וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העולם לא מתנדב להציל את ישראל והפלסטינים מהסלמה נוספת

4.10.2015 / 19:50

בעוד איראן צוברת נקודות נוספות בזירה הבינלאומית, ישראל תקועה עם הבעיה הישנה והמוכרת של טרור פלסטיני בירושלים, בשטחים ובעזה. והעולם? נראה שעיקר מעייניו כרגע במשברים הגדולים בסוריה ואוקראינה

צילום: רויטרס עריכה: שניר דבוש

ראש הממשלה בנימין נתניהו נחת היום (ראשון) בישראל לתוך מציאות קשה. כאשר הוא המריא בשבוע שעבר לעצרת האו"ם בניו יורק, הייתה כבר מתיחות מסוכנת בירושלים ותחושה שהתפרצות אלימה היא רק עניין של זמן. אולם איש לא ציפה, גם בתסריטים הגרועים ביותר, שבמהלך שהותו של נתניהו בניו יורק יירצחו ארבעה אזרחים ישראלים כחלק משרשרת בלתי-פוסקת של פיגועים.

נתניהו מתכוון לכנס את הקבינט המדיני-ביטחוני מיד עם צאת החג כדי לדון בצעדי תגובה לטרור המשתולל. עוד לפני כן הוא כינס בשעות הצהריים דיון ביטחוני מצומצם יותר בקריה בתל אביב. מקורביו מבטיחים לנקוט ביד קשה ואומרים שבמידת הצורך, ישראל לא תהסס לצאת למבצע צבאי גדול בגדה המערבית. הבעיה הגדולה יותר, עם זאת, היא עדיין ירושלים. הקבינט המדיני-ביטחוני כבר קיים סידרה של ישיבות בנושא ירושלים בשבועות האחרונים, והחליט על שורה של צעדים כנגד ההתפרעויות בבירה – והנה, בכל זאת, רק ביממה האחרונה בוצעו באזור המאובטח ביותר בעיר שני פיגועי דקירה, אחד מהם קטלני.

עוד בנושא:
"נאום השתיקה" של נתניהו: "ישראל תעשה הכול כדי להגן על עצמה"
מקורבי נתניהו על הביקורת מהבית היהודי: "ניצול ציני של פיגועים"
אסד: מאוחדים עם רוסיה, איראן ועיראק נגד הטרור

ראש הממשלה בנימין נתניהו באו"ם. אוקטובר 2015. AP
רצה להתמקד בנושא האיראני. נתניהו נואם בעצרת הכללית של האו"ם, בשבוע שעבר/AP

אתמול (שבת) שהה נתניהו רוב היום במלון שבו התאכסן במרכז מנהטן. בשעות שקדמו לפיגוע הרצחני בירושלים, העסיקה אותו בעיה אחרת: הביקורת נגד טיפול הממשלה באלימות שהשמיעו שרי הבית היהודי. בעיקר יצא זעמו על ריאיון שהעניקה שרת המשפטים איילת שקד לערוץ 2 ערב קודם לכן. בשעה 12 בצהריים שעון ניו יורק (19:00 שעון ישראל) יצא מסביבתו תדרוך תוקפני לעיתונאים כנגד "שרים שמתנהגים כאילו הם באופוזיציה", כאשר החץ מופנה בבירור לעבר הבית היהודי.

"נמאס מהניצול הציני של הפיגוע הנורא על ידי שרים בממשלה כדי להפיק רווחים פוליטיים ולהעלות הצעות שכבר מתבצעות ממילא על ידי מערכת הביטחון, בהנחיית ראש הממשלה ושר הביטחון", נכתב שם. "יש שרים שמתנהגים כמו מדריכי גדנ"ע בפייסבוק ועדיין לא מבינים את משמעותה של חברות בממשלה והאחריות הנלווית לה". זו הייתה הביקורת החריפה ביותר של נתניהו נגד שריו מאז תחילת הממשלה הנוכחית. היא מזכירה כמובן את הביקורת הקשה שהייתה לראש הממשלה נגד השר נפתלי בנט (והשר לשעבר אביגדור ליברמן, א"ת) בתקופת מבצע "צוק איתן", כאשר השניים טענו שהוא מגלה זהירות יתר ואף הססנות בניהול המערכה.

עשר דקות אחרי שהופצה לכתבים ההודעה נגד בנט ושקד, הגיעה הודעה אחרת, הפעם ממשטרת ירושלים – דיווח ראשוני על פיגוע דקירה בעיר העתיקה. בהמשך הערב זרמו הודעות נוספות על אירועים "קטנים" יותר, שהם חלק מהגל הגדול שהממשלה מתקשה להשתלט עליו כבר תקופה ארוכה מאוד. נתניהו בתגובה מיהר להודיע על כינוס הקבינט. איך שיצאה השבת במנהטן, פמליית ראש הממשלה עלתה על כלי הרכב ונסעה לשדה התעופה. האווירה הייתה עגומה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
פיגוע בעיר העתיקה בירושלים, 3 לאוקטובר 2015. נועם מושקוביץ
הבעיה הגדולה היא בירושלים. זירת הפיגוע אמש בעיר העתיקה/נועם מושקוביץ

נתניהו רצה להתמקד במהלך ביקורו בארצות הברית בנושא האיראני. הנאום שלו מול עצרת האו"ם עסק בראש ובראשונה באיראן. גם בראיונות ושיחות רקע שקיים עם עיתונאים אמריקנים בכירים, זה היה הנושא המרכזי, כאשר הנושא הפלסטיני נדחק לשוליים. אלא שכאשר בוחנים את השבוע האחרון במבט על, מה שקרה במהלכו זה שאיראן רק צברה עוד נקודות ומעמד בזירה הבינלאומית, על רקע המגעים הגוברים למציאת פתרון מדיני למלחמה בסוריה. ישראל, לעומת זאת, תקועה עם הבעיה הישנה והמוכרת של טרור פלסטיני בירושלים, בשטחים ובעזה.

מכיוון שהעולם עסוק כרגע במשברים הגדולים בסוריה ואוקראינה, אין כרגע מתנדבים לבוא ולהציל את ישראל והפלסטינים מהסלמה והידרדרות נוספת. מחלקת המדינה האמריקנית גינתה את הפיגועים הרצחניים והביעה זעזוע מהמעשה, אולם הסתפקה בקריאה הקלישאתית לשני הצדדים "להימנע מאלימות". אין כרגע מאמץ אמריקני להושיב את נתניהו ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן באותו החדר ולפעול להרגעת הרוחות.

קרי: "תמיכת רוסיה באסד עלולה לגרום להסלמה בסכסוך". רויטרס
הראש שלו בסוריה. ג'ון קרי/רויטרס

לפני קצת פחות משנה, בפעם הקודמת שהאלימות בירושלים יצאה משליטה, שר החוץ האמריקני ג'ון קרי הגיע במיוחד לירדן, וכינס שם את נתניהו ואת המלך עבדאללה לשיחה חשובה על הרגעת הרוחות בשטח. גם הנשיא המצרי, עבד אל-פתח א-סיסי, הצטרף לשיחה דרך הטלפון. אותה פגישה חשובה אכן סייעה, בדיעבד, להשבת השקט לבירה. אולם בשנה שחלפה מאז, שום דבר לא נעשה על ידי אף אחד מהצדדים כדי למנוע הסלמה נוספת. לכן, לא נראה שהאמריקנים ישקיעו מאמץ דומה הפעם.

מי שכן עשויים לפעול הם האירופאים, אבל לאו דווקא באופן שייתפס בישראל כמסייע וחיובי. שרי החוץ של האיחוד עומדים לאשר בקרוב את ההחלטה על סימון מוצרים מההתנחלויות. הסלמה ביטחונית נרחבת, ואולי אף מבצע צבאי גדול של ישראל בשטחים, רק יגבירו את התחושה באירופה שדרושה פעילות דחופה בנושא הישראלי-פלסטיני. שרת החוץ האירופאית, פדריקה מוגריני, אמרה לנתניהו במהלך פגישתם בניו יורק שעליו להציע את חידוש המשא ומתן על בסיס יוזמת השלום הערבית (הסעודית) משנת 2002. על רקע התבערה בירושלים, קשה לחשוב על תסריט פחות ריאלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully