וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לך קצ'ינסקי: כוכב הקולנוע שהפך למנהיג

נשיא פולין שנהרג בהתרסקות מטוסו היה ידיד העם היהודי והרבה להדגיש את חשיבות הקשר בין ישראל ופולין. הוא ואשתו, שהיתה אף היא על המטוס שהתרסק, השאירו מאחוריהם בת אחת, אווה

נשיא פולין, לך קצ'ינסקי שנהרג בהתרסקות מטוסו הבוקר (שבת) נבחר לנשיאות פולין בדצמבר 2005. הוא כיהן כראש עירייית וורשה משנת 2002. קצ'ינסקי הוא אחיו התאום של ראש ממשלת פולין לשעבר, ירוסלב קוצ'ינסקי, והוא נשוי ואב לבת.

קצ'ינסקי נולד בשנת 1949 בעיר וורשה, 45 דקות אחרי אחיו התאום ירוסלב. הוא גדל במשפחה טיפוסית של פטריוטים פולנים מן המעמד הבינוני, בשכונה בוורשה בה גרו אינטלקטואלים ובעלי מקצועות חופשיים. לשכונה זו נמלטו יהודים מן הגטו, כי ידעו שסכנת הסגרתם שם קטנה יותר מאשר באזורים אחרים בעיר.

ב-1961, כשהיה בן 12, כיכב יחד עם אחיו בסרט "השניים שרצו לגנוב את הירח", המבוסס על ספרו של סופר הילדים קורנל מקושינסקי. הסרט היה לסרט פולחן והפך את התאומים לגיבורים-כוכבים.

עם סיום בית ספר התיכון החל קצ'ינסקי ללמוד משפטים באוניברסיטת ורשה. הוא התחתן בשנת 1978 בזמן שלימד באוניברסיטת גדנסק, עם מרילה, בוגרת לימודי תחבורה ימית. בתם היחידה אווה כיום בת 30.

המשפחה הנשיאותית נחשבה תמיד משפחה חמה וצנועה. עם זאת, הרכילאים בתקשורת הפולנית טענו כי מרילה התערבה יותר מדי בענייני בעלה וניסתה לנהל אותו.

ידיד היהודים

קצ'ינסקי היה ידוע ביחסו האוהד ליהודים. כנשאל על כך בראיון אמר הנשיא הפולני: "כן. אני אוהב יהודים. היו לי ידידים יהודים רבים בתקופות השונות של חיי. אני מבין כיום מה שלא הבנתי כילד: שיחסי ליהודים היה שראיתי בהם פולנים לכל דבר, אם כי פולנים מיוחדים. נכון שגם שמעתי קולות אחרים שטענו כי היהודים צלבו את ישו".

בנושא חלקה של פולין בשואה אמר קצ'ינסקי כי "היו אצלנו בשולי החברה מקרים, שקיימים בכל חברה, של רצח יהודים. היו אצלנו לפני מלחמת העולם השנייה פוגרומים ביהודים. היו גם מקרים במלחמה... אבל מי שגרם לרצח המוני של יהודים בצורה שיטתית ומתועשת היו הגרמנים. הם בחרו בפולין והקימו בה מחנות השמדה מכמה סיבות. אחת מהן, שהיו בפולין שלושה מיליון יהודים, שהיוו יותר מעשרה אחוזים מכלל האוכלוסייה לפני המלחמה".

הוא הרבה להדגיש את חשיבות הקשר של פולין עם ישראל והיהודים, והתייחס לעניין ערב ביקורו בישראל בשנת 2006. לדבריו, "יש לנו מסורת ארוכה של מאות שנים של שיתוף פעולה ותרבות משותפת, ושל תרומה יהודית בכל התחומים לחיים ולהיסטוריה הפולנית. והזיכרון ההיסטורי המשותף הוא אחת המטרות החשובות של ביקורי, כמובן בצד רצוני לחזק את הקשרים בין פולין לישראל, להכיר את ראש הממשלה והנשיא ולהדגיש את היחס המיוחד לישראל שיש לפולין".

בחודש ינואר השנה, במהלך טקס באתר מחנה אושוויץ-בירקנאו בפולין, לציון יום הזיכרון הבינלאומי להנצחת קורבנות השואה, העניק קצ'ינסקי את עיטור "קצין במסדר הכבוד של רפובליקת פולין", ליושב ראש הנהלת יד ושם אבנר שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully