וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רצה הגנה - ונרצח": חברי מבקש המקלט שהוכה למוות מתקשים לעכל

19.10.2015 / 21:19

הבטום זרהום, שהגיע לישראל לפני שלוש שנים לאחר מסע מאריתראה, הגיע לתחנה המרכזית בבאר שבע כדי לחדש את אשרת השהייה שלו, מבלי לדעת שבקרוב יהפוך למטרה עבור המון זועם. "אנחנו פוחדים מישראלים, לא מערבים"

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת, עריכה: קשת סידי

הבטום זרהום, שהוכה למוות אתמול (ראשון) בידי המון זועם בתחנה המרכזית בבאר שבע, יצא בשעות הערב מיום עבודה במשתלה שבמושב עין הבשור, בדרכו לחדש את אשרת השהייה שלו. זרהום, מבקש מקלט מאריתראה שמתואר בידי חבריו בתור עובד מסור, לא ידע כי שעות ספורות לאחר מכן ימצא עצמו קורבן ללינץ' דווקא במדינה שבה ראה הגנה מהטבח המתרחש בארצו. זרהום הגיע לישראל בשנת 2012, ולאחר שהות בכלא סהרונים הוא התגורר בתל אביב עד שמצא עבודה במשתלה בדרום.

"רגע לפני שנפרדנו, שמענו יריות", תיאר מדה סנדרו, חברו של זרהום, שהיה עמו רגעים לפני הפיגוע. "לא הבנו מה קורה. כל אחד רץ לכיוון אחר, ולא ראיתי אותו יותר. ברחתי החוצה. נשארתי בחוץ וניסיתי להתקשר לחברים ולא הצלחתי". לאחר שהמצב נרגע מעט, חזר סנדרו לזירה והבין שהנורא מכל קרה לחברו. "רק אחרי שהמצב נרגע התקרבתי ואז גם קיבלתי טלפון מחבר שראה אותו מת. לא האמנתי, לפני רגע הלכנו יחד וקבענו שנפגש. עד עכשיו אני לא מאמין".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"רגע לפני שנפרדנו, שמענו יריות". זרהום/מערכת וואלה!, צילום מסך

חבר ילדות של זרהום, גוורטום היילו, היה גם הוא בזירת הפיגוע על מנת לחדש את אשרת השהייה שלו. "ראיתי אותו רץ להסתתר, אז לא חשבתי שמשהו כזה יכול לקרות", נזכר. "כשהבנתי מה קרה בתוך התחנה כשהיינו בחוץ, לא יכולתי לשמוע את הדברים. לא האמנתי שבישראל, מקום כל כך מתקדם, דבר כזה קורה. האבסורד הוא שהבטום, כמונו, הגיע לישראל כדי לקבל הגנה, מדברים נוראים שקורים לנו בבית, ודווקא כאן הוא נרצח בצורה ברוטלית כל כך".

היילו סיפר כי זרהום היה אדם מופנם שלא הרבה לצאת עם חברים, והקפיד על עבודה קשה ועל דיוק בזמנים. "המעסיקים שלו תמיד היו מרוצים מאוד. גם כחבר, תמיד היה אדם שמקשיב ועוזר", אמר. "מי שהכיר אותו, העריך אותו ואת החריצות שלו מאוד".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

"על אזרחי ישראל לא לאבד אחיזתם בערכי הצדק"

"הקהילה במצב קשה מאוד", הבהירה הבוקר גבריאלוואת אבבה, מבקשת מקלט מאריתראה השוהה בישראל. "כולם חוששים ללכת ברחובות, מפחדים מהישראלים, לא מערבים". לדבריה, "החשש הגדול אמש היה שמיד יגידו שהאריתראי היה זה שהרג את החייל. וממש חששנו מאלימות. זה מזל גדול שיש וידאו שמעיד על מה שקרה שם". היא הוסיפה כי ההבנה שלאחר הטעות לא מספיקה, וכי קהילת מבקשי המקלט עדיין חוששת לאור המצב. "אנחנו יודעים שהפטום היה בתחנה לצד אנשים לבנים, אבל זה לא הספיק לאותם אנשים שהכו אותו, ירו בו והרגו אותו בטענה שהוא מחבל. עכשיו מבינים שזו טעות, אבל אנחנו עדיין מפחדים ללכת ברחוב".

תיעוד: אזרח אריתראה נורה למוות והוכה קשות כי נחשד בשוגג למחבל. ספק 500
זרהום בזירת האירוע, דקות לאחר הפיגוע בתחנה המרכזית/ספק 500

גם במרכז לקידום פליטים אפריקנים הביעו היום צער על האירוע, וקראו לאזרחי ישראל לא לקחת את החוק לידיים. "אנו מצדיעים לכוחות המשטרה ולאזרחים אשר עשו ניסו להגן על זרהום, אדם חף מפשע שנפצע אנוש בתקרית ואשר הותקף על ידי ההמון", כתב מוטסים עלי, פעיל בקהילת מבקשי המקלט ומנכ"ל המרכז. "אנו תומכים בהצהרתו של ראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ' כנגד ומצטרפים לקריאתו כנגד לקיחת החוק לידיים על ידי אזרחים.

"ישראל היא מדינה דמוקרטית המבוססת על ערכי הצדק והשוויון. אנו קוראים לאזרחי ישראל לא לאבד את אחיזתם בערכים אלה, אפילו בימים קשים אלה של הסלמה באלימות. כמו כן, אנו קוראים לממשלה לחקור את נסיבות מותו של הבטום זרהום ולכוחות הביטחון לשפר את מערך זיהוי החשודים, תוך ניסיון להימנע ממקרים כאלה בעתיד", הוסיפו. "אנו תומכים בהמשך דיאלוג בין מערך הביטחון לבין אוכלוסיית מבקשי המקלט. אנו מהווים כתובת לכל ארגון ממשלתי או פרטי המעוניין לשפר את ההידברות ושיתוף הפעולה עם אוכלוסיית מבקשי המקלט, על מנת להימנע מטרגדיות כדוגמת מותו של זרהום".

הלווייתו של זרהום תתקיים ביום שבת בתל אביב, כשלפניה מתוכנן טקס קצר בגינת לוינסקי הסמוכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully