וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלארוס: "הדיקטטור האחרון של אירופה" זכה בכהונה חמישית

12.10.2015 / 7:52

אלכסנדר לוקשנקו, השולט במדינה ב-20 השנים האחרונות, קיבל 80% מקולות הבוחרים. זאת, ברקע המתיחות עם רוסיה וההתקרבות למערב. "עשינו כל מה שהם רצו, הכדור במגרש שלהם", הכריז הנשיא

נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו ובנו ניקלואי מצביעים בבחירות לנשיאות, אוקטובר 2015. רויטרס
הנשיא לוקשנקו ובנו ניקולאי מצביעים בבחירות, אתמול/רויטרס

נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו נבחר ברוב מוחץ לכהונה חמישית בבחירות שהתקיימו אתמול (ראשון) במדינה, העשויות לגרום להפגת המתיחות עם המערב ולעורר שאלות לגבי יחסיו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. ניצחונו במערכת הבחירות הקודמת לפני חמש שנים הובילו להפגנת המוניות ולמעצר גורמי אופוזיציה בולטים, אך התמיכה בשלטונו בן ה-20 שנים של מי שנחשב ל"דיקטטור האחרון של אירופה" עלתה לאחר שהצליח למתג את עצמו כי שישמור על יציבות המדינה לנוכח משבר כלכלי והמרידה הפרו-רוסית במזרח אוקראינה.

המערב מבקר זה שנים רבות את שלטונו של לוקשנקו, בשל מצב זכויות האדם במדינה ודיכוי האופוזיציה לשלטונו של נשיא בלארוס, והטיל סנקציות כלכליות על כמה גורמים רשמיים ועל חברות ממשלתיות. עם זאת, הביקורת שהשמיע בתקופה האחרונה על סיפוח חצי האי קרים בידי רוסיה, אירוח שיחות השלום בין הצדדים הלוחמים באוקראינה והחנינה שהעניק לשישה מנהיגי אופוזיציה בחודש אוגוסט מצביעים על כך שהוא מחפש לשפר את הקשרים עם המערב.

עוד ידיעות מהעולם
היסטוריה בהודו: חיל האוויר יאפשר לנשים לשרת בתפקיד טייסות קרב
אובמה יעץ לקניה ווסט: "מי יבחר בשחור משיקגו לנשיאות?"
התחנה הבאה - סוריה? לבדלנים באוקראינה נמאס מהפסקת האש

"יישמנו את כל מה שהמערב רצה לפני הבחירות", אמר לוקשנקו בזמן שהצביע בקלפי. "אם המערב רוצה לשפר את היחסים איתנו, אף אחד ושום דבר לא צריכים למנוע זאת. הכדור עכשיו נמצא במגרש של המערב". לפי ועדת הבחירות המרכזית, הנשיא גרף 83.5% מקולות הבוחרים, קצת יותר מ-80% התמיכה שקיבל בבחירות הקודמות.

היחסים עם מוסקבה הפכו למתוחים לאחרונה. בחודש שעבר, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אישר תכנית לבנות בסיס אווירי בבלארוס. עם זאת, מוקדם יותר החודש הדגיש לוקשנקו כי לארצו אין צורך בבסיס כזה, במה שנתפס כניסיון לרצות את הציבור בערב הבחירות. במקביל, מקורות דיפלומטיים אמרו ביום שישי כי האיחוד האירופי יסיר את הסנקציות שהוטלו על בלארוס, כולל על הנשיא שלה, למשך ארבעה חודש. היום אמורים למסור בבריסל הצהרה רשמית בנושא, עם פרסום הדוח של הארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה (OSCE).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully