וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר ועדת המעקב הנכנס מוחמד ברכה: "הטרור יירגע כשהכיבוש ייפסק"

אלי אשכנזי ודב גיל-הר

25.10.2015 / 14:20

ברכה, שנבחר אתמול לעמוד בראש הוועדה המרכזת את הפעילות הפוליטית של ערביי ישראל, הביע תקווה לשינוי ודו-קיום, אך הדגיש כי הממסד מתכחש לזכויותיהם. על הר הבית: "ההשוואה בין עלייה של יהודים ומוסלמים למקום - מופרכת". ריאיון לאולפן וואלה! NEWS

עריכה: יותם וקס

חבר הכנסת לשעבר מוחמד ברכה, שנבחר אמש (שבת) לתפקיד יו"ר ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל, הבהיר הבוקר כי ערביי ישראל תמיד היו מוכנים לפעול למען דו-קיום, אך דורשים גם שוויון זכויות, זכויות לאומיות ולהפסיק את השליטה הישראלית בשטחים. "מעולם לא הייתה אצלנו בעיה של הידברות, הבעיה היא בהתכחשות הממסד לזכויותינו החברתיות והלאומיות, והעניין הפלסטיני שנוגע לוורידים שלנו. תמיד ידנו הייתה מושטת לשלום ולדו-קיום, אבל אנחנו רוצים שהממשלה תהיה מחויבת לקיום שלנו לפני שנדבר על דו קיום", אמר בריאיון לאולפן וואלה! NEWS.

ברכה הצהיר כי הוא מתנגד לטרור ובאותה נשימה ציין את העוולות, לדבריו, של ישראל. "אני בעד להפסיק את הטרור, אבל הטרור העיקרי הוא של הממשלה ושל הכיבוש. אם הממשלה תפסיק את הכיבוש, אולי גם הטרור יירגע - אם אתה מייבש את הביצה, גם הזבובים הטורדניים, שלפעמים גם מכאיבים, נעלמים".

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
בן 40 נפצע באורח בינוני בפיגוע דקירה בגוש עציון, המחבל ברח
למרות ההבנות בין קרי לנתניהו, שני הצדדים מבינים: ההסלמה בדרך
חשד לפשע שנאה במזרח ירושלים: "מוות לערבים" וכלי רכב שרוף

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"רוצים שהממשלה תהיה מחויבת לקיום שלנו". יו"ר ועדת המעקב העליונה, מוחמד ברכה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדבריו, הדעות לגבי היחסים עם היהודים חלוקות בקרב החברה הערבית. "קיים מתח מובנה וטבעי בין השאיפה לזכויות פוליטיות לשאיפה לזכויות אזרחיות. יש האומרים כי ערביי ישראל הם רק צרכני שירותים מהמדינה – 'אין לנו זהות, שפה ושאיפות לאומיות, אז בואו נסתפק בפיתוח הכבישים, התיירות ומקורות הפרנסה'. לעומת זאת, יש את אלה שנוקטים גישה הפוכה: 'אנחנו לא רוצים כלום מהמדינה, אנחנו רוצים להיות פלסטינים'", אמר. בעיניו, כמו במקרים רבים, הפתרון טמון באיזון. "הדרך הנכונה היא באמצע: טיפוח זהות לאומית גאה, קבלת זכויות לאומיות והושטת יד לצד היהודי. לדעתי, אזרח ערבי צריך להיות שווה זכויות, אבל גם להיות הוא עצמו עם תווי פניו", אמר.

ברכה התייחס לנושא טעון נוסף - האיסור על חברי כנסת יהודים וערבים לעלות להר הבית. הוא אמר כי הוא בעד צעדים להרגעת הרוחות, אך אי אפשר להשוות בין יחס היהודים למסגד אל-אקצא ליחסם של הערבים למקום. "להרגיע זה תמיד טוב, אבל אתה מבקש מחברי הכנסת הערבים התנהגות נורמלית במצב לא נורמלי: דבר ראשון יש כיבוש, ודבר שני, ההשוואה בין המוסלמים שעולים להר ליהודים שעולים לשם היא מופרכת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
שר החקלאות אורי אריאל בהר הבית, ספטמבר 2015. אביב טרטצקי, מערכת וואלה! NEWS
"טבעי שפרובוקטור לא יהיה שם". אורי אריאל בהר הבית/מערכת וואלה! NEWS, אביב טרטצקי

ברכה הוסיף שהדרך להשגת רגיעה בהר הבית היא נסיגת ישראל מהשטחים. "אני בעד להרגיע, שלא יהיה מתח, גם האזרחים הערבים וגם האזרחים היהודים מרגישים מאוימים וזה לא מצב טבעי. עם זאת, שורש הפתרון הוא לסיים את הפרסה רוויית הדם שנקראת כיבוש, ואז נבקש התנהגות נורמלית". לטענתו, מטרתם של חברי כנסת יהודים שעולים להר הבית היא להתסיס את המקום. "חבר כנסת יהודי שהולך להר הבית הולך לעשות תבערה. זה התחיל עוד עם אריאל שרון וזה לא מקובל עליי. טבעי הוא שמוסלמי יהיה באל-אקצא, וטבעי שפרובוקטור לא יהיה".

ברכה אף תקף את התבטאותו של ראש עיריית נצרת, עלי סלאם, שקרא ליו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה לעזוב את עירו בטענה כי "הרס את נצרת". לדבריו, "סגנון הדיבור הזה לא מקובל עליי ואין לו מקום בשיח הציבורי, בשום אוכלוסייה. איימן עודה הוא ראש הרשימה המשותפת שקיבלה כ-90% מהקולות הערבים בבחירות. אפשר להיות חלוקים כמו כל עם, אבל לסגנון הנמוך הזה לא צריך היה להגיע".

ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל, בראשה נבחר לכהן אתמול מוחמד ברכה, היא ארגון פוליטי בלתי-תלוי, שמטרתו ליצור מסגרת-על לגופים השונים השייכים לציבור הערבים בישראל, ולרכז את פעילותם הפוליטית.‏‏‏ נציג הפלג הדרומי של התנועה האסלאמית, השייח כאמל ריאן, התמודד נגד ברכה על התפקיד, ולכן זכייתו של האחרון מהווה ניצחון של הקולות המתונים בהנהגת ערביי ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully