וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מת העיראקי שבדה את תכנית הנשק הכימי של סדאם וגרם לפלישת ארה"ב

3.11.2015 / 14:06

אחמד צ'לבי, ששכנע את ממשלו של בוש כי בגדאד מחזיקה בנשק להשמדה המונית, מת בגיל 71 מהתקף לב בביתו. אחרי הפלת משטרו של הדיקטטור ב-2003, הוא שב מגלות וניסה להנהיג את המדינה, אך ללא הצלחה

אחמד צ'לבי, הפוליטיקאי העיראקי ששכנע את ארצות הברית לפלוש למדינה. רויטרס
שכנע את ארה"ב לפלוש. אחמד צ'לבי/רויטרס

אחמד צ'לבי, הפוליטיקאי העיראקי ששיחק תפקיד מכריע בשכנוע ארצות הברית להפיל את סדאם חוסיין ב-2003, מת היום (שלישי) בגיל 71 מהתקף לב. היית'ם אל-ג'בורי, מזכיר ועדת הכלכלה של הפרלמנט שבראשה עמד צ'לבי, מסר כי האחרון נמצא ללא רוח חיים במיטתו שבביתו בבירה בגדאד.
צ'לבי נחשב בעיניי רבים כמי שדחף את וושינגטון לפלוש לעיראק אחרי שהעביר לה מידע על תכנית הנשק להשמדה המונית של הדיקטטור לשעבר, שבהמשך התבררה כבדויה.

צ'לבי, שהיה שיעי חילוני, עמד בראש הקונגרס הלאומי העיראקי, הארגון הגולה שהשפיע על ממשלו של נשיא ארצות הברית לשעבר ג'ורג' וו. בוש לצאת למלחמה נגד סדאם הסוני. ברקע פיגועי 11 בספטמבר, הוא שכנע את וושינגטון כי לסדאם היו קשרים לאל-קאעדה וכי הוא מחזיק בנשק בלתי-קונבנציונלי, מה שהתברר כטענות שגויות.

לאחר נפילת סדאם, הוא שב לעיראק מגלות בבריטניה ומארצות הברית. בשלב מסוים, שמו הוזכר כמועמד אפשרי לראשות הממשלה, אך הוא מעולם לא הצליח להתגבר על המחלוקות העדתיות במדינה. בנוסף לכך, סר חינו בעיני ארצות הברית לאחר שהואשם כי העביר מידע לאיראן. הוא אף הואשם בטיהור אנשי מפלגת הבעת' של סדאם, מהלך שהותיר ואקום ביטחוני שאליו נכנס אל-קאעדה עם מתקפות נגד הרוב השיעי שהובילו למלחמת אזרחים עקובה מדם.

עוד ידיעות מהעולם
תיעוד: הציקלון העוצמתי "צ'פלה" שוטף את תימן
התרסקות המטוס בסיני: "נשמעו קולות לא שגרתיים בקשר"
מתרחקים מבריטניה: אוסטרליה לא תעניק יותר תארי אבירות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully