וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פשרה: בחברת החשמל עובדים במתכונת חירום; 60 אלף בתי אב עדיין ללא חשמל

בדיון לילי בבית הדין הגיעו העובדים וההנהלה לפשרה לפיה יתוקנו התקלות ב-72 השעות הבאות או עד תום מצב החירום. הפסקות החשמל גורמות הבוקר לשיבושים בתנועת הרכבת הקלה בירושלים. היום הגשם יימשך וייעשה קר מהרגיל בעונה

מערכת וואלה!

מזג האוויר הסוער גם לעשרות אלפי בתי אב לעלטה מוחלטת, לאחר שהחשמל קרס במקומות רבים, עמודי תאורה נעקרו ועשרות עצים נפלו וגרמו לנזק כבד ברחבי הארץ. בדיון לילי בבית הדיון לעבודה בחיפה השיגו הצדדים פשרה וסוכם כי עובדי חברת החשמל ימשיכו לטפל בתקלות עד תום 72 שעות, או עד תום מצב החירום. במקביל, נמסר מחברת החשמל כי הצפי הוא שעד שעות הצהריים יתוקנו מרבית הפגיעות באזורים שסובלים מהפרעות באספקת החשמל.

על פי חברת החשמל, הפרעות משמעותיות בחשמל עדיין נרשמות באזור השרון, כש-60 אלף בתי אב עדיין מנותקים מחשמל ברעננה, בנתניה, בכפר סבא, בפתח תקווה ובהוד השרון. כמו כן, בצור יגאל ובכוכב יאיר החלה במהלך הלילה הפסקת חשמל נוספת. מקרים נקודתיים של הפרעות בחשמל נרשמו גם בגוש דן.

"כל מערכות החשמל לא עובדות, התושבים בחוסר ודאות לגבי תיקון התקלה, צרכיהם הבסיסיים נפגעים וכל מערכות התקשורת לא עובדות", אמר אמש (ראשון) שימי אליאל, ראש מועצת כוכב יאיר-צור יגאל. "אין לאפשר לעובדים לנהל מאבקים על גבי עשרות אלפי לקוחות", נמסר מההנהלה לבית הדין לענייני עבודה, בפנייה שבה דרשה להורות על העובדים להיכנס למתכונת חירום.

השיבושים בחשמל פגעו במשאבות המים בכוכב יאיר, והתושבים נתבקשו באופן יוצא דופן לאגור מים לשימוש אישי למשך הלילה ולבוקר. "עקב הפסקת החשמל צפויים שיבושים באספקת המיים לכוכב יאיר והתושבים מתבקשים לאגור מים לשימוש אישי בלילה הקרוב ובבוקר. המועצה שולנו פועלת במתכונת חירום", הבהיר אליאל. "אנו מצפים ומקווים שכל עובדים חברת החשמל יעבדו במתכונת חירום על מנת להחזיר לתושבים את שגרת חייהם בהקדם האפשרי".

בנוסף, עקב השיטפונות הוחלט על סגירת מעבר הגבול לירדן שבאילת הבוקר. ברשות שדות התעופה הוסיפו כי על פי זרימת המים באזור מסוף רבין יוחלט היום על מועד פתיחתו.

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
כ-50 מערביי ישראל חברו לדאעש: האם סחף ההצטרפות לארגון יגבר?
בן 25 נפצע בינוני בפיגוע דקירה ליד אריאל; המחבל נתפס
אלוף בצה"ל לקציניו: בשל המצב - צאו עם נשק לביתכם

עץ נפל במתחם נגה, תל אביב, 25 באוקטובר 2015. עידן עמר, תמונות גולשים
עץ שנפל בתל אביב בסערה/תמונות גולשים, עידן עמר
עץ נפל בכניסה לבית ספר לשוטרים, קריית אתא, 25 באוקטובר 2015. שמעון כהן, תמונות גולשים
עץ קרס בקריית אתא/תמונות גולשים, שמעון כהן
גשם בירושלים, אוקטובר 2015. טלי מאייר
ירושלים/טלי מאייר

ברעננה אין חשמל כבר יותר מחצי יממה. "תושבים רבים עדיין נמצאים ללא חשמל למרות הפניות הרבות שלנו ושל התושבים לחברת החשמל, שתשלח צוותים מתוגברים לתיקון התקלות", נמסר מהעירייה. "אנו מצפים כי חברת החשמל תעשה מאמץ מיוחד לתקן את התקלות ולהחזיר את החשמל לבתים. עיריית רעננה רואה בחומרה את העובדה שאלפי תושבים הפכו לבני ערובה המשלמים את מחיר הסכסוך בין עובדי חברת החשמל להנהלת החברה".

שליש מתושבי הרצליה, כך על פי העירייה, מנותקים מחשמל. "בין המנותקים יש גם קשישים ותינוקות", הדגישו בעירייה. "אנו קוראים לעובדי חברת החשמל לנסות ולסייע לציבור ככל שניתן בשעת חירום זו".

גם רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים, התייחס בשיחה עם וואלה! NEWS להחלטת חברת חשמל שלא לעבוד במתכונת חירום. "החובה של ועד עובדים להגן ולשמור על זכויות העובד אמנם מובנת, אך אין זה מתקבל על הדעת שמדינה שלמה תהיה בת ערובה", אמר, "במיוחד כשמדובר במצב הנוכחי והבלתי שגרתי המחייב נוהל לשעת חירום שאין להפר. לא כל שכן, כשמדובר על חברת החשמל, ספקית בלעדית של תשתית חיונית בישראל. על הנהלת חברת החשמל וועד העובדים, להגיע להידברות ולפתרון מיידי, ולהוציא את אזרחי ישראל מחושך לאור".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
גשם בירושלים, אוקטובר 2015. טלי מאייר
ירושלים גשומה/טלי מאייר
נזקי מזג האוויר,חדרה. אוקטובר 2015. רותם חבקין, מערכת וואלה! NEWS
שלט פרסומת שקרס בחדרה בשל הרוחות החזקות/מערכת וואלה! NEWS, רותם חבקין

גם אורח החיים של תושבי הוד השרון השתבש בעקבות פגעי מזג האוויר. "אני מציע לעובדי חברת חשמל לשבות בימים יותר רגועים", אמר חי אדיב, ראש עיריית הוד השרון. "יחסית לערים אחרות עברנו את זה באופן סביר; היו כמה הפסקות חשמל במספר שכונות, כמה ניתוקי חשמל וטלפון של כמה שעות". הוא התייחס לחברת החשמל ואמר: "צר לי שעובדי החברה בחרו לייצר שביתה איטלקית דווקא במצב הלאומי המתוח, לצד מזג אוויר סוער שדורש תגובה מידית ותשובה לבעיות המזדמנות בערים השונות וגם בהוד השרון. שביתה זה דבר לגיטימי, לא בימים טרופים אלה. אני מקווה שמחר בבוקר נשמע בשורות טובות".

ראש עיריית כפר סבא, יהודה בן חמו, שנפגעה גם היא מהשיבושים, אמר כי עובדי העירייה מפעילים לחצים גדולים על חברת החשמל על מנת לטפל בבעיה. "לצערינו התקלה כבר נמשכת שעות רבות. אם יסתבר שזמן הטיפול הממושך הינו תוצאה של מאבקים פנימיים בין ההנהלה לועד העובדים, נראה זאת בחומרה רבה", אמר. "אנו קוראים להנהלת החברה ולעובדיה להסדיר את הספקת החשמל בהקדם ולא לנהל מאבקים על גב התושבים שבכללם האוכלוסיה המבוגרת, ילדים, תינוקות וחולים".

"גשם משמעותי ראשון וחצי מדינה מנוטרלת"

תושבי חדרה התעוררו ליום שכולו שיבושים, החל מזרימת החשמל בבתים ובמוסדות וכלה בהצפות בכל רחבי העיר. לירן, אם לילד בן שנתיים, סיפר כי בשעות הבוקר נתבקשה להחזיר אותו מהגן. "התקשרו כדי שאגיע לקחת אותו כי הגן מוצף ואין חשמל", סיפרה. "הבנתי במה מדובר כי גם בעבודתי לא היה חשמל לזמן ממושך. לתדהמתי, גם בבית לא היה חשמל ומצאתי את עצמי בחושך, ללא מקרר וללא אפשרות אפילו לסגור התריסים החשמליים. שקלתי לנסוע להוריי שמתגוררים במערב העיר, אבל גם שם החשמל נפל לפרקים. איפה אנחנו חיים? גשם משמעותי ראשון וחצי מדינה מנוטרלת. רק שהאויבים שלנו לא יעשו בזה שימוש".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא אבן: שמשת רכב שנפגעה מברד בכפר סבא/מערכת וואלה!, צילום מסך
כדורי ברד בהרצליה, אוקטובר 2015. אביבית, תמונות גולשים
כדורי ברד ענקיים בהרצליה/תמונות גולשים, אביבית

בעל עסק למזון ברחוב הנשיא בחדרה סיפר כי הוא ושכניו היו מנותקים מחשמל במשך כל היום. "גם ככה בחודש האחרון הפרנסה על הפנים בגלל המצב הביטחוני, אז עוד להיות בלי חשמל?", תמה. "נאלצתי לסגור העסק עם רדת החשיכה, שלא נדבר על זה שנאלצתי לעשות הלוך ושוב לביתי, שם עוד היה חשמל. אנחנו בשנות ה-2000 או בתקופת המנדט הבריטי? במחירים שאנחנו משלמים מדי חודש אסור שיקרה דבר כזה. חזרנו אחורה וזה ממש עצוב, זה מצב ממש מייאש. טוב שאין פה חורף כמו באירופה, אחרת המדינה הייתה נסגרת".

גם איתי, שעוסק בהמרת כספים בעיר, נאלץ לאלתר על מנת לעבוד. "אם הגעתי למצב שאת המשרד שלי אני מנהל מהרכב כי שם ניתן להטעין את הטלפון הנייד, אז משהו פה דפוק", סיפר. "כל התשתיות פה על הפנים. שעה אחת של רוח משביתה את המדינה. בשום סיטואציה זה לא אמור לקרות. הפסדתי יום עבודה, ואף אחד לא מבטיח לי שמחר אוכל לפתוח העסק".

מחברת חשמל נמסר כי נכון לשעות הערב מספר הלקוחות המופסקים הוא עשרות אלפי בתי אב ועיקר ההפסקות הן בערים נתניה, רעננה, פתח תקווה, כפר סבא, הרצליה, מושבים בעוטף השרון והסביבה ובכמה מוקדים נקודתיים בראשון לציון ועפולה.

"הזנחה פושעת של מדינת ישראל"

בוועד עובדי חברת החשמל דחו בתוקף את טענת החברה כי הוועד הורה שלא לעבוד במתכונת חירום והטילו את האשמה על המדינה. "עובדי חברת החשמל פרוסים בשעות אלה בכל האתרים ברחבי הארץ וקורסים תחת העומס שנובע כתוצאה מנהול כושל של הנהלת החברה וההזנחה הפושעת של מדינת ישראל בכל הקשור למשק החשמל במשך 15 שנה", נמסר.

"מדינת ישראל היא האחראית למצב תשתיות החשמל כיום במדינה", הם הוסיפו. "שנים של חניקת תעריפי החשמל הוביל לקיצוצים בתקציב שהביאו לאי השקעה בתשתיות החלוקה וההולכה ולפיטורי עובדים. פניית הנהלת החברה לבית המשפט נועדה על מנת לכסות את עצמה מהקטסטרופה שיצרה, תוך ניסיון להפיל את המצב על העובדים".

שר האנרגיה, יובל שטייניץ, קרא לעובדי חברת החשמל לעשות כל מאמץ כדי לתקן במהירות את התקלות ולחבר את אזרחי ישראל, שנותקו, לרשת החשמל. "אסור שמחלוקות כלשהן לגבי הרפורמה בחברת החשמל תגרומנה לשיבוש באספקת שירות כל כך חיוני לאזרחי ישראל", הפציר.

התחזית: ירידה ניכרת בטמפרטורות עם חשש לשיטפונות

שיא המשקעים אתמול נמדד במעלה גלבוע, שם ירדו 33 מילימטרים של גשם. לדברי ד"ר עמוס פורת, מנהל אגף האקלים בשירות המטאורולוגי, במעלה גלבוע ירדו 19 מ"מ בחמש דקות בלבד – דבר שלא נראה כמותו מאז 1984. ביוטבתה ירדו 28 מ"מ, במצפה רמון 26 מ"מ, בחדרה 22 מ"מ, בזיכרון יעקב 11 מ"מ, בירושלים עשרה מ"מ, בבאר שבע תשעה מ"מ, בתל אביב ובאילת שבעה מ"מ, בחיפה שישה מ"מ ובצפת ארבעה מ"מ.

הלילה ימשיך להיות גשום וצפויות סופות רעמים ברוב אזורי הארץ. כמו כן, עדיין קיים חשש לשיטפונות בנחלי דרום הארץ ומזרחה. היום אף ייעשה חורפי יותר; הגשמים והסופות ימשיכו ברוב אזורי הארץ והטמפרטורות ירדו במידה ניכרת, כך שיהיה קר מהרגיל בעונה. בתל אביב ובבאר שבע יהיו עד 23 מעלות, בירושלים 20, בצפת 18, בחיפה 22, ברמת הגולן 23, במצפה רמון 19 ובאילת עד 28 מעלות.

מדוברות רשות שדות התעופה נמסר כי בשל זרימת המים, מסוף רבין בערבה יהיה סגור הבוקר למעבר נוסעים. על פי זרימת המים באזור המסוף יוחלט הבוקר על מועד פתיחתו ובהמשך תצאנה הודעות עדכון.

(עדכון ראשון: 22:34)

גשם במרכז הארץ, אוקטובר 2015. נמרוד סונדרס
שבעה מילימטרים ירדו במהלך היום בתל אביב/נמרוד סונדרס
גשם במרכז הארץ, אוקטובר 2015. נמרוד סונדרס
תל אביב/נמרוד סונדרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully