידיו לפני שיבתו ארצה)

עשרות מתלמידיו וחסידיו של הרב יאשיהו פינטו פתחו היום (שלישי) בשביתת רעב בדרישה לפתוח את תיק החקירה נגד הרב מחדש. התלמידים השובתים ותומכים נוספים התכנסו במאהל שהוקם ליד ישיבתו של הרב פינטו באשדוד. לדבריהם, שביתת הרעב תימשך עד שתתקבל תביעתם לפתוח את תיק החקירה של הרב מחדש ו"לנהל אותו בצורה הגונה ועל פי כללי הצדק".

לטענת מקורבי הרב, פרקליטות המדינה הורתה לסנגורים הקודמים של פינטו, שייצגו אותו במהלך ההליך בבית המשפט המחוזי, שלא לאפשר לפינטו לעיין בראיות נגדו. כמו כן, טוענים המקורבים כי הפרקליטות דרשה מהרב להודות באופן מיידי בהסדר הטיעון, או שיוגשו כתבי אישום גם נגד אשתו, הסובלת ממצב רפואי קשה. כמו כן, טוענים התלמידים כי חקירת הפרשה נוהלה בידי המשטרה ולא בידי המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש), בניגוד להוראת החוק במקרים מסוג זה.

קריאה נוספת:
פינטו תוקף את הפרקליטות: "רודפים אותי בגלל שאני רב? ספרדי?"
באיחור של שלושה שבועות: הרב פינטו נחת בארץ
הרב פינטו התמוטט על המטוס בדרכו ארצה: "זה לא תרגיל"

תלמידי הרב יאשיהו פינטו החלו בשביתת רעב, נובמבר 2015. מור יוסף תקשורת,
"סחיטה באיומים, הרבנית לא עברה אף עבירה". תלמידי פינטו, היום/מור יוסף תקשורת

"הם היו אמורים להיות חומת המגן של הרב אבל בפועל הם כשלו ואיפשרו לפרקליטות לעשות מה שהיא רוצה, וכך לגרום לרב להודות במשהו מבלי שיראה בכלל מה הראיות נגדו. זו זכות בסיסית של כל אדם", אמרו אנשי הרב. אחרים השתמשו בביטויים חריפים יותר, וטענו כי צוות ההגנה של פינטו "מכר אותו" לפרקליטות. לדברי חסידיו, גם לאחר הגשת כתב האישום, סירבה הפרקליטות לאפשר לרב ולפרקליטיו לעיין בכל חומרי החקירה נגדו, אלא ל-24 שעות בלבד ומבלי להעתיק את החומרים.

כך למשל, הוגש לבית המשפט העליון מכתב שנשלח לכאורה מעו"ד רחלי חזן-פלדמן מפרקליטות מחוז תל אביב אל הסנגורים של פינטו בנובמבר 2014, לאחר שכבר חתם על הסדר הטיעון שבו הודה במתן שוחד. במכתב נאמר כי הפרקליטות עומדת על כך שחומרי חקירה לא יועברו לעיון הרב. "לא תהא שום טענה לעיכוב מצדכם מטעמים של חומרי החקירה... ההגנה מתחייבת לא למסור את החומרים לאף אחד, כולל לא לפינטו", נכתב. על כך, טוענים חסידי הרב כי "כפו עליו לחתום על הסדר הטיעון". "איפה נשמע שלא מאפשרים לנאשם לעיין בחומרים נגדו? לא הייתה לרב ברירה והפרקליטות ניצלה את מצבה של אשת הרב כשאיימה להגיש גם נגדה כתב אישום", אמרו תומכיו.

ביום ראשון הודיעה הפרקליטות לבית המשפט העליון כי היא מתנגדת לבקשת הרב פינטו להגיש במסגרת הליך הערעור את העדויות שמסר במשטרה ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה המנוח, תת-ניצב אפרים ברכה, ובכך בעצם לפתוח את תיקו מחדש. התגובה הוגשה לאחר שסנגוריו של פינטו, שהגיש ערעור על עונשו ביקשו להגיש לבית המשפט עליון ראיות חדשות שלא הוגשו במסגרת ההליך בבית המשפט המחוזי, שבו נגזרה עליו שנת מאסר בפועל בהסדר טיעון, לאחר שהורשע במתן שוחד לברכה ובשיבוש הליכי משפט.

תלמידי הרב יאשיהו פינטו החלו בשביתת רעב, נובמבר 2015. מור יוסף תקשורת,
השביתה תימשך עד שייפתח התיק מחדש. מאהל המחאה של חסידי הרב/מור יוסף תקשורת

פרקליטיו של פינטו ביקשו להגיש עדויות של ברכה שנמסרו לחוקרי המשטרה, ובהן גולל את יחסיו הקרובים עם פינטו, שהיה אז רבו. לטענת מקורבי הרב, מדובר בראיות שיכולות להעיד כי הכסף שהעביר הרב לברכה לא היה בבחינת שוחד. לטענת הפרקליטות, אין לאפשר את הגשת הראיות לאור העובדה כי קיים הסדר בין הצדדים וכן לאור עקרון סופיות הדיון, שהסתיים בעת גזירת המאסר על הרב.

מהפרקליטות נמסר בתגובה: "מדובר בטענות מופרכות. ראשית, עניינה של הרבנית הופרד כבר מתחילת המשא ומתן מעניינו של פינטו, וזאת נוכח מצבה הרפואי. אף סנגוריו הקודמים של פינטו כתבו במפורש במענה לעתירה לבג"ץ כי 'ההחלטה בעניינה של גב' פינטו ניתנה במנותק וללא כל קשר לחתימת הסדר הטיעון בעניינו של הרב פינטו'. כך שברור שאין מאומה בטענה זו וכל מטרתה להטיל רפש במדינה".

"באשר לחומרי החקירה – המדינה לא ביקשה בשום שלב להסתיר את חומר הראיות מפינטו או מסנגוריו, אלא להיפך. המדינה איפשרה לפינטו וסניגוריו במשך תקופה ארוכה לעיין בחומר החקירה כולו (למעט פרטים חסויים על פי חוק), תוך שהיא מעמידה לרשותם צוות של פרקליטים, מתמחים ושוטרים שיסייעו להם להתמצא בחומרים. סנגורי פינטו הם שביקשו שהעיון ייערך במשרדי הפרקליטות, וזאת כדי למנוע הדלפות. בידינו ראיות למכביר המעידות כי פינטו היה שותף פעיל ומיודע על כל פרט ופרט בהליך המשא ומתן, וכן כי הוא נתן דעתו על הראיות בתיק, ניסוח כתב האישום ועל הפעולות המיוחסות לו ושבהן הודה והורשע".

"בשלב מאוחר יותר, לאחר הודאת פינטו, ביקשו הסנגורים לצלם את חומר החקירה על אף שכבר מימשו את זכותם לעיין בחומר. אלא שנוכח הסדר הטיעון לא מיינה הפרקליטות את החומר, והיו בו עדיין חומרים חסויים. מכתבה של עו"ד חזן-פלדמן משקף הסכמה שהושגה עם הסנגורים, לבקשתם, שהחומר לא יועבר לעיונו של פינטו עצמו וכך יתייתר הצורך במיון החומר והוצאת תעודת חיסיון", הוסיפו בפרקליטות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
ההתכתבות בין הפרקליטות לבין סנגוריו של פינטו/מערכת וואלה, צילום מסך
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully