וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפולנים הולכים לקלפיות: קצ'ינסקי רוצה ניצחון שינקום את מות אחיו

הבחירות לפרלמנט במדינה האירופית המונה 37 מיליון תושבים נפתחו בסימן משבר הפליטים. ראש הממשלה לשעבר, ירוסלב קצ'ינסקי, שהמפלגה השמרנית שייסד צפויה לנצח, מתכנן לנצל את העלייה לשלטון כדי להגיע לחקר האמת מאחורי מות אחיו, לך, בהתרסקות מטוס לפני חמש שנים

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

אזרחי פולין החלו הבוקר (יום א') להצביע בקלפיות במסגרת הבחירות לפרלמנט שצפויות להביא לשינוי שלטוני ממפלגת מרכז התומכת בשוק חופשי למפלגה סוציאלית-שמרנית ואירו-סקפטית שתומכת ברווחת העניים.

בשעה 8:00 בבוקר נפתחו הקלפיות ברחבי המדינה, המונה 37 מיליון תושבים, וההצבעה צפויה להסתיים בשעה 22:00 בלילה. מדגמים ראשונים יפורסמו עם סגירת הקלפיות ותוצאות רשמיות יפורסמו מחר.

סקרי הצבעה מעידים על כך שמפלגת "חוק והצדק", שיוסדה על ידי ירוסלב קצ'ינסקי אך בראשה עומדת ביאטה שידלו, מובילה על מפלגת השלטון, "המצע האזרחי", שמונהגת על ידי ראשת הממשלה אווה קופץ' ושלטה במדינה זה שמונה שנים. עם זאת, לא ברור אם מפלגת "חוק וצדק" תזכה בכמות הקולות המספיקה להרכבת קואליציה לבד וייתכן שתצטרך למצוא שותפה.

לקריאה נוספת:
בבלקן מאיימים: אם גבול גרמניה ייסגר - נחסום כניסת מהגרים
"העם מודאג מההגירה": המפלגה הלאומנית זכתה בבחירות בשוויץ
במטרה להקל על העומס: גרמניה שוקלת לגרש מהגרים במטוסי תובלה

ירוסלב קצ'ינסקי, יו"ר מפלגת "החוק והצדק" בפולין. רויטרס, רויטרס
"הפליטים יביאו עמם מחלות". לך קצ'ינסקי/רויטרס, רויטרס

אם מפלגת "חוק וצדק" תנצח בבחירות, יהיה זה הישג נוסף עבורה, זאת לאחר שאנדז'יי דודה מטעמה נבחר לנשיאות בחודש מאי. המפלגה השמרנית זוכה לתמיכה רבה באזורים הכפריים של המדינה ובמיוחד על ידי הכנסייה הקתולית שאליה משתייכים פולנים רבים.

התקופה האחרונה לא היטיבה עם מפלגת השלטון של קופץ', ורבים משריה היו מעורבים בשערוריית ציתותים שנחשפה בשנה שעברה. ביום שישי האחרון סגנית שר המשפטים נאלצה להתפטר מתפקידה לאחר שהואשמה בנהיגה בגילופין.

אולם סוגיית המפתח בבחירות היא - באופן בלתי נמנע - הנושא שמעסיק את כל אירופה, משבר הפליטים ביבשת. לאחרונה הסכימה הממשלה לקלוט 7,000 מהגרים המידפקים על שערי אירופה בצעד שהתקבל בהתנגדות רבה מצד מפלגות האופוזיציה. ירוסלב קצ'ינסקי, אחיו התאום של הנשיא המנוח לך, שאינו רץ לתפקיד ראש הממשלה, מתח ביקורת על צעדי הממשלה וטען השבוע כי המהגרים עלולים להביא עמם מחלות ונגיפים למדינה.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
ביאטה שידלו ראש מפלגת החוק והצדק מתמודדת לתפקיד ראש הממשלה בבחירות לפרלמנט בפולין, אוקטובר 2015. רויטרס
ביאטה שידלו/רויטרס

קצ'ינסקי, שהיה זה שהמליך את שידלו לראשות המפלגה, עשוי אולי להתמנות בעצמו לראש הממשלה, כך מעריכים כמה מומחים למדינה, אם מפלגתו תנצח ניצחון מוחץ. קצ'ינסקי נחשב לאחד הפוליטיקאים המפלגים ביותר מאז נפול הקומוניזם.

תפיסת השלטון: הזדמנות לחקור את מות לך קצ'ינסקי

מאז שנולד, עוצבו חייו של קצ'ינסקי על ידי הפוליטיקה המקומית. אף שמפלגת "חוק וצדק" זוכה באופן עקבי לכ-30% מהקולות, היא כיהנה בממשלה רק למשך שנתיים מאז הוקמה ב-2001. אם המפלגה תנצח יהיה בניצחונה מרכיב קטן של נקמה. תפיסת השלטון תעניק לקצ'ינסקי את ההזדמנות לחקור באופן מעמיק יותר מותו של אחיו ועוד כמאה בני אדם במטוס הממשלתי שהתרסק ברוסיה ב-10 באפריל 2010.

תושבים מצביעים בבחירות לפרלמנט בפולין, אוקטובר 2015. רויטרס
קתולים אדוקים תומכים במפלגה. מצביעים בפולין/רויטרס

מפלגת "חוק וצדק" טענה מאז ומתמיד כי מפלגת השלטון מנעה את חקר האמת של התרסקות המטוס ואף האשימה אותה בעקיפין במותו של הנשיא. "זו המחויבות שלי לאמי ולאחי, לשנות את פולין עם כל כוחי ולתקן את מה שאינו נכון. זו גם חובתי כלפי פולין", אמר בריאיון עדכני.

מבקריו של קצ'ינסקי מאשימים אותו בשנאת זרים וטוענים כי הוא דורש מתומכיו נאמנות אבסולוטית ואף מאיים להגביל זכויות פרט בשם שמירה על האחדות הלאומית ועל הערכים השמרניים. המפלגה תומכת בשליטה אדוקה יותר על הכלכלה וחבריה מתנגדים לנישואים חד-מיניים והפלות. ראשת הממשלה קופץ' רמזה כי היא ומפלגתה לא ירשו ל"פאנטיות" להשתלט על פולין. "'המצע האזרחי' תבנה סכר שיעצור את מי שרוצה להפוך את פולין למוזיאון אירופי של פנאטיות".

תושבים מצביעים בבחירות לפרלמנט בפולין, אוקטובר 2015. רויטרס
תושבים מצביעים בבחירות לפרלמנט בפולין, אוקטובר 2015/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully