וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום: שביתה בגליל המערבי במחאה על הקיצוץ בהטבות המס

28.10.2015 / 7:00

בין הרשויות שלא יקבלו קהל ולא יתקיימו בהן לימודים: נהריה, עכו ומעלות תרשיחא. ראשי הרשויות מוחים על כוונת משרד האוצר לקצץ בהטבות המס לפריפריה, על חשבון ההתנחלויות. "הדם שלנו לא שונה מהדם של המתנחלים"

צילום: ערן גילווארג, עריכה: ניר חן

מחאת יישובי הגליל המערבי נגד כוונת משרד האוצר לקצץ בהטבות המס שלהן עולה היום (רביעי) מדרגה: נהריה, עכו, מעלות תרשיחא, כפר ורדים, מזרעה וכמה מיישובי הגדר שבמועצה האזורית מטה אשר ישביתו את פעילותם. בין היתר, יושבתו הלימודים ומשרדי העירייה יישארו סגורים לקבלת קהל.

בעיצומו של יום המחאה צפוי להתקיים בכנסת טקס שגרם להרמת גבות בקרב רבים מהמוחים. הטקס, שיתקיים ב-15:00, ישיק את השדולה החדשה לחיזוק ופיתוח הגליל בהשתתפות שר הכלכלה והשר לפיתוח הנגב והגליל אריה דרעי. בראש השדולה יעמדו ארבעה חברי כנסת, שניים מהם הם מוטי יוגב ובצלאל סמוטריץ' המשתייכים למפלגת הבית היהודי, אשר אליה מופנה חלק לא מבוטל מכעסם של תושבי הפריפריה השובתים. "אין גבול לציניות! הדם שלנו לא שונה מהדם של המתנחלים", אמר אמש תושב נהריה שהשתתף בהפגנה שהתקיימה בעיר במחאה על הפגיעה בהטבות המס.

לקריאה נוספת:
בשרון ספרו לילה שלישי בחושך: "זה טירוף, איפה המדינה?"
האם רצח רבין הוא הרצח הפוליטי האפקטיבי ביותר בהיסטוריה?
מחשש מפיגועי דקירה: לוחמי גבעתי מסתובבים עם כדור בקנה בחברון

מימין לשמאל:  שמעון לנקרי, ראש עיריית עכו, ז'קי סבג, ראש עיריית נהריה ושלמה בוחבוט, ראש עיריית מעלות-תרשיחא בישיבת ראשי רשויות בנוגע למאבק ראשי הרשויות בקיצוץ הטבות המס. נהריה.  אוקטובר 2015. אדריאן הרבשטיין
מימין: שמעון לנקרי, ראש עיריית עכו, ז'קי סבג, ראש עיריית נהריה ושלמה בוחבוט, ראש עיריית מעלות-תרשיחא, אתמול בישיבת ראשי רשויות בנוגע למאבק בקיצוץ הטבות המס/אדריאן הרבשטיין

אחת מהמטרות העיקריות שהגדירה לעצמה השדולה המתהווה היא לקדם חקיקה שתחזק את ההתיישבות בגליל, ותימנע מתושבי הצפון לעזוב למרכז הארץ. אלא שזעמם של התושבים על הגזירות החדשות התעצם ביום רביעי שעבר כאשר ראש הממשלה בנימין נתניהו דרש מיו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה), לדחות את ההצבעה על מפת הטבות המס החדשה ליישובי הפריפריה. הסיבה לדחייה הדרמטית שנכפתה על גפני ברגע האחרון, הייתה נעוצה בדרישה של מפלגת הבית היהודי ונתניהו להקצות 660 מיליון שקל להטבות מס להתנחלויות.

sheen-shitof

עוד בוואלה

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

ח"כ סמוטריץ': "צעד גדול להתיישבות"

לאחר דחיית ההצבעה ברך סמוטריץ' את ההחלטה בעמוד הפייסבוק שלו. "צעד קטן לממשלה, צעד גדול להתיישבות. דחיית ההצבעה על הטבות מס לשם תיקון המפה והכללת היישובים ביהודה ושומרון היא החלטה נכונה, מוסרית ומתבקשת. לא ייתכן שבדיון על הטבות המס יודר ציבור שלם באופן קטגורי".

סמוטריץ' אמר כי אין בכוונתו לפגוע ביישובים בתוך תחומי הקו הירוק. "לא ביקשתי לפגוע ולו ביישוב אחד מאלו שזכאים לכך, אבל לא אתן שירמסו את זכויותיהם של 400 אלף אזרחי מדינת ישראל תושבי יהודה ושומרון. אני משוכנע שראש הממשלה שטוען שהוא מחויב להתיישבות ימצא את התוספת התקציבית הלא גדולה הדרושה, והמפה המתוקנת והשוויונית תעבור וכל אזרחי המדינה ייהנו ממנה, ללא הבדלי השקפות פוליטיות. הממשלה הזו היא ממשלה לאומית והגיע הזמן להוכיח זאת".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

עוד לפני דחיית ההצבעה, כללה מפת ההטבות שינויים דרמטיים שנבעו משינוי הקריטריונים ליישובים הזכאים להטבות. שינויים אלו השפיעו דרמטית על פרנסתם של התושבים. כך, למשל, אם עד היום זכו כ-180 יישובים בקו העימות הדרומי והצפוני להקלות במס הכנסה, שהגדילו את שכר הנטו של תושביהם, הרי שהמפה החדשה כללה הפעם יותר מ-400 יישובים. זאת, מבלי להגדיל את התקציב להענקת ההטבות, שעומד על 1.2 מיליארד שקלים. משמעות הדבר היא קיצוץ בהטבות המס ליישובים רבים והעברת אחוזים שקוצצו מהם לטובת יישובים חדשים שהצטרפו למפת ההטבות.

לא ידוע מה הסיבה שהובילה לשינויים הדרמטיים במפת ההטבות. אולם דווקא יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, הוריד מסדר היום את הדרישה להיטיב גם עם תושבי יהודה ושומרון לאחר שחזר בו. אתמול הודיע השר כי סיעתו תתמוך במתווה המקורי של מפת הטבות המס.

סמוטריץ' מסר בתגובה: "הטענה הזו מופרכת - הפגיעה בהם (יישובי הפריפריה בצפון) נעשית במתווה המקורי של גפני, שבו בכלל אין את יישובי יו"ש. חבל שיש מי שמנסים לסכסך בין המתיישבים בפריפריה למתיישבים ביהודה ושומרון, ולא בוחלים בשקרים בדרך. הם עוד חושבים שהם ירוויחו מזה משהו. עם ישראל לא מטומטם ולא קונה את זה.

"לגופם של דברים, המחויבות שלי לפריפריה, בדגש על זו הצפונית, אינה צריכה הוכחה. לפני שנבחרתי לכנסת ובמסגרת תנועת 'רגבים' הקמתי את מיזם 'לב בגליל' שנועד לחשוף את מקבלי ההחלטות ומעצבי המדיניות לאתגרי הגליל ולרתום אותם לפיתוחו. הקמת שדולת הגליל בכנסת היא המשך ישיר וטבעי לפעילות רבת שנים זו, ובעזרת השם נפעל בעזרת השדולה לקידום תכניות אסטרטגיות לפיתוח הגליל ולחיזוק ההתיישבות החלוצית בו. כל זאת לא במקום, אלא ביחד, באחדות מטרה של ציונות והתיישבות, עם ההתיישבות ביהודה ושומרון".

ראש האופוזיציה יצחק הרצוג התייחס לקיצוץ בעמוד הפייסבוק שלו ואמר כי מדובר "בהחלטה אומללה שלוקחת את הטבות המס מערים בקווי עימות, בנגב ובגליל היא מכה קשה להתפתחות האזורים האלה שמצליחים, עם מנהיגות מקומית מרשימה והרבה אמונה לפתח כלכלה, תעסוקה וחינוך". לדבריו, הוא וחבריו לסיעה "עומדים באופן מוחלט לצידם של ראשי הערים והמועצות המקומיות בצפון במאבק הצודק הזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully