וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארבעה פיגועים ביומיים: כך הפכה חברון למוקד גל הטרור

18.10.2015 / 0:30

לעומת יתר חלקי הגדה, העיר סוערת מאז החלה ההסלמה הנוכחית ורק אתמול נפצעו בה חייל ושוטרת מג"ב בפיגועי דקירה. הסיבה העיקרית לכך, לטענת הפלסטינים, היא הפגיעה במסגד אל-אקצא, אך גם המגבלות באזור היישוב היהודי וקריאות מצד הנהגת חמאס לאינתיפאדה

צילום: נועם מושקובץ, Youth Against Settlement; עריכה: שניר דבוש

מאז החל גל הטרור האחרון הגיעו המחבלים בעיקר מאזור ירושלים. אלא שבימים האחרונים אירעו לא מעט מקרים גם באזור חברון; רק אתמול בבוקר ניסה מחבל לדקור אזרח יהודי בסמוך לבית הדסה שביישוב היהודי בחברון. כשלוש שעות לאחר מכן נפצעה שוטרת מג"ב באורח קל בידה בפיגוע דקירה בסמוך למערת המכפלה. אתמול בערב נפצע חייל נוסף בפיגוע דקירה בחסם שוטר בעיר וחייל נפצע באורח בינוני ושני פיגועים נוספים אירעו בשבוע שעבר באזור חברון, בסמוך לשער המערבי של קריית ארבע.

ביום רביעי תושב חברון ניסה לבצע פיגוע דקירה בשער שכם בעיר העתיקה שבירושלים. מבדיקת השטח ושיחות עם פלסטינים ניתן למצוא לא מעט קווי דמיון בין המצב במזרח ירושלים לחברון, שעשויים להסביר את העלייה במספר המחבלים המגיעים מחברון.

עוד בוואלה! NEWS:
"סרטוני הוואטסאפ הטריפו אותם": צעירי ג'בל מוכאבר רוצים להיות שהידים
שוטרת מג"ב שחיסלה את המחבלת מפיגוע הדקירה: "יריתי ללא היסוס"
"הייתי קוצץ אותו": צפו בתושבי עזה עונים כיצד יהרגו חייל בירושלים

פיגוע דקירה בחסם שוטר, חברון. צילום: ציפי שליסל, TPS, מערכת וואלה! NEWS
זירת פיגוע הדקירה בחברון, אמש/מערכת וואלה! NEWS, צילום: ציפי שליסל, TPS

הסיבה המרכזית, לדברי הפלסטינים, להתפרצות גל הטרור הנוכחי היא טענתם לפגיעה בסטטוס קוו במסגד אל-אקצא. אך לצד זאת, תושביה הפלסטינים של חברון מתארים מציאות יום-יומית קשה ובלתי אפשרית באזור בעיר שבו נמצא היישוב היהודי. המצב דומה לזה הקיים בחלק מהשכונות הפלסטיניות במזרח ירושלים שבהן הקימו מתנחלים שכונות משלהם, או מתגוררים בבתים בלב השכונות הפלסטיניות. בסילוואן, ג'בל מוכבר, ראס אל-עמוד, שיח ג'ראח, אבו דיס ובשכונות נוספות קיים ריכוז של מתנחלים בלב הפלסטינים שמחמם את האווירה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במהלך השנים עזבו התושבים הפלסטינים את בתיהם באזור היישוב היהודי בחברון מאחר שנמנעה מהם תנועה חופשית. בין היתר נסגר רחוב השוהדא שבמרכז העיר לכניסת כלי רכב פלסטיניים לאחר פיגוע הירי שביצע ברוך גולדשטיין ב-1994. רוב החנויות נסגרו במקום והרחוב שבעבר שקק חיים הפך כמעט שומם. בנוסף, טוענים הפלסטינים כי הם סובלים מהתנכלויות מצד המתנחלים הגרים בחברון. לא פעם תועדו מתנחלים משליכים אבנים לעבר פלסטינים ומשתמשים באלימות נגדם.

מתח, תסכול ואפליה

סהר ורדי, פעילה ירושלמית לשוויון בין האוכלוסיות בירושלים, אומרת כי כניסת יהודים לשכונות הפלסטיניות יוצרת מתח רב, תסכול ואפליה. "בחלק מהשכונות רואים שבכל הבתים הפלסטינים יש מכלי מים על הגגות כדי לשפר את לחץ המים הבעייתי אצלם בגלל חוסר בתשתיות או תשתיות ישנות ולא מתאימות לכמות האוכלוסייה במקום. ואילו שכניהם המתנחלים מחוברים למערכת המים של מערב העיר ונהנים מלחץ מים תקין". דוגמה בולטת נוספת, לדבריה, נמצאת בג'בל מוכבר. "באזור שבו מתגוררים המתנחלים יש מדרכה באורך 300 מטר ובשאר הרחוב אין. יש גם אפליה בתאורת רחוב, שאין לתושבים הפלסטינים אבל כן יש למתנחלים".

לדבריה, הימצאות המתנחלים בשכונות הללו מייצרת עימותים גם בין התושבים הפלסטינים לבין המשטרה. "ישנם שם עימותים ברמה יומיומית ותגבור של משטרה שמאבטחת את המתנחלים, דבר שגורם לחיכוך מאוד גדול. לא פעם כשיש צעדות או אירועים, למשל ברובע המוסלמי, אז מי שמשלם את המחיר אלו הפלסטינים שנאלצים לסגור את החנויות בגלל שהמתנחלים מקיימים אירוע. זה גורם לתסכול גדול".

מחבל דקר חייל בצומת הזית ליד חברון, 16 לאוקטובר 2015. טוויטר, Billal H. ALtaweel, צילום מסך
הפיגוע שבו התחזה מחבל לעיתונאי/צילום מסך, טוויטר, Billal H. ALtaweel

החשש העיקרי בקרב הפלסטינים בחברון וגם במזרח ירושלים, לדברי ורדי, הוא מכך שיהודי יבצע פיגוע במסגד אל-אקצא ומהמחיר שייאלצו לשלם הפלסטינים במקרה כזה. "השיח הפלסטיני עוסק רבות בחשש שמה שקרה בחברון בפיגוע של ברוך גולדשטיין יחזור על עצמו גם בירושלים", אמרה. "ההשלכות של אירוע כזה ייפלו עליהם בצורה של סגירת המסגד, הגבלת הכניסה, עוצר על שכונות פלסטיניות ומגבלות נוספות, בדיוק כמו שקרה בחברון".

"אפקט האווירה"

המתנחלים אינם היחידים שגורמים לתסיסת השטח בחברון. העיר מזוהה עם חמאס וייתכן שקריאות מצד הנהגת הארגון בעזה לצאת לאינתיפאדה משפיעות במידה מסוימת על תושבי העיר. מלבד הפרות הסדר המתקיימות בחברון מדי יום שישי נרשמו בעיר עימותים כמעט מדי יום במהלך השבועיים האחרונים. מספר המשתתפים אינו גדול, אך עדיין ההתפרעויות בחברון בולטות מאוד בתקופה האחרונה.

בנוסף, הקרבה בין הפלסטינים לבין מתנחלים במזרח ירושלים ובחברון והגישה הקיימת לתושבי מזרח ירושלים למערב העיר מקלות את ביצוע הפיגועים למי שחפץ בכך. ברוב המקרים לא קיים שום מחסום החוצץ בין היהודים לפלסטינים ובאזורים רבים הם מתהלכים זה לצד זה ברחובות.

פלסטיני יידה בקבוק תבערה לעבר חיילים בחברון ועלה באש  13 באוקטובר 2015. רויטרס
הפרות סדר בחברון, בשבוע שעבר/רויטרס

גם הכעס על ירי לעבר פלסטינים המתכוונים לבצע פיגועים תורם ליציאת מחבלים מחברון. האוכלוסייה הערבית-ישראלית סערה בעקבות הירי בתושבת נצרת בתחנה המרכזית בעפולה בשל החשד שהתכוונה לבצע פיגוע. למרות שעדיין לא ברור אם אכן זו הייתה כוונתה, לא יצאו מחבלים מנצרת. בחברון, לעומת זאת, עדיין עסוקים הפלסטינים במקרה של הדיל אל-השלמון בת ה-18 שהגיעה לחסם שוטר עם סכין בידה לפני כשלושה שבועות ונורתה למוות. לדברי הפלסטינים היא לא התכוונה לבצע פיגוע ומבחינתם מדובר בהוצאה להורג ללא שום הצדקה ובלי שהיא סיכנה איש מבין החיילים במקום.

תיעוד לאחר ניסיון פיגוע הדקירה ליד בית הדסה בחברון  17 באוקטובר 2015. ארגון "נוער נגד התנחלויות",
זירת ניסיון הדקירה ליד בית הדסה בעיר/ארגון "נוער נגד התנחלויות"

לצד הגורמים הללו, במערכת הביטחון מדברים כל העת על "אפקט האווירה". לאורך השנים ניתן לראות בברור שברגע שמצליחים לבצע פיגוע במקום מסוים, הוא גורר אחריו עוד ועוד ניסיונות ולמרבה הצער לעיתים אף להצלחות. על פי גורם ביטחוני, הצלחה בביצוע פיגוע במקום מסוים, מדרבנת פלסטינים נוספים לצאת ולנסות לבצע פיגועים נוספים באותו אזור ובאותה צורה בה הצליחו קודמיהם.

(עדכון ראשון: 22:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully