וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרף הוראת ראש הממשלה: בג"ץ הורה להקפיא הריסת בתי מחבלים

יהושע בריינר

22.10.2015 / 15:43

הצו הזמני הוצא בתגובה לעתירות משפחות המחבלים האחראים לפיגועים שבמהלכם נרצחו הזוג הנקין, מלאכי רוזנפלד ודני גונן - למרות הוראת נתניהו לזרז ההליך. בהמשך לקביעה הוציא השופט בצעד חריג החלטה להביא את העתירות לדיון בדחיפות

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(הריסת בית המחבל שרצח את דליה למקוס)

בג"ץ הוציא היום (חמישי) צו זמני האוסר על מערכת הביטחון להרוס את בתי המחבלים שביצעו את הפיגוע שבו נרצחו בני הזוג הנקין בשכם וכן הריסת בתיהם של המחבלים שרצחו את את מלאכי רוזנפלד ודני גונן. שופט בית המשפט העליון עוזי פוגלמן הורה על מתן הצו עד לדיון בעתירה שהוגשה על ידי המוקד להגנת הפרט בשמן של משפחות המחבלים זאת לאחר שצו הריסה הוצא למספר מבנים בשכם.

לטענת העותרים, ההריסה תפגע במשפחה שאינה קשורה לפיגוע וכי הריסה המבנה תפגע בזכויותיהם של חפים מפשע. על פי העתירות, למשפחות המחבלים ניתנה אפשרות של הגשת השגה על ההחלטה להרוס את ביתם תוך 48 שעות בלבד, זמן שאינו סביר לטענתם. דיון בעתירה צפוי להתקיים בשבועות הקרובים - אולם עד אז לא תוכל המדינה להרוס את בתי המחבלים. עם זאת, בצעד חריג, הוציא השופט פוגלמן החלטה נוספת שקובעת שהעתירות בעניין הריסת הבתים יובאו לדיון בדחיפות והורה למדינה להגיב עד לשבוע הבא לטענות שהועלו.

בתגובה לגל הטרור האחרון הורה ראש הממשלה בנימין נתניהו לזרז הריסת בתי משפחות של מחבלים, תהליך שכיום אורך חודשים, לתקופה קצרה יותר - עד כדי יומיים או שלושה מרגע ביצוע הפיגוע. אולם בנושא זה צפויים קשיים משפטיים באישור התכנית, במיוחד לנוכח ההסתייגות של חלק מגורמי הביטחון בנוגע למידת יעילותה של מדיניות הריסת בתי מחבלים.

לקריאה נוספת:
בתגובה לפיגועים: כוחות הביטחון הרסו שלושה בתי מחבלים בירושלים
מדוע לוקח למדינה שנה לממש צווי הריסה לבתי מחבלים?

הריסת בתי המחבלים, ירושלים, 6 באוקטובר 2015. Mukaber.net, אתר רשמי
הריסות בתי מחבלים בג'בל מוכבר/אתר רשמי, Mukaber.net

בסוף השבוע קרא הצלב האדום הבינלאומי לישראל לעצור את הריסתם המתוכננת של שישה בתי משפחות מחבלים בגדה המערבית במסגרת צעדי ענישה. "הבתים שייכים לפלסטינים המואשמים בעבירות פליליות, והצלב האדום הבינאלומי טוען כי פעולות אלה הן ענישה קולקטיבית, האסורה על פי המשפט הבינלאומי", נמסר בהודעה לעיתונות שפרסם הארגון.

שר החינוך ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט קרא לבג"ץ לא לעכב את הריסת הבתים. "זוהי שעת חירום, הגיע הזמן שגם שופטי בג"ץ יבינו זאת. כשאנשים נרצחים ברחובות, בג"ץ לא יכול לנופף בפרוצדורות כדי לעכב מלחמה בטרור. על בג"ץ להבין כי כל עיכוב בהריסת בית של מחבל פוגע בהרתעה הישראלית ומסכנת חיי אדם. אני קורא לבג"ץ להתעשת ולקבל החלטה מהירה בנוגע להריסת הבתים".

זאב אלקין, שר העלייה והקליטה, קרא גם הוא לבית המשפט "לא לגרור רגליים". "קורא לקיים באופן מיידי את הדיונים לגבי הריסת בתי מחבלים שבג"ץ עצר היום. גם שופטי בג"ץ צריכים להבין שאנחנו במלחמה נגד הטרור, ודמוקרטיה שלא יודעת להגן על עצמה לא תוכל לנצח במלחמה הזאת. מניעת הפיגוע הבא על ידי יצירת הרתעה בהריסת בתי מחבלים זה צו השעה ולא יכול להיות שבג"ץ יתקע מקלות בגלגלים של החלטות הקבינט".

כשנה לאחר הפיגוע: צה"ל הרס את ביתו של המחבל שרצח את דליה למקוס. רויטרס
הריסת בית המחבל שרצח את דליה למקוס/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully