וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

25 שנה מאז שחלקה המזרחי נטמע במערבי, האם הפליטים ייטמעו בגרמניה?

3.10.2015 / 16:11

רבע מאה עבר מאז איחוד גרמניה, אך גם כיום מתמודדת המעצמה הפוליטית והכלכלית החזקה באירופה עם אתגרים דומים. "החוויות מהאיחוד מעניקות לנו את התחושה ואת האמון כי אנחנו יכולים להתמודד עם המשימות מולנו - לא משנה כמה גדולות", סבורה מרקל. האם גרמניה תצליח?

צילום: רויטרס עריכה: שניר דבוש

גרמניה מציינת היום (שבת) רבע מאה של אומה שאוחדה מחדש. שני מנהיגיה שהגיעו מהמזרח הקומוניסטי לשעבר, עומדים כעת בראש המדינה שהפכה לכוח הפוליטי הגדול ביותר באירופה. אולם כעת היא עומדת מול אתגר חדש – זרם הפליטים הבלתי פוסק שדורש מגרמניה תושיה אדירה והמון סבלנות.

מערב ומזרח גרמניה התאחדו ב-3 באוקטובר, 1990, צעד שחתם תהליך שהתחיל 11 חודשים לפני כן כשההנהגה הקומוניסטית של המזרח פתחה את חומת ברלין בלחץ ההפגנות ההמוניות. אף שנעשו מאמצים לסגירת הפערים בין המזרח למערב בדרך של תהליך ארוך ואיטי, גם עכשיו שורר אי-שוויון.

עם זאת, ככלל, "הדברים הסתדרו – אזרחים רבים נרתמו לכך, הפגינו התלהבות, החלו ללמוד משרות חדשות", גרסה הקנצלרית, אנגלה מרקל, שגדלה במזרח ונכנסה לפוליטיקה בנפול הקומוניזם, במסר מצולם ששיגרה לקראת יום השנה. יואכים גאוק, כומר פעיל פרו-דמוקרטי לשעבר, המכהן כנשיא גרמניה מאז 2012, הגיע גם הוא מהמזרח.

לקריאה נוספת:
האו"ם: 1.4 מיליון פליטים יגיעו לאירופה עד סוף שנת 2016
בעקבות ריבוי הפליטים: גרמניה אישרה שורת נהלי הגירה חדשים
גרמניה: "שליש מהפליטים הטוענים שהם מסוריה - ממדינות אחרות"

צעירים חוגגים את איחוד גרמניה בסמוך לרייכסטאג שבברלין, 3 באוקטובר 1990. AP
צעירים חוגגים את איחוד גרמניה, אוקטובר 1990/AP

מאז האיחוד, בין 1.5 מיליארד לשני מיליארד אירו הועברו לשיקום מהיר של המזרח לאחר שתעשייתו הלא-מודרנית התמוטטה. כיום נראה כי נעצרה ההתנקזות הקבועה מאז שנות ה-90 מהמזרח למערב, כשלראשונה ב-2013 יותר תושבים נעו מזרחה מאשר בכיוון ההפוך.

אף ששיעורי האבטלה נותרו גבוהים יותר במזרח מאשר במערב – 8.7% בהשוואה ל-5.6% בהתאמה - הפער הצטמצם. הבטחתו של הקנצלר לשעבר הלמוט קוהל לתושבי המזרח כי הם יחיו ב"נופים מלבלבים" כבר לא נראית כמו חלום באספמיה.

"זה נכון גם לחלקים אחרים של מזרח גרמניה לשעבר", אמר ההיסטוריון הגרמני הבכיר, היינריך אוגוסט וינקלר. "אזור הכפר היפיפה של מחוז מקלנבורג והחוף הבלטי, כמו גם האזורים התעשייתיים המזוהמים שנוקו וחודשו בסקסוני ובמקומות אחרים, הרבה השתנה כאן. השונות הכלכלית בין המזרח למערב הצטמצמה גם היא. אך אין סיבה להתרברב. היעדר חברות גדולות ויצרניות במזרח גרמניה מראה כי ניתן לעשות יותר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

"זיכרונות האיחוד יסייעו בהתמודדות עם משבר הפליטים"

אך לצד סוגיות אלו, במרוצת השנים קיבעה גרמניה את מקומה כאחת מהכלכלות הגדולות ביותר באירופה, והפגינה שאיפה גוברת להפוך לגורם פוליטי ודיפלומטי כבד-משקל. מרקל הפכה למובילת רפורמים וקיצוצי הוצאות כשדרשה ממדינות כמו יוון בתמורה לסיוע במשבר החוב האירופי. בחזית הדיפלומטית, היא וממשלתה מילאו חלק חשוב בהתמודדות עם המעורבות הרוסית באוקראינה – אחרי שנים שבהן נתפסה כאחת שמסרבת להיות בשורה הראשונה.

שר החוץ הגרמני הנס-דיטריך גנשר, אשת הקנצלר הנלור קוהל, הקנצלר הגרמני הלמוט קוהל והנשיא הגרמני ריכרד פון וייצזקר עומדים מול הרייכסטאג בברלין בחגיגות איחוד גרמניה, 3 באוקטובר, 1990. AP
"השונות הכלכלית בין המזרח למערב הצטמצמה גם היא". קנצלר הלמוט קוהל חוגג את האיחוד/AP

בשנה שעברה אמר גאוק כי גרמניה צריכה לתרום לשיח, מוקדם יותר ובאופן החלטי יותר, כדי למנוע סכסוכים ו"חייבת להיות מוכנה לעשות יותר כדי לשמור על הביטחון, שאחרים הצליחו להשיג אותו לפני עשורים".

השנה, גרמניה ביקשה להוביל את הלפיד – ועד כה לא בהצלחה גדולה – בשכנוע אירופה לאמץ לחיקם את הפליטים מסוריה וממדינות אחרות ולהשתתף בעול. זרם המהגרים המגיע לגרמניה, יעד מועדף עליהם, התגבר בחודש האחרון כשמרקל החליטה לאפשר למהגרים שהתאספו בהונגריה להיכנס לשטחה.

הדגל הגרמני מונף ברייכסטאג לחגיגת איחוד גרמניה, 3 באוקטובר, 1990. AP
"אנשים רבים מחפשים מקלט עמנו בגרמניה" חגיגות ברייכסטאג, 1990/AP

מרקל דובקת במסר כי גרמניה תתמודד עם זרם הפליטים, בעוד הרשויות מתקשות לעקוב אחר המהגרים החדשים ולשכן אותם במקלטים. גורמים רשמיים צופים כי לפחות 800 אלף יגיעו השנה, אף שלא כולם יורשו להישאר. משימת שילובם בחברה ובשוק העבודה עוד צפויה בהמשך, ומרקל אומרת כי התרפקות על זיכרונות יכולה לסייע.

"החוויות מאיחוד גרמניה מעניקות לנו את התחושה ואת האמון כי אנחנו יכולים להתמודד עם המשימות שאנו עומדים מולן – לא משנה כמה גדולות", אמרה מרקל ביום חמישי. "בייחוד המשימה העצומה שמטלטלת אותנו כרגע ודורשת מאיתנו מאמץ לאומי: האנשים הרבים שמחפשים מקלט עמנו באירופה ובגרמניה בפרט".

פליט סורי מצלם סלפי עם הקנצלרית מרקל. SKY NEWS, אתר רשמי
מרקל מצטלמת עם פליט סורי/אתר רשמי, SKY NEWS

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully