וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבידות ראשונות? "חיילים רוסים נהרגו במחוז לטקיה"

חרף הכחשת מוסקבה, גורם סורי מסר כי הרוסים נהרגו מפצצת מרגמה ששיגרו המורדים. במקביל, רוסיה וארצות הברית חתמו על מסמך הבנות בנוגע לטיסות התקיפה בשמי סוריה.

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

טורקיה מקדמת יוזמה לתקופת מעבר של חצי שנה, שבסופה יוחלף אסד

לפחות שלושה חיילים רוסים הנלחמים לצד כוחות המשטר הסורי נהרגו וכמה נוספים נפצעו מפגיעת מרגמה במוצב במחוז לטקיה שבמערב סוריה – כך מסר היום (שלישי) גורם צבאי סורי פרו-ממשלתי. מדובר במקרה הראשון של מות חיילים רוסים במדינה מאז החלה מוסקבה את המבצע האווירי בסיוע לכוחותיו של הנשיא בשאר אסד ב-30 בספטמבר.

עם זאת, שגרירות סוריה בדמשק מסרה כי לא ידוע על מקרה כזה. כמו כן, בקרמלין הבהירו כי אין רוסים בתפקידים קרביים בסוריה. על פי אותו מקור פרו-ממשלתי, לפחות 20 רוסים נכחו במוצב בנבי יונס בעת המתקפה. "יש סבירות של 90% שהמרגמה נורתה על ידי המורדים החמושים", טען.

עוד בוואלה! NEWS:
דיווח: 370 הרוגים מתחילת התקיפות הרוסיות בסוריה, רק 52 מדאעש
עשרות אלפים נמלטו מחאלב, המורדים מתלוננים על מחסור בנשק
"דאעש מרוויח": אסד מתקדם לחאלב בתמיכת 2,000 חיילים איראנים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתוך כך, משרד ההגנה הרוסי מסר היום כי מטוסיו ביצעו 55 גיחות תקיפה ופגעו ב-60 מטרות של ארגוני המורדים האיסלאמיסטיים בסוריה ב-24 השעות האחרונות. על פי הדיווח בכלי התקשורת הרוסיים, המטוסים פגעו במטרות של ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) ושל ג'בהת א-נוסרה במחוזות חמאת, לטקיה, דמשק, חאלב ודיר א-זור. הכוחות האמריקניים ביצעו שתי תקיפות בסוריה נגד דאעש ביממה האחרונה, באזור א-רקה.

כמו כן, רוסיה וארצות הברית חתמו היום על הסכם הבנות שנועד לתאם את המבצעים האוויריים של וושינגטון ושל מוסקבה בסוריה, לאחר תקופה ארוכה שבה לא הצליחו להגיע שתי הצבאות להסכמה. ההסכם נועד למנוע תאונות אוויריות ולספק מנגנון של סיוע הדדי במצבים קיצוניים. בהודעה רשמית ממשרד הפנים, נמסר כי ההסכם הוא "צעד חיובי, בעל ערך מעשי חשוב".

כוחות צבא סוריה בלטקיה, 10 באוקטובר 2015. AP
"לפחות 20 רוסים נכחו במוצב בנבי יונס בעת המתקפה". כוחות צבא סוריה בלטקיה/AP

עם יישום ההסכם, יוקמו ערוצי תקשורת פתוחים בין המפקדות האמריקנית והרוסית. כמו כן, ארצות הברית התחייבה להעביר את תוכן ההסכם לשותפות האחרות בקואליציה הבינלאומית שמובילה וושינגטון נגד דאעש, על מנת שאלה ימלאו גם הם את תנאי ההסכם. "ההסכם הוא סימן לפוטנציאל שיתוף הפעולה בין רוסיה לארצות הברית, כולל במאבק בטרור", נמסר ממוסקבה.

ג'וזף דנפורד בביקור בארביל, עיראק, אוקטובר 2015. AP
אין ראיות לכוונות רוסיות להרחיב את המבצע האווירי לעיראק. יו"ר המטות המשולבים של ארה"ב בעיראק, היום/AP

במקביל, יו"ר המטות המשולבים של ארצות הברית ג'וזף דנפורד הגיע היום לביקור רשמי בעיראק, וטען כי אין ראיות לכוונות רוסיות להרחיב את המבצע האווירי למדינה. דנפורד הבהיר כי שותפיו העיראקיים מסרו לא כי לא הועברה כל בקשה למוסקבה לפתוח בתקיפות אוויריות.

עם המשך התקיפות האוויריות, גם המאמצים המדיניים מתקדמים בניסיון להגיע לפתרון למשבר בסוריה. בכירים בממשל הטורקי מסרו כי אנקרה מסכימה לתקופת מעבר של חצי שנה עד לתום שלטון אסד. ההצעה לסיום שלטונו של הנשיא הסורי נידונה עם שותפותיה המערביות של טורקיה.

מורדים לצד כלי הנשק שלהם בתפילה במסגד בעיר חאלב, סוריה, 16 באוקטובר 2015. רויטרס
35 אלף עקורים תוך כמה ימים. מורדים בחאלב בעת התפילה/רויטרס

"אנו עובדים על תכנית לעזיבתו של אסד", מסר אחד הגורמים. "הוא יכול להישאר שישה חודשים, עם הבטחה לכך שיעזוב בסופם. נעשתה התקדמות בנושא עם ארצות הברית ועם בעלות ברית אחרות. אין עוד הסכמה מלאה בנוגע למועד תחילתה של תקופת המעבר, אולם אנו סבורים שלא יהיה זה עוד זמן רב". גורם טורקי נוסף מסר כי ארצות הברית תעביר את ההצעה לרוסיה.

על רקע התגברות הלחימה באזור חאלב ובצפון סוריה, גורמים באו"ם מסרו כי כ-35 אלף בני אדם נעקרו מבתיהם בכפרים שסביב לחאלב בימים האחרונים. "אנשים רבים עברו להתגורר אצל משפחות מארחות או בהתיישבויות ארעיות באזורים ממערב לעיר", מסרה ונסה הוגונין, דוברת המשרד לתיאום הומניטרי של האו"ם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully