וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם רצח רבין הוא הרצח הפוליטי האפקטיבי ביותר בהיסטוריה?

הילה קובו

28.10.2015 / 7:55

האם יגאל עמיר השיג בדיעבד את מטרתו? מהם מעשי הרצח הפוליטיים המפורסמים בהיסטוריה ובמה הם דומים או שונים מרצח ראש ממשלת ישראל, יצחק רבין? צפו ותוכלו לומר: "וואלה, הבנתי"

עריכה: רן צימט, ניר חן, מעצב גרפי: אביחי ברוך, תחקיר: נועה שוסטרמן

רצח פוליטי של אדם מבוצע על רקע דעותיו או פעילותו האידאולוגית. כאשר מדובר ברצח מנהיג, המטרות של הרוצח או שולחיו הן על פי רוב החלפת שלטון, סיכול תכנית שמוביל המנהיג או נקמה על תכנית כזו.

עד כמה "אפקטיבי" היה הרצח הפוליטי היחיד בתולדות מדינת ישראל של יהודי כלפי יהודי - זה שביצע יגאל עמיר כנגד יצחק רבין, על רקע שאיפתו של עמיר לסכל את הסכמי אוסלו ומסירת שטחים לידי הפלסטינים? עד כמה הרוצח עמיר השיג את מטרתו? השאלה הזו עלתה לא מעט בדיונים לגבי מורשתו של רבין 20 שנה לאחר הרצח.

ד"ר אלון קליבנוב, היסטוריון צבאי מהמרכז ללימודי תרבות המערב שחוקר מעשי רצח פוליטיים מסביר שככלל, במדינות דמוקרטיות רצח פוליטי לא יכול לעצור תהליך קיים בגלל עקרון ההמשכיות, זאת בניגוד למדינות דיקטטוריות, כפי שקרה עם קדאפי, שליט לוב שנרצח בידי מורדים ולכתו גרמה למציאות במדינה להשתנות מן היסוד.

כמה ממעשי הרצח הפוליטיים המפורסמים בעת החדשה התבצעו בארצות הברית, היו קשורים בנושא של זכויות אזרח, ואכן - לא ממש הצליחו ב"מטרת-העל" שביקשו להשיג. מה היו מעשי הרצח האלה ומדוע לא היו "אפקטיביים"? אילו מעשי רצח פוליטי "מוצלחים" ו-"לא מוצלחים" התרחשו במזרח התיכון? והאם ניתן בכלל לומר שרצח ראש ממשלת ישראל היה הרצח הפוליטי "האפקטיבי" בהיסטוריה? צפו בכתבה מאולפן וואלה! NEWS

לכל פרקי "וואלה, הבנתי" - לחצו כאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully