וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל המצב: קווי אוטובוס שעוברים בכפר כנא הוסטו ממסלולם

15.10.2015 / 22:54

המשטרה המליצה שקווים 431 ו-30 מנצרת עילית לטבריה ולכרמיאל בהתאמה יעקפו את היישוב ויגיעו ליעדיהם דרך צומת המוביל "עד להרגעת המצב". זאת לבקשת ממלא מקום ראש עיריית נצרת עילית. בכפר כנא מוחים על ההחלטה: "אין שום בעיה לבוא אלינו"

צילום: בני בן סימון עריכה: שניר דבוש

(אלפי בני אדם משתתפים בעצרת מחאה בסכנין נגד "פעילות ישראל בהר הבית")

המשטרה המליצה השבוע להסיט שני קווי תחבורה ציבורית בצפון הארץ ממסלולם כדי שלא ייכנסו לכפר כנא. הקווים, 431 מנצרת עילית לטבריה ו-30 מנצרת עילית לכרמיאל, עוקפים על פי ההנחיה החדשה את כפר כנא ובמקום להיכנס ליישוב נוסעים ליעדיהם דרך צומת המוביל.

"בצל האירועים האחרונים, חלקם אלימים מאוד הכוללים יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה והבערות צמיגים, התקיימו הערכות מצב שבחנו את כלל האיומים והמודיעין ובסופן הועברו המלצות לגופים שונים כיצד לפעול בימים אלו", נמסר מהמשטרה. "יחד עם זאת נדגיש כי במרבית יישובי המחוז בימים האחרונים חזר השקט על כנו".

לקריאה נוספת:
כששני חשמלאים מגבעתיים המנומנמת שיתקו את תל אביב
נתניהו תוקף את אבו מאזן: "ממשיך להסית ולשקר"
בצעד חריג: צו מעצר מנהלי לישראלית מהצפון שאיימה "להיות שהידית"

הפרות סדר בכפר כנא בעקבות מותו של תושב הכפר שנורה על ידי המשטרה. שלומי גבאי
הפגנה בכפר כנא בעקבות מותו של חיר א-דין חמדאן, בשנה שעברה/שלומי גבאי

החברה המפעילה את שני הקווים, "נסיעות ותיירות נצרת", נמצאת בבעלות משפחת עפיפי מנצרת, מחברות התחבורה הוותיקות בארץ. באתר החברה נכתב כי הדבר נעשה על פי הנחיות המשטרה אך בעיריית נצרת עילית אמרו כי מדובר בהנחיית משרד התחבורה, שטען מצדו כי לא הוא אחראי להחלטה. "מדובר בשינוי זמני במסלולי הנסיעה של שני קווי האוטובוסים שבוצע על פי הנחיית משטרת ישראל", נמסר מהמשרד.

אולם בהודעה שנמסרה לתושבים מפי נתנאל טויטו, ממלא מקום ראש עיריית נצרת עילית, נכתב כי מסלול הנסיעה של קו 431 שונה לבקשתו. על פי ההודעה שנשלחה לתושבי העיר, "הקו יעקוף את כפר כנא, עד להרגעת המצב, זאת בזכות פניית נתנאל טויטו למשרד התחבורה".

טויטו הסביר לתושבי עירו כי "לנוכח המצב הביטחוני דרשתי בתחילת השבוע לשנות את מסלול קו הנסיעה מטבריה או לחילופין להציב מאבטחים על האוטובוס שנוסע דרך כפר כנא. התושבים צודקים בתחושת חוסר הביטחון שמלווה אותם במהלך הנסיעה גם אם מבחינת ההערכות בקרב כוחות הביטחון לא נשקפת להם כל סכנה. צריך להקשיב לתושבים המשתמשים בתחבורה הציבורית ולספק להם הגנה מלאה בכל רגע נתון".

לדבריו, הוא העביר את המסר למשרד התחבורה וזה נענה מיד לבקשה והודיע כבר ביום שני השבוע על שינוי מסלול הנסיעה בקו 431 מנצרת עילית לטבריה. "אני מודה למשרד התחבורה על ההיענות המהירה ומקווה שהשגרה תחזור במהרה", הוסיף טויטו.

נתנאל טויטו ראש עיריית נצרת עילית. באדיבות העיתון "עובדה",
המשטרה נענתה לבקשתו. נתנאל טויטו, ממלא מקום ראש עיריית נצרת עילית/באדיבות העיתון "עובדה"

טויטו, כמו ראש העירייה המושעה, פנו כבר כמה פעמים למשרד התחבורה וציינו את הצורך בסלילת כביש עוקף מנצרת עילית וצפונה, דרך הר יונה. לדברי טויטו, הוא הצליח לקדם בחודשים האחרונים את התכנית לסלילת הכביש מול משרד התחבורה לאחר שהצליח לשכנעם כי "מדובר בצורך קיומי לא רק לתושבי נצרת עילית אלא לכל הסביבה". הוא מנה את האירועים הביטחוניים התכופים על הציר שמהווה כיום עורק תחבורה ראשי לנוסעים מנצרת עילית לטבריה וכן את הפקקים ועומסי התנועה הניכרים בימי מסחר, לצד הפגנות ואירועים מיוחדים המתרחשים באזור.

"לא יעלה על הדעת שבשנת 2015 לא יהיה לתושבי נצרת עילית כביש כניסה ראשי לעיר בדרך בטוחה וראויה", אמר טויטו וציין כי בשנים האחרונות ידעה נצרת עילית פיגועים אכזריים שאירעו על הציר המדובר. אחד מהם הוא רצח החייל אולג שייחט בעת שעצר טרמפ בכניסה לכפר כנא, ושני הוא רצח החייל עדן אטיאס לפני שנתיים בתחנה המרכזית בעפולה בעת שנסע באוטובוס שעשה דרכו מנצרת עילית.

"חיים עם כולם ביחסי שכנות"

בכפר כנא הביעו התנגדות להוראה החדשה. "הכול כרגיל בכפר כנא, חיים בשגרה, שקט", אמר אסלאם אמארה, מנכ"ל המועצה המקומית שקרא לבטל את ההחלטה. "אורח החיים נורמלי, מבקרים הרבה תיירים וצליינים, הרבה חברים יהודים מבקרים בכפר. הבעיה היא שהתקשורת בכל פעם מחדש מציגה את כפר כנא ככפר עוין וזה פשוט מאוד לא נכון. אתה מוזמן בכל עת אצלי בשמחה ואתה תראה בעצמך את האמת, לכן אני פונה למקבלי ההחלטות ומודיע להם 'תבטלו ההחלטה ותחזירו את התחבורה הציבורית לזרום כרגיל'".

גם עזאלדין אמארה, ממלא מקום ראש המועצה, נשמע פגוע מההחלטה. "יהודים מבקרים ביישוב ואנחנו חיים עם כולם ביחסי שכנות", אמר והבהיר כי ההפגנות שהתקיימו במקום נעשו על ידי נערים שפעלו על דעת עצמם. "אני בעצמי הייתי שם והחזרתי אותם חזרה לכפר, אין שום בעיה לבוא אלינו", הדגיש.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפגנה שנערכה בצומת רימון שליד כפר כנא, החודש/מערכת וואלה!, צילום מסך

הכביש החוצה את כפר כנא פקוק ברוב שעות היום וגם בכפר יש הרואים צורך בכביש עוקף, אך לא כזה שיהיה מנותק מהמקום, אלא שיחובר למזרח היישוב וייתן מענה תחבורתי חשוב לתושבי המקום. התנגדות נוספת נובעת מהעובדה שחלק מהאדמות שעליהן יעבור תוואי הכביש, אם אכן ייסלל, הן אדמות של תושבי כפר כנא.

במוצאי יום שבת האחרון הושלכו אבנים על שני אוטובוסים ומכונית פרטית בין כפר כנא לטורעאן, בכביש 77 המחבר בין טבריה לצומת המוביל. לא היו נפגעים. כמו כן, צומת בית רימון, צומת הכניסה הצפונית לכפר כנא שבה עוברים הקווים המדוברים, נחסם בשבוע שעבר בעת הפגנה שבה הושלכו אבנים והוצתו צמיגים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully