וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מעט מדי, מאוחר מדי": תושבי ארמון הנציב לא מתרשמים מחומת הבטון

משה שטיינמץ ויוסי אלי

18.10.2015 / 20:20

בשכונה היהודית שבבירה, שסבלה מהתנכלויות חוזרות ונשנות מצד השכנים מג'בל מוכבר, מבינים שהצבת הבטונדות בין הצדדים לא תפתור את הבעיה הביטחונית, ומציפים את הממד הפוליטי: "היום למעשה חילקו את ירושלים". המשטרה: "המצב חייב את הרחבת הפעילות נגד המפגעים"

צילום: מור שאולי עריכה: שניר דבוש

בשכונת ארמון הנציב שבירושלים מנסים להתרגל למראה הלא-פשוט של חומת המגן שהוצבה מוקדם יותר ושנועדה לחצוץ בין התושבים היהודים לתושבים הערבים ולמנוע מתקפות ישירות מכיוון ג'בל מוכבר הסמוכה. הצבת החומה ב"מרפסת" שברחוב מאיר נקר, בדומה למה שהיה בשכונת גילה לפני יותר מעשור במהלך האינתיפאדה השנייה, התקבלה ברגשות מעורבים.

"זה קצת מדי ומאוחר מדי, אבל לפחות עושים משהו", אמר גיל שכטר, אחד מתושבי ארמון הנציב, שלעבר ביתו הושלכו בשנה האחרונה כמה וכמה בקבוקי תבערה. לדבריו, מדובר באקט נקודתי מבורך אמנם, אולם כזה שלא יפתור את הסוגיה הרחבה יותר.

עוד בנושא
גדר בטון הוקמה בארמון הנציב בבירה על מנת לבלום בקבוקי תבערה
גלאי המתכות שהוצבו בעיר העתיקה בגלל הפיגועים - אינם מאוישים
ילדים מחבלים: מה גורם לצעירים להפוך טרוריסטים?

"זה יעזור למנוע מהם להתקרב אלינו, אבל כל עוד שלא תהיה החלטה בתוך ג'בל מוכבר לעצור את המחבלים בפוטנציה ולהפסיק את ההסתה - אז זה ימשך", הסביר והוסיף: "גם אם בנקודה המסוימת הזו הם לא יוכלו לזרוק (אבנים או בקבוקי תבערה, מ"ש) - הם עדיין יכולים ללכת ימינה או שמאלה. זה פלסטר, מה ששמו. אני צודה למשטרה שעושה מה שהיא יכולה, אבל אני לא יודע אם זה יעזור".

קירות בטון הוצבו ברחובות שכונת ארמון הנציב, ירושלים, 18 באוקטובר 2015. פייסבוק, צילום מסך
המשאיות מציבות בטונדות בשולי ארמון הנציב/צילום מסך, פייסבוק

ליאורה גולדמן, תושבת רחוב מאיר נקר יותר מעשרים שנה העידה שהיא מתעגעת לימים שבהם טיילה בשכונה ובשכונה הסמוכה ללא כל חשש. "אני בהלם", אמרה לאחר הצבת החומה. "זה נראה לי הזוי, לאן הגענו? היום חילקו את ירושלים. יש כאלו שיגידו 'יופי, זה טוב' יש שיגידו 'לא טוב'. אני לא יודעת אם אני בעד או לא - אבל אני יודעת שאישית זה כואב. כואב שאנחנו מגיעים למצב כזה שהם דוקרים אותנו ואנחנו עונים במחסומים, ומלבים את השנאה יותר. זה לא ימנע מג'בל מוכבר לשנוא אותנו".

מנגד, היו גם קולות אחרים, שטענו כי זה מהלך הגנתי בלבד שלא מעיד על הפרדה בין ציבורים בתוך ירושלים. "בשכונה שמחים מאוד. זה נותן תחושה של הגנה", אמר יו"ר המינהל הקהילתי יהודה בן יוסף. "אוהבים לדבר על חלוקת ירושלים, אבל פה העניין הוא של הגנה. התקשורת אוהבת להשתמש במונחים כאלה ואחרים, אבל החומה בהחלט נדרשת בימים האלה. אנחנו עושים דברים כדי להגן ולתת ביטחון מקסימלי לאנשים פה, ואין ברירה". הוא חזר והבהיר: "זו לא הפרדה על כל התוואי, אלא בנקודות מסוימות. נקווה לימים טובים יותר".

עוד בוואלה!

רוצים להנות מאינטרנט מהיר וחבילת טלווזיה בזול? זה אפשרי!

לכתבה המלאה

"למנוע פגיעה בנפש וברכוש"

בעיריית ירושלים הדגישו שלא מדובר בחומה היקפית, אלא בהצבה זמנית של מכשול על ידי המשטרה, בקטע שבין שתי השכונות, שבו ישנה היסטוריה של זריקת אבנים ובקבוקי תבערה על בתי יהודים וכלי. לפי הודעת העירייה, הקטע שהופרד, אורכו כ-300 מטר, והוא נועד למנוע פגיעות בנפש וברכוש.

מהמשטרה נמסר כי "בעקבות גל הפיגועים והאלימות, שבו נעשה שימוש באמצעים מסכני חיים דוגמת יידוי בקבוקי תבערה ואבנים נגד אזרחים תמימים ושוטרים, אשר גבה חיי אדם ובמהלכו נפצעו עשרות אזרחים ושוטרים חייב את המשטרה להרחיב את מגוון האמצעים המבצעי נגד המפגעים, במטרה להגן על שלום הציבור ולהשיב את הביטחון והשקט. לפיכך הוחלט על הצבת מחסום משטרתי נייד זמני בשכונת ג'בל מוכבר".

עוד אמרו במשטרה כי הצבת המחסומים היא בהתאם להערכות המבצעיות שנעשו במשטרת ישראל ומטרתם למנוע זריקת בקבוקי תבערה, ירי זיקוקים ויידויי אבנים לעבר כלי רכב ובתים. "המחסום הינו נייד ויוזז על פי צרכים מבצעיים. הוא נותן מענה לאיומים המיידים שמתקיימים במוקדים אלו במטרה לשלוט על הפורעים המגיעים מהוואדיות ובין הסמטאות לעבר הכביש ובתי השכונה בארמון הנציב. לציין כי הכבישים ודרכי הגישה בין השכונות יישארו פתוחים כפי שהם היום".

בטונדות כניסה לשכונת שייח' ג'ראח, ירושלים, 18 באוקטובר 2015. מור שאולי
בטונדות בכניסה לשכות שיח ג'ראח/מור שאולי

במקביל למתרחש בארמון הנציב, פועלות הרשויות לכל אורך קו התפר בין מזרח ירושלים ומערבה. בין היתר הוצבו מחסומי בטון בכבישים שונים, שנועדו למנוע מעבר מכוניות: בשייח ג'ראח, חסם לכיוון דרך בר לב ולכיוון הגבעה הצרפתית; בעיסאוויה - חסם לכיוון הגבעה הצרפתית; בא-טור - חסם לכיוון ים המלח; בראס אל-עמוד - חסם פנימי לסילוואן; בסילוואן - חסם לדרך חברון; באבו תור - חסם לדרך חברון; בצור באהר - חסם להר חומה; בג'בל מוכבר - חסם בין אל-פארוק לטיילת, חסם לכיוון תחנת המשטרה, וחסם בכביש הפנימי לצור באהר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully