וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריטניה: אחת מ-20 תקיפות רוסיות פגעה בדאעש; אובמה: "מתכון לאסון"

שר ההגנה הבריטי התייחס לתקיפותיה של מוסקבה בסוריה ואמר כי מטרתן לחזק את בשאר אסד ולפגוע באזורים אזרחיים. מוקדם יותר טען נשיא ארצות הברית כי מעורבותה של רוסיה בסוריה מחזקת את דאעש כשאינה מבחינה בינו לבין ארגוני המורדים

צילום: רויטרס עריכה: מתן חדד

בריטניה מאשימה את רוסיה בביצוע תקיפות ללא הבחנה בסוריה, שגבו את חייהם של אזרחים רבים – כך עולה מדבריו של שר ההגנה הבריטי מייקל פאלון הלילה (שבת) לעיתון ה"סאן". לדברי פאלון, המודיעין הבריטי מצא כי מרבית תקיפותיה של רוסיה כוונו למורדים הלוחמים בנשיא בשאר אסד ולא למטרות של ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש). לדבריו, רק אחת מתוך כל 20 תקיפות רוסיות בסוריה כוונה עד כה נגד דאעש.

"העדויות שאנו אוספים מראות כי הרוסים מטילים תחמושת בלתי מונחית באזורים אזרחיים, תוך גרימת מוות לאזרחים, והם מכוונים אותה נגד כוחות צבא סוריה החופשי הלוחמים באסד. הם מחזקים את אסד ומנציחים את הסבל בסוריה", אמר פאלון. עוד הוסיף השר כי החלטתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין להתערב במלחמת האזרחים בסוריה "סיבכה את המצב", אך שהדבר הנכון מבחינה מוסרית עבור בריטניה יהיה להמשיך לתקוף מטרות דאעש הן בסוריה והן בעיראק. "אנו לא יכולים להשאיר את כל העבודה לכלי הטיס הצרפתים, האוסטרלים והאמריקנים. אנו צריכים לשמור על רחובות בריטניה בטוחים", הוסיף.

עוד בוואלה! NEWS:
ארה"ב: ייתכן שהתקיפות הרוסיות בסוריה החריפו את המשבר במדינה
"המתקפה הרוסית בסוריה נועדה להרחיב את השטח שבשליטת אסד"
רוסיה מרחיבה את המתקפה בסוריה; "המלחמה תימשך עוד עשור"

נשיא ארצות הברית ברק אובמה בבית הלבן, 1 באוקטובר 2015. רויטרס
מצפה לסיוע מרוסיה. ברק אובמה/רויטרס

הלילה הזהיר נשיא ארצות הברית ברק אובמה הזהיר במסיבת עיתונאים כי מעורבותה הצבאית של רוסיה בסוריה היא "מתכון לאסון". אובמה הסביר כי במסגרת המעורבות הצבאית שלה, רוסיה לא מבחינה בין קבוצות המורדים במדינה לבין יעדי דאעש שבאזור. לדבריו, התקיפות האוויריות בשבוע האחרון יגרמו לצבא הרוסי "לשקוע בבוץ" וירחיקו את סוריה מפתרון לסכסוך במדינה. עם זאת, הוסיף אובמה כי וושינגטון עדיין מוכנה לעבוד עם רוסיה, בתנאי שזו "תסייע להוביל להסדר מדיני בסוריה".

"אמרתי לפוטין גם שלארצות הברית, רוסיה וכל העולם יש אינטרס אחד והוא השמדת דאעש", אמר אובמה. "אבל דבר אחד ברור ועומד בניגוד למה שפוטין אמר; הוא אינו מבדיל בין דאעש לבין המורדים המתונים. בשבילו כולם טרוריסטים ואני דוחה את עמדתו. לא נשתף פעולה עם המבצע הרוסי לחסל את מתנגדי אסד. זה מתכון לאסון". עוד הוסיף אובמה כי "הסיבה שאסד עדיין בשלטון היא משום שרוסיה ואיראן תומכות בו במהלך כל התהליך הזה. מה שרוסיה עושה עכשיו, לא שונה ממה שעשו בעבר. היא מעודדת שלטון שרוב אזרחי המדינה מתנגדים לו".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
שר ההגנה הבריטי מייקל פאלון, 3 באוקטובר 2015. רויטרס
"רוסיה מחזקת את אסד ומנציחה את הסבל בסוריה". פאלון/רויטרס

מוקדם יותר אמש, פרסמו טורקיה, ארצות הברית ומדינות אירופה השותפות בקואליציה נגד "המדינה האיסלאמית" הצהרה משותפת, ובה מסר ברור וחד למוסקבה - המטרות לתקיפה חייבות להיות יעדי דאעש, ולא כל קבוצה אחרת. התגובות מטעם המערב מגיעות לאחר שרבים במזרח התיכון וברחבי העולם הביטו בשבועות האחרונים בתדהמה על מפגן הכוח הרוסי בסוריה, כאשר ארצות הברית ובעלות בריתה ממשיכות לטעון בתוקף כי המעורבות הרוסית רק תחריף את המשבר המדמם בסוריה.

הדברים מגיעים על רקע דיווחים על תקיפות רוסיות של ארגוני מורדים שונים, כולל כאלה שפועלים בשיתוף פעולה עם המערב ואף זוכים לתמיכה ישירה מסוכנות הביון המרכזית של ארצות הברית, ה-CIA. כעת, השאלה המרכזית שעומדת בפני כל הגורמים המעורבים במלחמת האזרחים בסוריה היא מה יעשו ארצות הברית ובעלות בריתה, על מנת לבלום את כוחו של ולדימיר פוטין, התומך במשטרו של נשיא סוריה בשאר אסד.

ברשת "פוקס ניוז" האמריקנית דווח כי בפנטגון כעת בוחנים אם יהיה ניתן לעשות כל שימוש בכוח צבאי על מנת "להשיב את האיזון" בזירה הסורית, במסגרת התגובה האמריקנית לפעילות הרוסית, שלטענת דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט "מערערת את המצב". עם זאת, ציר התקשורת בין וושינגטון למוסקבה נמשך כל העת, בעיקר במטרה למנוע מראש מצב של עימות או היתקלות מיותרת בשמי סוריה.

"חייבים להבהיר את המדיניות"

אולם גורמים ביטחוניים אמריקניים ששוחחו אמש עם האתר "דיילי ביסט" נאלצו להודות כי במסדרונות הבית הלבן כלל לא יודעים אם יש דבר שיוכלו לעשות בפועל על מנת להגן על בעלות בריתם ועל ארגוני המורדים המתונים שטיפחו בסוריה. התערבות צבאית קרקעית כלל אינה אפשרות ממשית, והחשש מפני עימות צבאי עם רוסיה מביא את האמריקנים לנקוט במשנה זהירות. "אנחנו לא הולכים לירות על מטוסים רוסיים", אמר אחד הגורמים. "אנחנו לא הולכים לפגוע בבסיסי האוויר שלהם, ואנחנו לא הולכים לצייד את המורדים בטילי נ"ט".

עם זאת, האמריקנים יודעים היטב כי המעורבות הרוסית היא בהחלט לא המכשול היחיד העומד בפני התכנית של וושינגטון לסיוע למורדים המתונים. עד כה, התכנית התקדמה בקצב איטי באופן מדאיג למדי, ולאחר התקיפות הרוסיות נגד אותם ארגונים מוקדם יותר השבוע, התברר כי הפעילים שהו במערב סוריה, באזורים שבהם פועלים ארגונים המזוהים עם אל-קאעדה – והרחק מאזורי הפעילות של דאעש, נגדם הם אמורים לפעול.

מורדים המשתייכים לצבא סוריה החופשי בעיר חאלב  2 באוקטובר 2015. רויטרס
מורדים המשתייכים לצבא סוריה החופשי בעיר חאלב, היום/רויטרס

"זה חייב לתת לנו תמריץ חזק וברור להבהיר את האסטרטגיה שלנו, אם לא כלפי העולם אז כלפי עצמינו לפחות", טען דויד גרטנשטיין-רוס, חוקר בכיר ב"מוסד להגנת הדמוקרטיות" שבוושינגטון. לדבריו, "זה מבולגן. זה היה מבולגן במשך זמן רב, אבל עם הזמן, זה הופך להיות מסוכן יותר ויותר".

שר החוץ של סוריה, וואליד אל-מועלם, אמר היום בנאומו בפני עצרת האו"ם בניו יורק כי "לא ניתן להילחם בטרור רק מהאוויר. כל המבצעים האחרונים רק עודדו את הטרור ואת התפשטותו". מועלם קרא למעצמות לפעול בשיתוף עם הממשל בדמשק, אולם ברור לכל כי בבית הלבן לא ימהרו לעשות זאת. "התקיפות האוויריות חסרות כל ערך אם הן לא נעשות בשיתוף פעולה עם הצבא הסורי, הכוח היחיד בסוריה שנלחם בטרור", טען אל-מועלם.

בנאומו, הצהיר שר החוץ כי המשטר הסורי מוכן להשתתף בשיחות המקדימות בהובלתו של שליח האו"ם לתהליך השלום הסורי, סטפאן דה מיסטורה, אולם הבהיר כי לא קיימת כל התחייבות לפעול בהתאם לתוצאות הדיונים. עם הצטרפות רוסיה למגרש הסורי באופן ברור וחד-משמעי, ועם התגברות ההגירה מסוריה לאירופה בחודשים האחרונים, מדינות המזרח התיכון ואירופה מגלות כוחות מחודשים לדון במשבר הסורי, אולם גם כעת נדמה שהמרחק בין הצדדים רק הולך וגדל, והמלחמה בסוריה רק מתרחקת מהכרעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully