וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרגיש בטוח: ביקור הפתע של אסד במוסקבה מסמל את התפנית במלחמה

22.10.2015 / 0:17

אחרי ארבע שנים וחצי שבהן היה מבוצר בארמונו, העז נשיא סוריה לעזוב את ארצו ולהודות לפטרונו פוטין. כשהוא מעודד מההצלחות המהירות בשדה הקרב תודות לתקיפות הרוסיות, לאסד רק נותר לקוות שמדינות המפרץ לא יתערבו בעצמן

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

שלושה שבועות בדיוק לתחילת המעורבות הרוסית בסוריה, פרסם אתמול (רביעי) הקרמלין כי הנשיא בשאר אסד הגיע אמש למוסקבה ונפגש עם חברו הקרוב ולדימיר פוטין, שנחלץ להצלתו למרות הזעם שהמהלך עורר במערב ובמדינות ערב. אחרי יותר מארבע שנים וחצי שבמהלכן מיעט הרודן לעזוב אפילו את תחומי הבירה דמשק, הוא העז לצאת לראשונה מגבולות המדינה כדי להודות למנהיג הרוסי, ששינה את כללי המשחק שעמד בפני סיום מר עבורו.

לא סתם בחר אסד דווקא ברוסיה, ולא באיראן, כביקור הראשון שלו מאז החלה המחאה השלווה בדרעא, שהתפשטה לכל רחבי המדינה שהפכה בתוך זמן לא רב לעימות הרסני. בטרם החלו המטוסים הרוסיים להפציץ ללא הפסקה מטרות של כל ארגוני המורדים במדינה, כוחות המשטר נשחקו כמעט עד תום. זאת חרף הסיוע שהעניקה טהראן והיד שהושיטו בחיזבאללה ובמיליציות שיעיות אחרות במזרח התיכון. לוחמי האופוזיציה, בהם ג'בהת א-נוסרה, התקרבו למעוזיו של הנשיא ברצועת החוף והיוו סיכון לבני עדתו העלאווים שנחשבים לכופריהם בעיניהם.

עוד בוואלה! NEWS:
ראש ממשלת טורקיה: "אסד היה צריך להקל על הסורים ולהישאר במוסקבה"
אסד יצא מסוריה לראשונה מתחילת המלחמה ונפגש עם פוטין במוסקבה
אבידות ראשונות? "חיילים רוסים נהרגו במחוז לטקיה"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

הייתה זאת טהראן עצמה שהפצירה במוסקבה להושיע את שלטונו של אסד, כששלחה את מפקד כוח "קודס" במשמרות המהפכה, גנרל קאסם סולימאני, לשרטט את התכנית לשחרור השטחים החיוניים שאיבדה דמשק. עתה הוא נמצא בשטח, יחד עם אלפי החיילים, בהם גם מארצו שלו, שפתחו בשורת מתקפות ברחבי סוריה. על אף שחלפו רק שלושה שבועות, החיפוי האווירי של רוסיה כבר נותן את אותותיו אחרי שאסד החזיר לידיו את היוזמה בשטח.

sheen-shitof

עוד בוואלה

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סו

בשיתוף סאנופי
קאסם סולימני, מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה האיראניים, אוקטובר 2015. טוויטר, צילום מסך
נשלח לשרטט את התכנית לשחרור השטחים החיוניים שאיבדה דמשק. הגנרל סולימאני/צילום מסך, טוויטר

בקרב המרכזי במחוז חאלב, מתקדמים צבא סוריה ובעלי בריתו לכיוון בירת המחוז והעיר השנייה בגודלה במדינה ממזרח ומדרום. במזרח הם שחררו כמה עיירות מידי ארגון "המדינה האסאלמית" (דאעש), באחד המוקדים היחידים שבהם אכן תוקפת רוסיה את הארגון הקיצוני. מדרום הם פרצו את קווי ההגנה של המורדים, חלקם לוחמים במה שנותר מצבא סוריה החופשי, המשוועים לאספקה גדולה יותר של כלי נשק וציוד צבאי מצד המדינות התומכות בהן במערב ובעולם הערבי.

בנוסף לכך, כוחות המשטר רשמו הצלחות גם בפעולות הקרקעיות הנרחבות בצפון מחוז לטקיה, שם מוצבים גם חיילים רוסים, ובפאתי הערים הגדולות חמאת וחומס שבמרכז המדינה. לאחר טיהור האזורים שנפלו לידי האופוזיציה במקומות אלו, צפוי אסד להמשיך ולהתקדם לעבר מחוז אידליב, שאותו איבד כמעט לחלוטין במהלך השנה הכושלת האחרונה, עד לביסוס האחיזה לאורך כביש דמשק-חאלב שחוצה את המדינה.

העיר העתיקה של חאלב, 18 באוקטובר 2015. רויטרס
אסד ימשיך עד לביסוס האחיזה בכביש דמשק-חאלב. העיר העתיקה של חאלב, השבוע/רויטרס

הנשיא הסורי נראה מבודח ונינוח למדי בתמונות ובתיעוד הפגישה ששחרר הקרלמין. אחרי שנים שבהן היה מבודד לחלוטין וחשש מכך שבהיעדרו יקומו נגד שלטונו גורמים המעוניינים בפשרה עם האופוזיציה, הצבע שב ללחיים של אסד. מי שהוספד פעמים כה רבות בעבר, מרגיש בטוח יותר בכיסאו בזכות הקמפיין הצבאי והמדיני שמקדם פוטין להשארתו. השניים, שלפי דיווחים שונים נפגשו למשך שלוש שעות בשלושה סבבים שונים, הצהירו כי "הטרור" הוא מכשול להשגת פתרון פוליטי למשבר שבו הם תומכים.

זהו הקו שמנסה לקדם נשיא רוסיה בתקופה האחרונה, שלפיו הפלתו של אסד תוביל להשתלטותם של אנשי דאעש ופעילי ארגונים קיצוניים אחרים על סוריה. פוטין מנסה לשכנע את ארצות הברית ואת הנסיכויות במפרץ כי עליהן לשוב ולהתחשב באסד, וכל פגישה רשמית וחגיגית שכזאת מדגישה את חוסר נכונותו לוותר עליו. בהדרגתיות, המסר מחלחל - ההצהרות הלוחמניות מהעבר, ולפיהן על השליט לעזוב ללא תנאי, התחלפו בדרישות מעומעמות יותר הקוראות ל"תקופת מעבר" שאחריה יסתלק אסד.

ההצהרות הלוחמניות מהעבר התחלפו בדרישות מעומעמות ל"תקופת מעבר"

מנגד, פוטין גם נזהר שלא ליצור קרע של ממש עם יריביו של אסד. אתמול הוא שוחח עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן ועם סלמאן מלך ערב הסעודית, שניים מראשי המדינות הבולטות ביותר בהתנגדותן לממשלה הקיימת בדמשק. שתי המעצמות האזוריות ביקרו בחריפות את ההחלטה של מוסקבה לצאת לפעולה צבאית בסוריה והזהירו מפני ההשלכות המסוכנות של המהלך. עם זאת, עד כה, הן לא שברו את הכלים.

למרות הדיווחים שלפיהם אנקרה וריאד הגבירו את העברת משלוחי טילי הנ"ט האמריקניים לידי המורדים, האחרונים מתלוננים כי אין זה מספיק כדי לעצור את המתקפות. בימים הראשונים של המבצע הקרקעי בחמאת דווח כי כוחות השריון של המשטר ספגו אבדות כבדות עם פגיעת טילי ה-TOW, אך כעבור כמה ימים התברר שלא די בכך. האופוזיציה אינה מסוגלת להתמודד בשלב זה עם העליונות האווירית של הרוסים ורוח הקרב המחודשת של אסד, כשמנגד תומכיה תוהים כיצד לסייע להם.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא סוריה בשאר אסד בפגישה במוסקבה, 20 באוקטובר 2015. מרשת RT, רויטרס
יוכל להתרווח. אסד בפגישה עם פוטין, שלשום/רויטרס, מרשת RT

בינתיים, כשמדינות המפרץ עדיין לא שוללות להיכנס אף הן לזירה, ג'בהת א-נוסרה ואחראר א-שאם הודיעו על שילוב כוחות באזור דמשק. שני הארגונים האסלאמיים – הראשון מזוהה עם אל-קאעדה ונתמך בסתר על ידי קטאר והשני מגובה על ידי ערב הסעודית וטורקיה – הם החזקים והגדולים ביותר בסוריה פרט לדאעש. בין אם הן יעדיפו לפעול מאחורי הקלעים או באופן ישיר, תמיכה מואצת בברית החזקה והחדשה עלולה לסבך את פוטין ולגרור אותו לדבר שממנו הוא רוצה להימנע – שליחת חיילים רוסים לחזית.

לשם כך, ייפגשו ביום שישי הקרוב שרי החוץ של רוסיה, ארצות הברית, טורקיה, ירדן וערב הסעודית בווינה. פרט לסרגיי לברוב, יתר הבכירים הדיפלומטיים עומדים לצד האופוזיציה למשטר בדמשק. בזמן ששר החוץ הרוסי ינסה לשכנע אותם להביא את נציגי ממשלת סוריה ואת מנהיגי האופוזיציה לשולחן המשא ומתן ולא לפעול צבאית, אסד יוכל להתרווח מעט בארמונו בדמשק. בתום חופשה ראשונה אחרי ארבע שנים וחצי, גם חזרה לשגרת ההרג וההרס לא תטריד את מנוחותו.

(עדכון ראשון: 22:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully