וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וינשטיין על ביקורת השרים נגד בג"ץ: "מתקפות משולחות רסן"

יהושע בריינר

23.10.2015 / 0:10

היועץ המשפטי לממשלה ציין כי האמירות של חלק משרי הממשלה על כך שבג"ץ מעכב את הליך הריסת הבתים הן "נקודת שפל". במקביל, גורמים בכירים במערכת המשפט טענו כי המערכת דווקא פועלת לקידום ההליכים: "ההליך קוצר משנה ל-3 שבועות"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין התייחס אמש (חמישי) לאמירות שרי ממשלה נגד החלטת בג"ץ להקפיא את הריסת בתי המבלים, ואמר כי הוא מבקש להוקיע את המתקפות "משולחות הרסן על בית המשפט הממלא את תפקידו ומבקש לשפוט ללא מורא". וינשטיין הוסיף כי "סימון מערכת המשפט כאויבת העם היא נקודת שפל, למולה כל האנשים החפצים בהמשך קיומה של החברה הישראלית כחברה דמוקרטית חייבים להתקומם".

הדברים באים על רקע התבטאויות שהשמיעו שרים דוגמת נפתלי בנט, זאב אלקין, ומירי רגב נגד החלטתו של שופט העליון עוזי פוגלמן להקפיא את הריסת בתי המחבלים שביצעו את הפיגועים שבהם נהרגו בני הזוג הנקין, מלאכי רוזנפלד ודני גונן, עד לדיון בעתירה שהגישו משפחות הפלסטינים.

גורמים בכירים במערכת המשפט ששוחחו עם וואלה! NEWS טענו כי בניגוד לביקורת שהופנתה נגד בג"ץ ופוגלמן, הליך הריסת בתי המחבלים אכן קוצר משנה לשלושה שבועות בלבד. הגורמים דחו את האמירות הקשות שהופנו נגד פוגלמן שקבע כי יש להקפיא הריסת בתי מחבלים, חרף הוראת ראש הממשלה בנימין נתניהו לזירוז ההליכים.הגורמים הסבירו כי בפועל המערכת המשפטית דווקא מקדמת את הליכי הריסת בתי מחבלים מאז שהוחלט על זירוז ההליכים. הצעד זוכה גם לתמיכה של בית המשפט העליון, כפי שניתן להיווכח מהוראתו של פוגלמן, לקבוע את הדיון בעניין הריסת הבתים בדחיפות, בניגוד לקביעות עבר. למעשה, נראה כי האמירות שהשמיעו בכירים במערכת הפוליטית נגד בג"ץ היו משוללות יסוד עובדתי.

לקריאה נוספת:
בתגובה לפיגועים: כוחות הביטחון הרסו שלושה בתי מחבלים בירושלים
מדוע לוקח למדינה שנה לממש צווי הריסה לבתי מחבלים?

בית משפחתו של המחבל רסאן אבו ג'מל, שהרג מתפללים בבית כנסת בירושלים, לאחר שנהרס בידי כוחות הביטחון, אוקטובר 2015. AP
הריסות בית של המחבל מהפיגוע בבית הכנסת הר נוף/AP

לאחר פרסום החלטת בג"ץ קרא שר החינוך ויו"ר הבית היהודי בנט לבית המשפט לא לעכב את הריסת הבתים. "זוהי שעת חירום, הגיע הזמן שגם שופטי בג"ץ יבינו זאת. כשאנשים נרצחים ברחובות, בג"ץ לא יכול לנופף בפרוצדורות כדי לעכב מלחמה בטרור. על בג"ץ להבין כי כל עיכוב בהריסת בית של מחבל פוגע בהרתעה הישראלית ומסכנת חיי אדם". שר העלייה והקליטה אלקין הוסיף כי "לא יכול להיות שבג"ץ יתקע מקלות בגלגלים של החלטות הקבינט".

שרת התרבות רגב דרשה שבג"ץ ייתן גב למלחמה של ממשלת ישראל בטרור "ולא יכבול את ידי כוחות הביטחון כשדוקרים והורגים אזרחים חפים מפשע. אם בג"ץ לא יאפשר לנו לחזק את ההרתעה ולהעניש בחומרה את המרצחים הוא יישא באחריות להמשך גל הטרור". גם שר התיירות, יריב לוין, התרעם על החלטת בג"ץ, וכינה אותה "על גבול ההזיה". "בג"ץ מצליח לשבור פעם נוספת את שיאי האבסורד של עצמו, וכובל את ידיהם של כוחות הביטחון ושל הממשלה בעיצומו של גל הטרור". לוין הוסיף כי ההחלטה מצטרפת לשורת נזקים שגורמת מערכת המשפט ליכולתן של מערכת הביטחון ושל הממשלה להתמודד עם הטרור. "צעד זה מהווה פגיעה של ממש במאמצי ההרתעה של ישראל ונותן רוח גבית לטרור. הגיע הזמן ששופטי בג"ץ יבינו שתפקידם הוא להגן על אזרחי ישראל ולא על המבקשים לרצוח אותנו".

על רקע גל הטרור, החליטה הממשלה לקדם את הליכי הריסת בתי המחבלים בדגש על קיצור הזמן שבין מועד ביצוע הפיגוע לבין ההריסה בפועל. על פי עמדת השב"כ, להריסה יש אפקט הרתעה משמעותי לא רק על סביבת המחבל אלא גם על מפגעים פוטנציאליים. אלא שעד היום, בשל הליכי בירוקרטיה ועיכובים שונים מצד בג"ץ, התקופה שבין ביצוע הפיגוע להריסת הבית נמשכה במקרה הטוב שנה ובמקרים אחרים שנים ארוכות.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
נעמה ואיתם הנקין שנרצחו בפיגוע הירי בשומרון עם ילדיהם. באדיבות המשפחה
הליך הריסת בית מחבל הייתה אורכת לפחות שנה. הזוג הנקין שנרצחו וילדיהם/באדיבות המשפחה

על פי ההליך שהונהג עד היום, לצורך הריסת ביתו של מחבל פלסטיני שביצע פיגוע הייתה נדרשת חוות דעת של השב"כ שהייתה אורכת כמה שבועות, שלאחריהם נדרשה חוות דעת משפטית ממשרד המשפטים. חוות הדעת כוללת את אישור היועץ המשפטי לממשלה ובתוכו אישור הפרקליטות ומחלקת הבג"צים. בהמשך נדרש מצה"ל לבצע מדידות ולאחר מכן נדרשת הודעה של פיקוד העורף או אלוף פיקוד מרכז למשפחות על הכוונה להרוס את המבנה. ההודעה אפשרה למשפחות להגיש השגה על ההחלטה לאלוף תוך ימים ספורים ולאחר דחיית ההשגה הייתה משפחת המחבל מגישה עתירה לבג"ץ. הזמן שלוקח לקביעת פסק דין על ידי שופטי העליון מהדיון בפועל אורך לפחות שנה.

בעקבות עבודת מטה מקיפה שקיימה שרת המשפטים איילת שקד לצורך זירוז ההליך, צומצם פרק הזמן לכשלושה שבועות בלבד: השב"כ נדרש להעביר את חוות דעתו תוך שבוע, משרד המשפטים מאשר את ההריסה תוך שעות ספורות ובמקביל מתחילים כוחות ההנדסה במיפוי הבית לצורך הריסתו. בשלב זה, כשבועיים מאז ההחלטה להרוס את המבנה, מוגשת למשפחה הודעת אלוף הפיקוד על החלטה להרוס את הבית. אם מדובר באזרח ישראלי, ההודעה תינתן מטעם אלוף פיקוד העורף ואם מדובר בפלסטיני, נדרשת הודעת אלוף פיקוד מרכז. מרגע זה ניתנת למשפחה אפשרות להשיג על ההחלטה תוך 48 שעות, זמן שמנוצל בדרך כלל גם להגשת עתירה לבג"ץ.

אלא שלמרות הביקורת שהטיחו שרים בכירים בבג"ץ, נדמה שגם במערכת המשפטית דואגים לזרז את ההליך המשפטי בעניין. שקד עצמה קיימה שיחות עם בכירים במערכת המשפט במטרה לקדם את הדיונים המשפטיים בעתירות בעניין הריסת בתים ונראה כי בבית המשפט העליון הפנימו את החשיבות שבהריסה מהירה ככל האפשר.

לראשונה מאז הבחירות: התכנסה הוועדה לבחירת שופטים. עומר מירון
עם בכירים במערכת המשפט במטרה לקדם את הדיונים. השרה שקד/עומר מירון

דוגמה לכך ניתן לראות כבר בגל הטרור הנוכחי. ההחלטה על הריסת בית המחבל מחברון שלפני דקר ודרס את דליה למקוס בצומת גוש עציון התקבלה תוך יממה והועברה לביצוע תוך 48 שעות. פוגלמן קבע באותו דיון כי על המדינה להתנהל במהירות רבה יותר בכל הקשור להריסת בתי מחבלים. מגמה זו נמשכת גם בהחלטתו של השופט פוגלמן מהיום שהורה כאמור לקיים דיון דחוף בעניין. לכן, בניגוד להצהרות חברי הכנסת והשרים מהימין, נראה כי בג"ץ לא רק שלא מעכב את ההליך המשפטי אלא דווקא מזרז אותו.

במערכת הביטחון ממשיכים במקביל לקדם את הריסות הבתים בכל העוצמה. אתמול הגיעו מודדים מטעם צה"ל לבתיהם של חמשת המעורבים ברצח אלכסנדר לבלוביץ' בערב ראש השנה לקראת מתן צו הריסה מנהלי לבתיהם שבשכונת צור באהר בירושלים. כמו כן, כבר הוצא צו הריסה לביתו של המחבל שביצע את פיגוע הדריסה ברחוב מלכי ישראל בבירה שבו נרצח הרב ישעיהו קרישבסקי. מתחילת גל הטרור הנוכחי הוצאו תשעה צווי הריסה לבתיהם של פלסטינים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully