וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"השטיח האדום" של רמב"ם: המסלול המהיר שמשפר את הטיפול בשבץ

בית החולים השיק מסלול חדש שמספק לחולים שמגיעים עם אירוע מוחי טיפול תרופתי תוך פחות משעה, מה שמשפר משמעותית את הטיפול. "התוצאות מתורגמות להצלת חיי אדם"

חדר הלם, מרכז רפואי רמב"ם. אלי גרוס, מערכת וואלה! NEWS
בית החולים רמב"ם בחיפה/מערכת וואלה! NEWS, אלי גרוס

יוזמה ייחודית של בית החולים רמב"ם שבחיפה קיצרה משמעותית את זמן הטיפול לחולים שלקו בשבץ מוחי, ובכך העלו את הצלחת ההליך הרפואי מ-20% ל-60% - כך עולה ממחקר שנערך על ידי הצוות הרפואי במרכז והוצג ביום ראשון במסגרת אירועי יום המודעות העולמי לשבץ מוחי.

אירוע מוחי הוא גורם הנכות השכיח ביותר בעולם המערבי וגם אחד משלושת הגורמים השכיחים לתמותה. מדי שנה מתאשפזים בבית החולים רמב"ם כאלף חולים שלקו בשבץ, בהם כ-200 חולים הסובלים מדימום תוך מוחי, וכ-150 חולים לאחר אירוע מוחי איסכמי חולף.

עוד בוואלה! NEWS:
אם לשלושה התלוננה על "גוש בבטן" – וגילתה שהיא בחודש תשיעי
מתה היולדת בת ה-41 שסבלה מתסחיף מי שפיר
"עצוב זו מילה עדינה": ארבעה רופאים מאותה מחלקה מתו בתוך 3 שנים

אילוסטרציה. ShutterStock
מומלץ לקבל טיפול תרופתי תוך פחות משעה/ShutterStock

בעשור האחרון הוחל בבתי חולים רבים בארץ מתן טיפול לחולים הסובלים משבץ מוחי המערב קריש דם (איסכמי). הטיפול בהם כולל הזלפה של תכשיר ממיס קריש (TPA) לווריד או לעורך המוביל ישירות לאזור החסום – מה שמוביל לפתיחה מחדש של מחזור הדם אל רקמת המוח. מתן טיפול זה בחלון של שלוש שעות מרגע האירוע המוחי משפר משמעותית את התוצאות הטיפוליות והתפקודיות של החולה, מה שבמקרים רבים גם מציל חיים.

מחקרים רבים שנעשו בנושא מצאו שבכדי שהטיפול יהיה יעיל ככל האפשר, רצוי שהחולה יקבל את הטיפול הרפואי תוך לא פחות משעה. פרק זמן זה כולל את תהליך קבלת החולה, אבחון הבעיה הבריאותית, בדיקות הדמיה וקבלת החלטות לגבי הטיפול המתאים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

השיא: מתן טיפול תרופתי תוך 20 דקות בלבד

לפני כחמש שנים, הצוות הרפואי בנה בבית החולים רמב"ם מסלול טיפול מהיר, המכונה "השטיח האדום". המסלול הסתמך על מודל אמריקני וכולל מספר שלבים שמטרתם לייעל ולקצר את זמן הטיפול בחולי שבץ, ככל הניתן. בתוך ארבע שנים בלבד הצליח צוות בית החולים להשיג תוצאות מדהימות בכ-60% מחולי השבץ אשר עברו את המסלול המהיר וקיבלו את הטיפול התרופתי תוך זמן קצר – כלומר, תוך פחות משעה.

במחקר, שנערך על ידי הצוות הרפואי, עולה כי עד הכנסת השינוי בפועל - בשנת 2013 - אחוז החולים שקיבלו טיפול רפואי בפחות משעה עמד על 20%, ואילו בשנת 2014 - 59.2% מהמטופלים זכו לקבל טיפול תרופתי תוך פחות משעה. עוד עולה מנתוני המחקר כי בין השנים 2011-2012 זמן הטיפול עמד על 88 דקות בשעות הערב, ואילו בשנת 2014 הנתון ירד ל-61 דקות בממוצע. במקרים מסוימים אף נמדדו פרקי זמן קצרים בהרבה במתן הטיפול, כאשר השיא, נכון להיום, עומד על 20 דקות מרגע שאדם נכנס למיון רמב"ם ועד לקבלת הטיפול התרופתי.

יעל ספרן, אחות אחראית, מחלקת נוירולוגיה, מרכז רפואי רמב"ם. רענן טל, מערכת וואלה! NEWS
"לוגיסטיקה מורכת של כל הגופים", האחות ספרן/מערכת וואלה! NEWS, רענן טל

יעל ספרן, אחות אחראית במחלקת נוירולוגיה ואחת ממובילות המהלך, מעידה כי מדובר בשינוי רחב היקף שלקח על עצמו בית החולים: "אנחנו מדברים על לוגיסטיקה מורכבת, שכללה בין היתר תיאום מדויק של כל הגורמים הרלוונטיים לטיפול בחולה עם שבץ מוחי, מהרגע שנכנס למיון ועד לרגע שהוא מקבל את הטיפול הלכה למעשה". ספרן הוסיפה כי "מעבר לתיאומים, נאלצנו להתמודד עם הכשרות של אנשי צוות, רכישת ציוד ייעודי מתקדם כמו מיטת שבץ מיוחדת, הבנת תהליכים המתרחשים במקביל וחשיבה יצירתית".

לדבריה, "זה היה מהלך לא פשוט, אך היום התוצאות מדברות בעד עצמן ואנחנו ממשיכים להתייעל ולצמצם את הזמנים. הכי חשוב להבין שבסופו של דבר התוצאות מתורגמות להצלת חיי אדם".

חיסכון של 98 אלף שקלים בשנה

גם צוות בית המרקחת של רמב"ם נרתם למשימה. עלות הטיפול התרופתי בשבץ היא גבוהה, כ-9,000 שקלים למנה בודדת, מה שגרם למנהל בית החולים ד"ר סלים חדד לסקור את הספרות הרפואית ולגלות כי ניתן לאחסן את התרופה בהקפאה של מינוס 20 מעלות. בעזרת רכישת ציוד מתקדם והכשרת הצוות למתן טיפול המשלב חומר קפוא עם חומר רגיל, הצליח בית החולים – על פי המחקר – לחסוך כ-98 אלף שקלים בשנה האחרונה.

דמיטרי רוזנפלד, מחלקת נוירולוגיה, מרכז רפואי רמב"ם. רענן טל, מערכת וואלה! NEWS
"סיפוק גדול מאוד", רוזנפלד/מערכת וואלה! NEWS, רענן טל

המודל של רמב"ם הוכיח את עצמו ככזה שעובד ובשנתיים האחרונות יותר ויותר בתי חולים בארץ ובעולם מבקשים ללמוד מהניסיון החיפאי. "רק לאחרונה שבתי מכנס בינלאומי שעסק בנושא", סיפר דימה רוזנפלד, סגן אחות אחראית במחלקת נוירולוגיה ומתאם השבץ של בית החולים. "בכנס הצגתי את המסלול ותוצאותיו, וההתעניינות הייתה גדולה מאוד", אמר רוזנפלד.

לדבריו, "זה סיפוק גדול מאוד שיש לך את האפשרות לסייע לא רק למטופלים שאתה מקבל באופן אישי, אלא לרבים נוספים שנמצאים בבתי חולים אחרים. העבודה שלנו היא להציל חיים, ואנחנו מקווים שנוכל לעשות זאת בעבור כמה שיותר בני אדם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully