וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחנה ביידן שובר שתיקה לגבי המרוץ לנשיאות: "יהיה קמפיין מהלב"

המחנה הפוליטי של סגן נשיא ארצות הברית פיזר מעט את הערפל סביב שאלת הצטרפותו למרוץ, ובמכתב שהפיץ חברו הקרוב המשמש כיועצו, כתב: "נצטרך את כולכם". ביידן טרם העניק הצהרה רשמית בנושא

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: אביב אברמוביץ'

(ביידן בעימות הסגנים מול פול ראיין, בקמפיין של ברק אובמה, אוקטובר 2012)

השמועות וההשערות לגבי הצטרפותו של ג'ו ביידן למרוץ לנשיאות, קרובות מתמיד להיווכח כנכונות. הסנאטור לשעבר טד קאופמן, חברו הקרוב שמשמש גם יועצו, הפיץ ביום חמישי מכתב בקרב אנשי צוות שונים שליוו את ביידן בקריירה הפוליטית שלו. במכתב נכתב כי הוא נמצא על סף הכרזה על התמודדות לתפקיד הנשיא - התבטאות שהגיעה לאחר שבועות ארוכים בהם סירבו סגן נשיא ארצות הברית ומקורביו להתייחס לעניין. זאת, אף שביידן לא מסר את החלטתו באופן רשמי.

קאופמן כתב כי ביידן צפוי לפתוח ב"קמפיין מהלב", וכי החלטה רשמית שלו בנושא אינה רחוקה. עוד הוסיף: "אם יחליט לרוץ, הוא יצטרך כל אחד ואחד מכם", ובכך רמז למהירות הגדולה שבה יצטרך למנף קמפיין כדי לייצג את המפלגה הדמוקרטית במרוץ לנשיאות. כמה אנשים שקראו את המכתב, טענו כי הוא הופץ בברכתו של ביידן. עם זאת, הם לא הורשו למסור מידע לגביו לתקשורת, וביקשו שזהותם תישאר חסויה.

ההססנות של ביידן בחודשים האחרונים, שבהם כבר היה אמור להודיע על התמודדותו אם התכוון לעשות כן, גרמה למנהיגים דמוקרטים רבים לפרסם תחזיות לגבי מהלכיו. זאת, במיוחד לאחר שהילרי קלינטון הראתה הישגים מרשימים בגיוס תרומות לקמפיין, הציגה הופעה מוצלחת בעימות הדמוקרטי וביססה את מעמדה כמתמודדת המובילה בקרב על ייצוג מפלגתה.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
ביידן פספס את ההזדמנות: קלינטון ניצחה על העימות הדמוקרטי הראשון
אובמה על טראמפ: "דמות ריאליטי, הוא לא ייבחר לנשיא"
הסוף למשבר? החיבוק של סגן הנשיא ביידן ושגריר ישראל

ג'ו ביידן, סגן נשיא ארצות הברית, אוקטובר 2015. רויטרס
צפוי לפתוח ב"קמפיין מהלב". ג'ו ביידן/רויטרס

קלינטון ומועמד נוסף לייצוג המפלגה הדמוקרטית, ברני סנדרס, הודיעו השבוע כי במהלך שלושת החודשים האחרונים הצליח כל אחד מהם לגייס יותר מ-25 מיליון דולר לטובת הקמפיין שלהם. סכומים אלה מעידים כי יכול להיות שרבים מהתורמים הדמוקרטים המבוססים כבר בחרו את המועמד שבו יתמכו.

לדעת חלק מהדמוקרטים, ביידן מסתכן בכך שייתפס כמי שלוקח חלק מהקולות של קלינטון, מבלי תחזית מבוססת להצלחה בגיוס מצביעים. בנוסף לכך, אפילו ידידיו ותומכיו מתקשים להסביר מדוע עדיין לא הגיע להחלטה. ביותר מתריסר ראיונות בשבוע האחרון, סיפרו מקורביו כי הוא עדיין נאבק בשאלה אם משפחתו תוכל להתמודד עם לחץ הקמפיין, בעודם מתאבלים על מות בנו של ביידן במאי מסרטן. עם זאת, עברו יותר מחודשיים מאז החל סגן הנשיא לשקול ברצינות את ההתמודדות על הנשיאות, והמקורבים אומרים שקשה לדעת מה יוכל להביאו לידי החלטה.

ואולם, נדמה כי למרות חוסר ההחלטיות, במחנה של ביידן ממשיכים ביתר שאת בהכנות לקמפיין, שטרם ברור אם יצא לפועל. השבוע אנשי המחנה שלו פתחו בשיחות עם אסטרטגים דמוקרטים מובילים, במה שמצטייר כשלבים ראשוניים של ניסיון להעריך את סיכוייו לזכות. בנוסף, צוותו אף ערך שיחות מפורטות עם מומחים לניתוח קמפיינים, כדי לקבוע באיזו מהירות יצליח להעלות את קמפיין הרשת שלו.

הילארי קלינטון. AP
הקולות של שרת החוץ לשעבר בסכנה? קלינטון/AP

עבור תומכיו של ביידן, סימנים אלה מהווים את האישור שהם חיפשו לכך שתקוותם לא התבדתה עדיין. מייק קוזי, שהיה מעורב בקמפיין של נשיא ארצות הברית ברק אובמה וכעת תומך בביידן, אמר כי "הצעדים שאנו רואים שנעשים לקראת הצטרפות אפשרית למרוץ בהחלט יוצרים התרגשות, ציפייה ותקווה".

תומכיה של קלינטון חולקים בוודאי את הציפייה להחלטה, אך מסיבות שונות לגמרי. לאחר שהופעתה בעימות הדמוקרטי ביום שלישי האחרון גרפה שבחים רבים, ראש הקמפיין שלה אמר לתקשורת הגיע זמנו של ביידן להחליט. קלינטון עצמה אמרה בראיון ל"בוסטון גלוב", כי שוחחה עם ביידן על הקמפיין לפני כמה חודשים. "אמרתי לו, ג'ו, זה תלוי רק בך ובמשפחתך. היינו חברים לפני הקמפיין ונישאר חברים גם אחריו, לא משנה מה תחליט".

במקביל, הרפובליקנים שואפים לכך שביידן יחליט לחיוב, ובהצטרפותו לתחרות יוסיף שמן למדורה הדמוקרטית. בכך, מקווים, יחליש את קלינטון. עם זאת, אליסון מור, דוברת הוועדה הלאומית הרפובליקנית, אמרה כי "כרגע, אין ספק שג'ו ביידן יהיה המתמודד שלרפובליקנים יהיה הכי קשה לנצח בבחירות".

חוסר ההחלטיות מעמיד את אובמה במצב מורכב

חוסר הוודאות הציב גם את אובמה במצב מורכב, חצוי בין תמיכה בסגנו לבין תמיכה בשרת החוץ הקודמת שלו. "אני לא עומד לדבר על מה שג'ו עושה או לא עושה", אמר אתמול אובמה, ותיאר את ביידן כ"סגן נשיא מוכשר ביותר".

הסקרים העדכניים ממקמים את ביידן במקום השלישי בתחרות על ייצוג הדמוקרטים, אחרי קלינטון וסנדרס, וצופים תמיכה נרחבת בו בקרב הצעירים. נראה כי ביידן מושך בעיקר מצביעים שייטו לטובת קלינטון אם לא יתמודד. הסקרים אף מצביעים על כך שלאחרונה חלה ברחבי המדינה עלייה בדעות החיוביות לגביו, עם 85% מהדמוקרטים שרואים אותו באור חיובי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully