וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הוא לא ויתר": המפגש המרגש בין הפצוע היהודי לסוחר הערבי שהציל אותו

משה שטיינמץ

20.10.2015 / 8:12

רועי גרפונקל נפגע בשבת שעברה מרימון הלם וכדור גומי שירתה המשטרה בשער שכם לאחר פיגוע במקום. השבוע הוא חזר לשם כדי להודות לווג'די רשק, שסייע לו תוך שהוא מסכן את עצמו. "זרקו אותו על הסחורה בצד, הוא הרים אותי ופינה אותי. הוא עזר לי בחירוף נפש"

צילום: מצלמות אבטחה, עריכה: קשת סידי

(תיעוד הפגיעה בגרפונקל בשער שכם, לפני כשבוע וחצי)

בשבת שעברה נפגע רועי גרפונקל מרימון הלם ומכדור ספוג שירתה המשטרה לאחר הפיגוע שאירע בשער שכם בירושלים. שלשום (ראשון) יצא גרפונקל מביתו לראשונה מאז שנפגע וחזר לשער שכם כדי לחפש את ווג'די רשק, האיש שסייע לו וחילץ אותו תחת מטר כדורי גומי ורימוני הלם, כדי להודות לו.

"הגעתי בשבת לעיר העתיקה כדי לעשות קניות", סיפר לוואלה! NEWS גרפונקל, בן 46 משכונת קריית מנחם שבבירה. "בזמן שהחניתי את האופנוע התחלתי לעלות עם הקסדה על הראש ושמעתי רעשים מהכיוון, אחד השוטרים זרק לידי רימון הלם. סימנתי לו עם האצבע ואז הוא ירה בי, נפלתי לרצפה ואז היו עוד שני רימוני הלם ליד הראש שלי".

כשהיה מוטל על הרצפה יצא רשק, סוחר ערבי העובד בחנות המכולת של אחיו הצעיר מהדי, וסייע לו. "הוא שאל: 'מה קרה, קיבלת כדור? בוא אני אעזור לך', והתחיל להרים אותי", סיפר גרפונקל במהלך הפגישה המרגשת בין השניים. "השוטרים התחילו לרדת והרביצו לווג'די, זרקו אותו על הסחורה פה בצד והוא לא ויתר, הרים אותי והתחיל לפנות אותי לכיוון הכיכר, השכיב אותי עד שבא אמבולנס, ארגן קרח, דאג לי, הרגיע אותי וליטף לי את הראש, אמר לי 'אל תדאג'".

לקריאה נוספת:
להרוג מחבלים? השאלות המוסריות לנוכח גל הטרור
הח"כים הערבים מגנים את הפיגוע בבאר שבע? תלוי את מי שואלים
"רצה הגנה - ונרצח": חברי מבקש המקלט שהוכה למוות מתקשים לעכל

רועי פרלמוטר ווג'די רשק, ירושלים, 18 באוקטובר 2015. טלי מאייר
גרפונקל ורשק ליד שער שכם, שלשום/טלי מאייר

"לא רציתי להתפנות באמבולנס כי גם לא רציתי להשאיר פה את האופנוע", הוסיף גרפונקל. "וו'גדי אמר לי: 'אני אשמור לך עליו'". גרפונקל פונה לבית החולים שערי צדק, שם נשלל החשד לשבר ברגלו, והוא נשלח למנוחה של שבוע בבית. "החלטתי שאני חייב לבוא להגיד לבנאדם תודה אישית, באתי וחיבקתי אותו ואמרתי לו תודה מכל הלב, כי מגיע לו".

"מרגיש פה בבית"

כשגרפונקל נכנס שלשום לחנות, רשק מידע זיהה אותו. "הוא אמר לי תודה, אבל אני עשיתי מה שכל בנאדם חייב לעשות, לא משנה אם הוא יהודי או ערבי", הסביר רשק. לדבריו, למרות ההמולה שהייתה, לא פחד לסייע. "ממה יש לפחד? בנאדם נפצע. מתי שהתחלתי לעזור לו באו (שוטרי) יס"מ ומשמר הגבול ודחפו אותנו. אמרתי להם שנראה לי שהוא יהודי והם אמרו 'לא מעניין אותנו'".

גרפונקל הוסיף: "הוא עזר לי בחירוף נפש, היו פה שוטרים שירו, הוא יכול היה לקבל כדור גומי בראש והוא שם הכול בצד וסיכן את עצמו בשביל לעזור לבנאדם. ידעתי שאיך שאני יוצא מהבית אני בא לפה".

החנות בבעלות ווג'די רשק, ירושלים, 18 באוקטובר 2015. טלי מאייר
החנות בבעלות רשק ליד שער שכם/טלי מאייר

רשק הוא תושב שכונת אבו טור ואב לארבעה. כשסייע לגרפונקל, חשב על אחיו הצעיר, נפגע הלם מפיגוע דריסה שאירע בעיר לפני שנה. "אח שלי נפצע בפיגוע ולכן אני עבר לי בראש זה בנאדם קודם כל ואני הלכתי למצב מסוכן מאוד כשהתחלתי לעזור לו. מה שאני חשבתי באותו זמן זה 'מה בנאדם אשם', ולכן בנאדם צריך לקבל כל טיפול שאני יכול וקודם כל להוציא אותו משם שלא יקבל עוד כדור".

פציעתו של גרפונקל מוגדרת מכה יבשה. "אין שבר אבל אני בטראומה נפשית. שירתי בעזה ובחיים לא יריתי כדור על בן אדם", הסביר. ולמרות הפציעה, הוא לא מתכוון להפסיק לפקוד את האזור. "אני קונה פה רגיל, היה נראה מצב נורמלי חוץ מזה שהייתה נוכחות גדולה של המשטרה. אני בן העיר כל החיים שלי מרגיש פה בבית, בא לאכול פה".

"מפחד מהפיגועים של היהודים ושל הערבים"

המצב בשבועות האחרונים, להגדרתו, "גרוע מאוד, בגלל הקיצוניים ואני מדבר על שני הצדדים. וגם בגלל כוחות הביטחון הישראלים שמלבים את המצב ומחריפים אותו בהתייחסות שלהם לפלסטינים במכות, השפלות בלי סיבה וחיפושים. הם יוצרים תסכול על תסכול, כמו שבנאדם מסתובב בתוך שריפה ושופך בנזין. התסכול הזה חייב להתפרץ החוצה".

"אני רק מחפש את השלום, מתפלל לאלוהים שיבוא השלום", אמר האח מהדי, ואליו מצטרפים גם ווג'די והאח הצעיר מוחמד. אביהם, הם מספרים, חינך אותם לשלום ולסובלנות. לפני שנה היה מהדי במכוניתו בסמוך לרכבו של המחבל שדרס שוטרים בשני מוקדים בכביש מספר 1, ואז יצא עם מוט ברזל ותקף אזרחים נוספים. מהדי ראה את הדריסה, יצא לעזור לפצועים והתמוטט.

"רציתי לרדת לעזור לאנשים ופתאום אני בבית חולים", סיפר. מאז הוא מתקשה לעבוד וווג'די לקח לידיו את ניהול החנות. בשבת שהה מהדי בחנות וכשפרצה המהומה רץ למשרד שמאחורה עד יעבור זעם. "עכשיו אני מפחד מהפיגועים של היהודים ומהפיגועים של הערבים ומכל משטרה שאני רואה אני מפחד. הבלגן הזה החזיר אותי לנקודת האפס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully