וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אובמה סירב להתחייב שיטיל וטו בהצבעה על מדינה פלסטינית באו"ם"

אמיר תיבון, שליח וואלה! NEWS לעצרת האו"ם

1.10.2015 / 16:40

יממה אחרי נאום אבו מאזן, שבמהלכו הודיע כי יחדש את המהלכים הבינלאומיים של הפלסטינים, מדווח האתר "פוליטיקו" כי נשיא ארה"ב התנגד להצהיר בפני סנאטור דמוקרטי שיטיל וטו על כל הצעה חד-צדדית להקמת מדינה פלסטינית

עריכה: טל רזניק

נשיא ארצות הברית ברק אובמה סירב להתחייב בפני סנאטור דמוקרטי בכיר כי וושינגטון תטיל וטו על הצעות להקמת מדינה פלסטינית במועצת הביטחון של האו"ם - כך פורסם היום (חמישי) באתר האמריקני "פוליטיקו". הפרסום מגיע יממה לאחר נאומו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בעצרת האו"ם, שבמהלכו אמר כי הפלסטינים יחדשו את המהלכים הבינלאומיים שלהם לקבלת הכרה במדינה פלסטינית באופן חד-צדדי, העומד בניגוד לעמדת ישראל.

לפי הפרסום ב"פוליטיקו", בשנה האחרונה ניסה הסנאטור הארי ריד, מנהיג הדמוקרטים בסנאט, בשתי הזדמנויות לשכנע את אובמה להתחייב באופן פומבי שממשלו יטיל וטו על כל הצעה בינלאומית להקמת מדינה פלסטינית, שלא במסגרת משא ומתן עם ישראל. ריד אמנם תומך בהקמת מדינה פלסטינית ובפינוי התנחלויות בגדה המערבית, אך הוא סבור שיש לעשות זאת אך ורק במסגרת משא ומתן ישראלי-פלסטיני, ולא "לכפות על ישראל החלטות בינלאומית", כדבריו. הוא ניסה לשכנע את הנשיא אובמה להתחייב לנקוט קו דומה.

לקריאה נוספת:
נתניהו: "נאום אבו מאזן שקרי ומעודד הסתה במזרח התיכון"
"הפצצה של אבו מאזן" הסתיימה ברימון הלם חסר משמעות
שעות לפני נאומו באו"ם, נתניהו מזהיר מ"ימים אפלים" באירופה

אבו מאזן באו"ם. רויטרס
הודיע על חידוש המהלכים הבינלאומיים החד-צדדיים. אבו מאזן, אתמול באו"ם/רויטרס

למרות מערכת היחסים הקרובה בין ריד לבין אובמה, דחה הנשיא האמריקני את בקשתו, ובפועל, נמנע עד כה הממשל האמריקני מהתחייבות מפורשת להטלת וטו בנושא הפלסטיני. מצד שני, הממשל גם מסרב להצהיר אם יצביע בעד או לחלופין יימנע בהצבעה מסוג זה. ריד ניסה לשכנע את ראש הסגל בבית הלבן כי אם אובמה יצהיר הצהרה מסוג זה, הדבר יסייע לו לאסוף קולות דמוקרטיים לתמיכה בהסכם הגרעין עם איראן. אולם בסופו של דבר, אובמה הצליח לקבל את הקולות הדרושים לו לצורך העברת ההסכם, גם בלי להצהיר את ההצהרה שריד קיווה לשמוע ממנו.

הפעם האחרונה שבה הפלסטינים ניסו לקדם החלטה דרך מועצת הביטחון של האו"ם הייתה בדצמבר 2014, אולם היא הייתה מנוסחת בצורה קיצונית מדי, כך שהיא כלל לא זכתה לרוב הדרוש במועצה. לכן, אז לא נדרשו האמריקנים להחליט אם להטיל את הווטו או לא. בשנת 2011 הצליחו הפלסטינים להעביר ברוב מוחץ החלטה במועצת הביטחון נגד ההתנחלויות, אולם הנשיא אובמה הורה להטיל וטו, ובכך קבר את ההחלטה. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אז כי החלטתו של אובמה מהווה "מעשה של כבוד".

אולם היחסים בין אובמה לנתניהו אינם כבעבר מאז ניסיונו של האחרון למנוע את אישורו בקונגרס של הסכם הגרעין שנחתם בין איראן למעצמות. נאום נתניהו מול שני בתי הקונגרס במרץ האחרון וכן חזרתו לפני הבחירות בתמיכה בעיקרון שתי המדינות, הובילו להצהרות של הבית הלבן לפיהן ישקול מחדש את ההגנה האוטומטית על ישראל באו"ם. "עוד לא קבענו שינוי מדיניות, אולם ההתבטאויות של נתניהו מחייבות אותנו לשקול מחדש את האסטרטגיה שלנו", אמר אז דובר הבית הלבן. "נתניהו לא רק נטש את עמדתו המדינית של הנשיא אובמה, אלא את התחייבויות שניתנו לנשיאים דמוקרטיים ורפובליקנים בעבר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
נשיא ארצות הברית ברק אובמה בבית הלבן, 1 באוקטובר 2015. רויטרס
סירב להתחייב בפומבי/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully