וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ג'ון הג'יהאדיסט הכריח אותי לרקוד": העדות המפתיעה של שבוי דאעש

דניאל ריי, שהוחזק בשבי "המדינה האסלאמית", סיפר כי הטרוריסט שמככב בסרטוני ההוצאה להורג של הארגון הכריח אותו לרקוד עמו טנגו. בנוסף, אמר לו לשיר את "מלון קליפורניה", בגרסת דאעש: "המלון המקסים של אוסמה"

עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

(חשיפת זהותו של ג'ון הג'יהאדיסט, פברואר 2015)

רשת CNN פרסמה היום (שישי) עדות יוצאת דופן של אדם שהוחזק בשבי "המדינה האיסלאמית" בסוריה יותר משנה ושהה בחברת מוחמד אמווזי, הידוע בכינוי "ג'ון הג'יהאדיסט". בעדותו, סיפר דניאל ריי, צלם עיתונות דני בן 26, על המוציא להורג האכזרי של הארגון, המופיע ברבים מסרטיו שהופצו ברשת. באתר "מייל אונליין" אף דווח כי ריי הוכרח גם לשיר את השיר "מלון קליפורניה", בגרסת הטרור: המילים הוחלפו והיה עליו לשיר "ברוכים הבאים למלון המקסים של אוסמה".

"הוא הכריח אותי לרקוד איתו טנגו", סיפר ריי על אמווזי. "הורדתי את הראש למטה ופחדתי שהוא יכה אותי. הוא הוביל אותי ברחבי הכלא. לפתע, ההתנהגות שלו השתנתה והוא דחף אותי למטה. הוא הכה אותי ובעט בי יחד עם אנשים נוספים, ואז הם איימו עליי - אמרו שיחתכו לי את האף עם פלייר, ודברים דומים אחרים".

איום דאעש - כתבות אחרונות:
עוד ניסיון חיסול כושל: "אל-בגדאדי לא היה בשיירה שהותקפה בעיראק"
ממשלת עיראק: דאעש תקף לוחמים כורדים בגז חרדל
רוסיה: סיכלנו פיגוע של דאעש בתחבורה הציבורית במוסקבה

דניאל ריי, הוזק בשבי דאעש וסיפר כי הוכרח לרקוד טנגו על ידי ג'ון הג'יהאדיסט. טוויטר, צילום מסך
רקד טנגו עם ג'ון הג'יהאדיסט. דניאל ריי/צילום מסך, טוויטר

מיכאל וייס, שסייע בחיבור הספר "דאעש: בתוך צבא הטרור", אמר כי ג'ון לא הופיע באף סרטון עריפת ראשים מחודש ינואר, ולא בטוח שהוא עדיין נמצא בסוריה. "המעמד שלו ספג מהלומה בחודשים האחרונים, מאז שזהותו נחשפה. הוא ככל הנראה נמלט, וכבר לא בדיוק הדמות המפורסמת שמייצגת את דאעש, כפי שהיה בעבר", אמר ריי ל-CNN.

אקי פריטז, איש ה- CIA לשעבר, אמר כי הסבר אפשרי להיעלמותו של ג'ון היא החלטה של דאעש לשמור על פרופיל נמוך לגבי הרג שבויים ממדינות מערביות. עם זאת, הוא מזהיר, יכול להיות כי הוא עדיין מהווה איום: "אם עדיין יש שבוי מערבי בידי דאעש, ג'ון הג'יהאדיסט בוודאי יופיע בסרטון הוצאתו להורג".

וייס תאר את ג'ון הג'יהאדיסט כ"בעל חוש הומור מרושע לגבי עינויים, כמעט בסגנון שמופיע בספר 'התפוז המכני', ופרשת הטנגו היא רק תוספת לדרך החולה והמעוותת שבה מתייחסים בדאעש לבני אדם". הוא הוסיף כי תומכי דאעש באינטרנט הגיבו בעליצות לסיפור על ריקוד הטנגו. לטענתו, הם מנסים לצייר תמונה של שוויון מוסרי בין הדרך הלקויה שבה מתייחסים חוקרים אמריקנים לאנשי הארגון, לבין הדרך בה אנשי דאעש מתייחסים לשבוייהם מארצות המערב.

נחשפה זהותו של "ג'ון הג'יהאדיסט". צילום מסך
לא הופיע בסרטון עריפת ראשים מאז ינואר. ג'ון הג'יהאדיסט/צילום מסך

ריי הוחזק בשבי ממאי 2013 ועד יוני 2014, בחלק מהזמן בחברת אסירים מערביים אחרים. אחד מהם היה ג'יימס פולי האמריקני, שהוצאתו להורג פורסמה בסרטון תעמולה של דאעש. ריי סיפר כי פולי התבלט כאדם חם וישר, אפילו בזמן ששהה בשבי, שם מתרחשים קרבות על מזון וקיימת אווירה תוקפנית.

עוד סיפר ריי כי התחייב לשמור את מכתבו האחרון של פולי, וכי העביר אותו למשפחתו זמן קצר לאחר ששוחרר. "זה היה נורא, המכתב היה מכתב מוות, פרידה ממשפחתו. אם הייתי חושב על המכתב בכל יום, הייתי נשבר לרסיסים", אמר. לפי הדיווחים, ריי שוחרר תמורת כופר גדול ששילמה משפחתו, חודשיים בלבד לפני שפורסם סרטון עריפת ראשו של פולי. הסרטון שבו הופיע פולי היה הראשון בסדרת סרטונים מבעיתים שפרסם דאעש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully