וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשרון ספרו לילה שלישי בחושך: "זה טירוף, איפה המדינה?"

שלומי גבאי ועדי חשמונאי

28.10.2015 / 9:17

ביישובים שבהם לא שוקמה רשת החשמל זועמים על ההזנחה: "גילינו כבלי חשמל קרועים מאחורי בית ספר", סיפר אורי שמיר מצופית: "אי אפשר להתקלח, כמו עולם שלישי". למעט בניין אחד בהרצליה, חוברו מחדש כל הבתים

עריכה: ניר חן

"רק היום גילו כאן כבל חשמל קרוע מאחורי בית הספר בית ברל, אמרו לנו שהצפי לסיום העבודות הוא מחר בערב, אנחנו שלושה ימים בלי חשמל. חצי מושב במצב הזה", כך תיאר אמש (שלישי) אורי שמיר מצופית בפני וואלה! NEWS את מצב יישובו לקראת לילה שלישי ללא חשמל, שאותו נאלץ לבלות בעלטה. עם זאת, הבוקר עדכנה חברת החשמל כי למעט בניין אחד בהרצליה, חוברו מחדש רוב הבתים שנותקו מרשת החשמל.

"בחיים לא חשבנו שזה יקרה", העיד אתמול שמיר. הוא סיפר כי התייעץ עם אשתו ביום ראשון, לאחר שאירעה הסערה ששיתקה כמעט את אזור השרון אם לקנות גנרטור. "אשתי אמרה לי: 'אין צורך, מקסימום 24 שעות, יהיה בסדר'. 72 שעות בלי חשמל וזה עוד לא הסוף. בחיים לא חשבנו שזה יקרה. זה מטורף".

מושב צופית מקבל הזנות חשמל הן מכיוון כפר סבא והן מכיוון בית ברל. שמיר הסביר כי קו החשמל בבית ברל קרס כולו, "התעופפו עליו עצים ועמודי חשמל נשברו". עובדי חברת החשמל אמרו לשמיר שהם השאירו את הקו לסוף קודם משום שהעדיפות הראשונה שלהם היא טיפול ביישובים עצמם.

עוד ידיעות בנושא בוואלה! NEWS:
שר האנרגיה: הנזק לרשת החשמל בסערה - החמור בתולדות המדינה
שירותים כימיים ושיעורים בחצר: יום שלישי של לימודים בלי חשמל ומים
חברת החשמל: "השיבושים הם תוצאה של כוח עליון, לא יהיו פיצויים"

כבל חשמל ניזוק בסערה, מושב צופית, 27 באוקטובר 2015. אורי שמיר, מערכת וואלה! NEWS
תיקונים במושב צופית/מערכת וואלה! NEWS, אורי שמיר

הסיבה לעיכוב בתיקון אספקת החשמל נבעה בין היתר בעקבות סכסוך בין עובדי חברת החשמל לבין ההנהלה, שעוד בשעות הערב ביום ראשון לא נכנסו למתכונת חירום אף שהמצב דרש זאת. "אני לא מבין את הנהלת חברת החשמל", מודה שמיר, "אבל אני מבין את העובדים. פיטרו המון עובדים - כולם אומרים את זה. לא הכניסו עובדים חדשים לחברה ויש מעט מאוד צוותים. כבר לא עושים טיפולי מניעה שהיו עושים לפני הרבה שנים. לא גוזמים עצים ולכן בסופו של דבר, ביום כזה זה קורה בצורה כזאת".

אך יש מי שדווקא חושב כי יש להפנות את האצבע המאשימה לוועד העובדים. "הם האשמים", טוען רועי בלאו ממושב שדה ורבורג. "שמעתי את יושב ראש ועד העובדים מדבר אתמול שהעובדים שלו עושים את הכול", אמר והמשיך בכעס: "ממש. רק הם אשמים".

"אתמול חזרנו מהמשחק בבלומפילד לבית חשוך. אתה יודע מה זה לחזור לבית חשוך בלי כלום?", מלין בלאו. "אתה לא יכול להתקלח והילדים עצובים מההפסד ומהחושך". הוא, כמו תושבים אחרים המנותקים מחשמל, מצפים שהמדינה תתערב. "זאת לא מדינת עולם שלישי. זה מסוג הדברים הבסיסיים שאתה מצפה מהמדינה לתת לך ואם ועד עובדי חברת החשמל מונע את זה - המדינה צריכה להתערב כדי שדברים כאלה לא יקרו. מה אנשים צריכים מהמדינה? את השירותים הבסיסיים. חשמל זה שירות בסיסי. צריך לדבר על הנושא שאין להם מתחרים. אם יהיו להם מתחרים הם לא יעשו מה שבראש שלהם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
כבל חשמל ניזוק בסערה, מושב צופית, 27 באוקטובר 2015. אורי שמיר, מערכת וואלה! NEWS
"שנים שלא עושים טיפולי מניעה וגוזמים עצים". מושב צופית לקראת רדת החושך/מערכת וואלה! NEWS, אורי שמיר

"כל הסיטואציה הזאת פשוט מזעזעת", טוענת חלי מוחוני, גם היא מצופית. "העובדה שאנשי חברת חשמל הגיעו לפה רק אחרי 30 שעות זה מחדל אחד גדול. רק אתמול הגיעו לפה העובדים, עד אז לא ראינו אפילו כלב, אף אחד לא נכנס לפה. אנשים עם תינוקות וילדים קטנים זרקו כמויות מטורפות של אוכל. כל הבשר, כל מה שהיה במקררים, את הכול זרקנו. אף אחד לא הגיע לפה ולא נתן תשובות. אתה מצפה שיגיעו, אתה מצפה שיענו, ועובר יום, ועוד יום. אנשים פה היו מאוד סבלניים. עד היום בבוקר עוד היינו רגועים".

מוחוני ותושבים אחרים בצופית קוראים לראש הממשלה בנימין נתניהו להקים ועדת חקירה. "זה לא הגיוני שאנשים פה בלי חשמל. יש אנשים חולים, נכים וזקנים. יש אנשים שעובדים. מה עם הכלכלה שלהם? הכול פה על 'הולד'". בעיניה, העובדה כי אין צפי לסיום הטיפול בתקלה קשה מנשוא. "אתה לא יודע אם מחר החשמל יחזור. אתה פשוט יושב ומחכה".

"הולכים לישון בתשע ומתעוררים עם אור ראשון, כמו פעם"

רגע לפני רדת החשכה, משפחת שמיר מתכנסת ומחממת מים בסירים על הגז עבור מקלחת. "אנחנו הולכים לישון בשמונה או בתשע בערב ומתעוררים עם האור הראשון. ממש כמו פעם", סיפר אב המשפחה. שלושה ימים מבלי שהמקרר יפעל אילץ את המשפחה לזרוק את האוכל שנותר ולקנות כל יום מחדש - "אחרת יתקלקל".

הפסקת חשמל בשדה ורבורג, בית משפחת שמיר, 27 באוקטובר 2015. אורי שמיר, מערכת וואלה! NEWS
מחממים מים בסירים כדי להתקלח/מערכת וואלה! NEWS, אורי שמיר

עובדים ממחלקות שונות בחברת החשמל מרחבי הארץ פועלים בשעות האחרונות להחזרת החשמל ביישובים שדה ורבורג, בית ברל, צופית ובני ציון. "מנהל מחוז חיפה היה פה וסיפר שהמחסנים ריקים לגמרי מחומרים. העובדים באו לתקן חוטים שנקרעו ועכשיו הם מגלים שיש עוד, והחומרים שהם הביאו משם לא מספיקים כדי לפתור את כל הבעיה", העיד שמיר.

באין חשמל ולנוכח העלטה המוחלטת חיפשו התושבים אחר מקומות אחרים ללון בהם. בלאו עבר עם משפחתו לישון אצל החברים במושב ליד. "אין צפי מתי החשמל יחזור, נשארו פה בתים בודדים בלי חשמל. דיברנו עם חברת חשמל בשטח ולא נתנו לנו תשובות". לדבריו, הילדים בבית כיוון שבית הספר מושבת לאחר שנפלו בו גגות ומים הציפו אותו.

"כל הדגים באקווריום מתו"

גם מושב בני ציון התרוקן מתושבים. עדי דגן העידה כי היישוב מרגיש כמו עיירת רפאים. "כל השכונה שלנו התפנתה מהמושב. מפחיד לצאת מהבית. זה פשוט לא הגיוני שבשנת 2015 צריך לחוות חוויה כזאת. התינוקות מבולבלים מהמצב ואין לנו איך לעזור להם. זה ממש בושה". דגן ומשפחתה לנים מאז יום ראשון בבית ההורים בעיר אחרת.

כבל חשמל ניזוק בסערה, מושב צופית, 27 באוקטובר 2015. אורי שמיר, מערכת וואלה! NEWS
כבל חשמל שניזוק בצופית/מערכת וואלה! NEWS, אורי שמיר

ביום ראשון הכו רוחות עזות ופתאומיות את ישראל וגרמו לנזק רב. את הרגעים שבהם פגעה הסערה ביישוב מגדיר בלאו כדרמטיים. "במשך עשר דקות היה פה מכה. הגגות נשברו מהברד, הטרמפולינה עפה לשכנים, העצים נשברו". הנזקים מאותם רגעים ומהפסקת החשמל הממושכת כבדים. "יש לי אקווריום עם דגים - כולם כבר מתים. תכולת המקרר כולה נזרקה לפח, הרעפים שבורים, יש נזילות, דודי השמש נשברו".

למוחוני מצופית חזר החשמל לפני כמה שעות, אולם מחברת החשמל נמסר לה כי ייתכן שזה זמני. "גם אתמול הייתה סיטואציה דומה, חזר לנו החשמל למשך שעתיים ואז ניתקו אותו". מוחוני נשארה בבית עם הילדים בימים האחרונים משום שהם אינם הולכים לבית הספר. "אני מפסידה כל יום כסף וזה המון כסף", טענה. כדי להעביר את הזמן בבית עם הילדים משפחת מוחוני בעיקר מבשלת, מנקה ומסדרת את הבית. "אין משהו אחר לעשות. הולכים לישון מוקדם לאור נרות".

לקראת הלילה מתכוננים מוחוני ובני משפחתה עם אספקת נרות. "לא האמנתי שבשנת 2015 דבר כזה עשוי לקרות. אבל מצד שני גם לא ראיתי סופה כזאת בחיים שלי", סיפרה על הסופה העזה שהובילה למצבה. "אני בת 38, ראיתי את זה קורה אצלי בחצר, ולא האמנתי למה שראיתי. עוצמת הסופה הייתה מטורפת. עמדתי בחוץ ומיד נכנסתי כי הרגשתי שאני עומדת להתעופף. הסופה הרצינית נמשכה בערך 15 דקות. כל העצים בחצר שלי קרסו".

(עדכון ראשון: 23:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully