וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשם ה"נטרול": שוטר חיסל יהודי בבת ים

18.10.2015 / 12:48

חברי כנסת ושרים שמכשירים ירי באנשים עם סכין הובילו למותו של יהודי חובש כיפה אתמול בבת ים. במקרה זה במח"ש יבדקו אם הייתה הצדקה לירי - פריבילגיה לה לעולם לא יזכו ה"מחבלים" שנורו למוות בחודש האחרון. אחרי הכול, מדובר בסך הכול בערבים

הרוג ופצוע בינוני בקטטה בין משפחות בבת ים, אוקטובר 2015. ניב אהרונסון
מקום האירוע שבו נהרג שחר ממן. אתמול בבת ים/ניב אהרונסון

מדיניות ה"חיסול" וה"נטרול", הזוכה לגיבוי מהממשלה וגם מחברי כנסת שהפופוליזם הוא לחם חוקם, כמו יאיר לפיד - התפוצצה אתמול (שבת) לעם ישראל בפרצוף. לפיד, שאמר ש"מי שמוציא סכין או מברג - צריך לירות בו כדי להרוג", כנראה לא דמיין מצב שבו שוטר ירה בשחר ממן בן ה-34 בבת ים אחרי שראה אותו אוחז בשני סכינים, ועל פניו "חזות מאיימת".

ממן, יהודי חובש כיפה, לא נעצר בחשד לדקירה כאשר הגיעו השוטרים לזירה. הוא לא הובא לדיון בהארכת מעצרו בצאת השבת. בקיצור - כל דבר שמתקרב למשפט צדק לא היה כאן. השוטר, שייתכן שחשב שמדובר באירוע לאומני, חרג מסמכותו ושימש כשופט ותליין, וביצע הוצאה להורג לאור יום. סילבי, אמו של ממן, הדגישה אמש כי עוד במהלך האירוע צעקו חבריו של ממן לשוטר כי מדובר ב"יהודי עם טלית וכיפה" - רמז לכך שדמו של האחרון סמוק יותר, וגם אם הוא אוחז סכין בידו אין לירות בו. בדיוק כפי שהשוטרים לא ירו בישי שליסל, אף על פי שראו אותו דוקר שבעה בני אדם במצעד הגאווה, בהם את שירה בנקי, שמתה מאוחר יותר מפצעיה. השוטר בבת ים, שהונחה לירות במקרה של פיגוע, כנראה לא שמע את הזעקות בזמן. לחילופין, ייתכן שידו הייתה קלה על ההדק על רקע גל האלימות האחרון.

שחר ממן שנהרג מידי שוטר בקטטה בבת ים 17 אוקטובר 2015. פייסבוק, צילום מסך
כל דבר שמתקרב למשפט צדק לא היה כאן. שחר ממן/צילום מסך, פייסבוק

עקב הירי בבת ים, שלא היה צריך לקרות - נפתחה בדיקה במח"ש לבדיקת הנסיבות - דבר שלא היה מבוצע אם ההרוג היה ערבי. מי שמנסה לטעון אחרת, שיסתכל על שורת ההרוגים הערבים, חלקם אף אזרחי ישראל נושאי תעודת זהות כחולה, שנורו למוות רק בחודש האחרון, שנייה אחרי שסווגו כ"מחבלים". אחד מהם הוא פאדי עלון בן ה-19 מעיסאוויה שבמזרח ירושלים, שנורה למוות בידי שוטרים בתחילת החודש, לקולם של אזרחים שקראו לנטרלו. זאת, כאשר ידיו בכיסיו והסכין שבה השתמש, לכאורה, כדי לדקור נער בן 15 ליד שער שכם אינה שלופה - כך לפי תיעוד החיסול שפורסם ברשת. האם היה ניתן לעצרו מבלי לירות אפילו כדור אחד? האם ניתן היה לירות ברגליו, לדוגמה, ואז לעצרו? התיעוד שמראה את השוטרים יורים בעלון אינו מספק תשובה לשאלות אלו, וחקירת מח"ש כבר כנראה לא תיפתח. עלון הוא אמנם תושב ישראל, אבל אינו יהודי חובש כיפה. המשטרה ודעת הקהל לא רואות שום צורך לבדוק את הנושא. מבחינתן - עלון הוא מחבל שדינו מוות.

ומה בדבר איסרא עבד, ישראלית בת 30 מנצרת שנורתה משום שהחזיקה סכין בתחנת המרכזית בעפולה? גם האירוע הזה תועד, ולא ניתן לראות בסרטון שום רמז לכך שעבד היוותה סכנה עבור אנשי כוחות הביטחון, שירו בה ופצעו אותה באורח בינוני. עבד, שלפי משפחתה סובלת מבעיות נפשיות, "נוטרלה" לדברי שוטר מג"ב, סמל-שני ב', אחרי ש"התקדמה לעבר הכוח עם סכין שלופה" - תיאור החוזר על עצמו במקרים מסוג זה.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
תושבת נצרת ניסתה לדקור בתחנה המרכזית. לוחם שנטרל אותה: "התקרבה עם סכין שלופה". צילום מסך
לא ניתן לראות שום רמז לכך שהיוותה סכנה עבור אנשי כוחות הביטחון. הירי באיסרא עבד, החודש בתחנה המרכזית בעפולה/צילום מסך

שעות לפני ששחר ממן בן ה-34 מבת ים נורה למוות, נורו למוות שני "מחבלים" - האחד, מוחמד עווד קוואסמה בן ה-18, שנהרג על ידי מתנחל ביישוב היהודי בחברון, לאחר שלטענתו ניסה לפגוע בו. "מחבלת" נוספת, ביאן אל-עסילי בת ה-16, נורתה ונהרגה ליד מחסום מג"ב בקריית ארבע, אחרי שלכאורה שלפה סכין וניסתה לפגוע בצווארה של שוטרת מג"ב, סמל-שני מ'. האם הייתה הצדקה לירות בקוואסמה ובאל-עסילי ירי קטלני שהביא למותם? האם לא היה ניתן להוציא אותם מכלל פעולה, אם אכן היוו סכנה, בדרך אחרת? לעולם לא נדע, מפני שגם במקרים אלה, הנושא לא יתוחקר.

אל לנו לטעות. השימוש במילה "מחבל", "חיסול" ו"נטרול" הוא שפה מכובסת למעשי עוולה, שנעשים בשם הביטחון וההגנה על האזרחים, ומכשירים כל שרץ. הם מכשירים ירי ללא הבחנה, הוצאה להורג ללא משפט, אי-פתיחת חקירה לבדיקת האירוע והמשך של גל האלימות. כנראה גם להרג של חפים מפשע. כל "מחבל" ש"מחוסל" רק מלהיט את הרוחות בקרב הפלסטינים, שרואים את תיעודי החיסולים של בני עמם ומרגישים שדמם הפקר.

אלה שתומכים בחיסול מחבלים בזמן האירוע צריכים להודות בכך שהם תומכים למעשה בהוצאה להורג ללא משפט - אולי כדי להימנע מהאפשרות שאלה ישוחררו במסגרת עסקת שבויים. אלה המעודדים ירי באדם עם סכין ברחוב פשוט כי מדובר ברוצח, כמו ח"כ לפיד, צריכים לקרוא את המשפט הבא: המחבל שחר ממן, בן 34 מבת ים, חוסל אתמול בידי שוטר אחרי שהתקדם לעברו עם סכין שלופה - וזה חש בסכנת חיים ממשית. צורם, נכון?

seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

  • עוד באותו נושא:
  • בת ים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully