וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרמטכ"ל רבין סיכם את הניצחון: "צבאות ערב ספגו מכה מוחלטת"

25.10.2015 / 17:00

בתום ששת ימי הלחימה ביוני 67', לאחר שהוביל את צה"ל לניצחון הגדול בתולדותיו, התפנה הרמטכ"ל לפרוט את הישגי הצבא בפני העם. "זה לא פשוט להשיג הכרעה כה מוחצת בשישה ימים. אלוהים ברא עולם בזמן הזה, אבל אנחנו רק בני תמותה"

צילום: באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון

במלאת 20 שנה לרצח ראש הממשלה יצחק רבין, פרסם היום (ראשון) ארכיון צה"ל במשרד הביטחון את נאומו של רבין בתום מלחמת ששת הימים, שבה הוביל את צה"ל כרמטכ"ל לניצחון על ארבע צבאות ערב. "עוד מוקדם לסכם את משמעויותיה של מלחמת ששת הימים", נשמע רבין בדבריו לאומה, "עמדנו בהתמודדות צבאית בו זמנית נגד צבאותיהן של ארבע מדינות ערב העיקריות - מצרים, ירדן, עיראק וסוריה - והיכנו אותן צבאית באופן מוחלט".

כבר אז, לאחר הלחימה, רבין מציין כי ההשפעות של המערכה המקיפה ביותר שעמה התמודדה ישראל, ייבחנו בטווח הרחוק, אולם באשר לכוח הרתעו של צה"ל לאחר ניצחונו הגדול ביותר, לרבין לא היה כל ספק. "במהלך הלחימה, צבאות ארבע המדינות פסקו מלהוות גורם שמסוגל למנוע מצה"ל לכל מקום שרצה, או שהיה רוצה להגיע, ולא היו מסוגלים להשיג שום דבר נגדנו", אמר הרמטכ"ל דאז.

עוד בוואלה! NEWS:
משרד המשפטים: אין מניעה להוצאת התנועה האיסלאמית מחוץ לחוק
הפיגוע בתחנת המרכזית בבאר שבע: המחבל הבדואי היה בקשר עם חמאס
"התחזק והפך לדתי": משפחתו של הצעיר שעבר לסוריה חוששת לגורלו

הרמטכ"ל רבין בסיום מלחמת ששת הימים: "ייתכן שיהיו לה השלכות לטווח ארוך". ספק 500
"צבאות ערב לא היוו גורם שייכול למנוע דבר מצה"ל". רבין בדבריו לאומה, לאחר הניצחון הגדול במלחמה/ספק 500

רבין התייחס להישגים הטריטוריאליים בסופה של הלחימה, שבה נכבשו שטחים שגודלים פי שלושה משטח המדינה שקדם ל-5 ביוני 1967, והדגיש כי בכוחו של צה"ל היה להשיג יותר מכך, לו היה מתבקש לזה. "אם הגענו בדרום עד גדות תעלת סואץ, ובמזרח עד נהר הירדן, ובצפון עד קו קוניטרה, הרי זה לא היה משום אי-יכולתנו הצבאית לעבור מעבר לקווים אלה, אלא בגלל שיקולים שאין להם כל קשר ליחסי הכוחות הצבאיים באותה עת", הבהיר בסיפוק.

בהמשך מנה הרמטכ"ל את הישגיה הגדולים של מלחמת ששת הימים - סיכול השפעת צבאות ערב להוות איום ממשי על ישראל, כיבוש השטחים והמהירות שבה הושגו כל היעדים. "רבותיי, זה לא פשוט להשיג הכרעה כה מוחצת, כה מהירה ובכל הכיוונים נגד ארבעה צבאות, בתחומי שלוש מדינות, במשך שישה ימים. אמנם הקדוש ברוך הוא ברא את הארץ והשמים בשישה ימים, אבל אנחנו רק בני תמותה", אמר רבין.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

"כוח צבאי בלי ערכים - אין לו משמעות"

את ההישג הרביעי של הלחימה רבין הסביר ברגישות, כאשר תיאר את כמות האבידות של צה"ל ביחס לאיום שעמד בפניו. "כל חלל יקר לנו, כל פצוע, ועל אף שנפלו מיטב חברינו ומפקדנו, בראייה כוללת יותר של הסכנות שבעמדו בפנינו - אי אפשר לומר שמספק האבידות היה גדול כפי שניתן היה לחשוב, בצדק, לפני שהמלחמה החלה", אמר רבין.

"מה מצפה לנו בעתיד?", תהה בקול רבין לפני שהשיב, "מסוכן להתנבא במזרח התיכון. דבר אחד אנו יודעים - אנו חפצים בשלום, אבל נוכחנו שמי שרוצה באמת בשלום, אין לו ברירה אלא להיות מוכן להילחם על קיומו ועל השגת השלום. צה"ל הוכיח ומפקדי צה"ל הוכיחו, כי ישכילו ללמוד מן העבר כדי להקיש לגבי העתיד".

"אם נדע לטפח במקביל את הערך האנושי עם הידע המתחייב בפיתוחו של צבא מודרני, כי בכך אני רואה את המפתח לביטחון בעתיד, כי כוח צבאי בלי ערכים - אין לו משמעות", אמר רבין. "יחד עם הטכנולוגיה ומיצוי האמצעים הקיימים היום בצה"ל, ואלא שיכללו בו בעתיד, אם נשכיל לעשות זאת - נוכל לעמוד בעתיד בפני כל אתגר, בפני כל התגרות בנו, גדולה וקטנה", חתם הרמטכ"ל את נאומו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully