וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה תקפה בסוריה לראשונה: ארה"ב וישראל עודכנו מראש

אמיר תיבון וסוכנויות הידיעות

30.9.2015 / 17:26

משרד ההגנה הרוסי הצהיר כי מטרות המבצע כוללות תקיפות נגד ציוד צבאי, אמצעי תקשורת ומחסני נשק של דאעש. לדברי גורם ישראלי בכיר, ישראל עודכנה כשעה לפני תחילת המתקפה. המורדים: התקיפות כוונו אלינו ולא לעבר דאעש

צילום מסך

משרד ההגנה של רוסיה אישר היום (רביעי) כי הצבא הרוסי החל במבצע נגד יעדים של "המדינה האיסלאמית" (דאעש). מוקדם יותר החלו מטוסי קרב רוסיים לתקוף יעדים של בסוריה, בין היתר במחוזות חמאת וחומס. גורמים אמריקניים וישראליים אמרו כי ארצות הברית וישראל עודכנו מראש על ידי רוסיה בנוגע למבצע. במקביל, נשא נשיא רוסיה ולדימיר פוטין דברים בישיבת ממשלה ואמר: "המבצע בסוריה זמני ויערב רק תקיפות אוויריות".

לדברי גורם ישראלי בכיר, הרוסים עמדו בסיכום שהושג בשבוע שעבר בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין בנוגע למניעת "היתקלויות" מבצעיות בין צה"ל לבין הצבא הרוסי בסוריה. העדכון מרוסיה הועבר לישראל כשעה לפני תחילת המתקפה. הגורם האמריקני הוסיף כי ייתכן שהתקיפות האוויריות הרוסיות בסוריה לא כוונו לעבר אזורים הנמצאים תחת שליטת דאעש.

בנוסף, ראש ארגון הגג של האופוזיציה הסורית, חאלד חוג'ה, אמר כי 36 אזרחים נהרגו בתקיפות רוסיה בסוריה, אשר נערכו בחמישה אזורים שאינם כוללים את לוחמי ארגון דאעש או ג'בהת א-נוסרה. "כל המטרות בתקיפות הרוסיות היו מטרות אזרחיות", אמר חוג'ה. במקביל, גם גורם דיפלומטי צרפתי אמר כי תקיפות רוסיה בסוריה נערכו ביעדים של ארגוני מורדים סורים ולא של דאעש. "אם התקיפות נערכו בחומס, הם לא תוקפים את דאעש, אלא קבוצות אופוזיציה", אמר הגורם והוסיף: "דבר זה מאשר את העובדה שהרוסים פועלים יותר למען משטר אסד מאשר למען המאבק בדאעש". בנוסף, מפקדה של קבוצת מורדים הנתמכת על ידי גורמים זרים אמר כי שמונה מחייליו נפגעו בתקיפה באזור העיר חמאת.

לקריאה נוספת:
סעודיה מאיימת: על אסד לעזוב - או שיודח בכוח צבאי
תיעוד ראשון: מטוסי קרב רוסיים בבסיס במערב סוריה
המלחמה בדאעש ומשבר המהגרים: כך ויתרו במערב על הדחת אסד

עשן מיתמר באזור בסוריה שנטען כי הופץ בידי מטוסי קרב רוסיים, 30 בסטפמבר 2015. טוויטר, צילום מסך
עשן מיתמר מאזור שבו נטען כי הופצץ על ידי רוסיה/צילום מסך, טוויטר

כמו כן, שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב הגיש למועצת הביטחון הצעת החלטה למלחמה בדעאש. הוא ציין כי המדינות שהשתתפותן במלחמה חיונית להצלחתה הן רוסיה, ארצות הברית, סין, ערב הסעודית, איראן, טורקיה, מצרים, ירדן, איחוד האמירויות, קטאר והאיחוד אירופי.

מוקדם יותר ציין הנשיא פוטין בישיבת ממשלה במדינתו כי הוא מצפה מאסד להיות מוכן להתפשר בקשר לעתיד המדינה. לדבריו, הדרך היחידה להילחם בטרוריסטים בסוריה היא במתקפת מנע. פוטין הוסיף כי הוא עדיין סבור שניתן ואף חיוני לאחד את המאמצים הבינלאומיים נגד החמושים האיסלאמיסטים בסוריה. פוטין ציין כי בשורות דאעש לוחמים טרוריסטים מכל העולם ובהם גם אזרחים רוסים. "לא צריך להיות מומחה בנושאים האלה כדי להבין שהם אם יצליחו בסוריה הם יחזרו למדינותיהם ויגיעו גם לרוסיה".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
מטוסים רוסיים תקפו לראשונה יעדים בסוריה. צילום מסך
על פי דיווחי המורדים, אלה הם המטוסים הרוסים שתקפו בסוריה/צילום מסך

משרד ההגנה הרוסי מסר כי מטרות המבצע הצבאי יכללו תקיפות נגד ציוד צבאי, אמצעי תקשורת ומחסני נשק ודלק. הדיווח על התקיפה פורסם זמן קצר לאחר שהבית העליון של הפרלמנט ברוסיה אישר לעשות שימוש בכוח צבאי בסוריה. ראש הסגל של הקרמלין, סרגיי איבנוב, הבהיר כי אין זה אומר שכוחות קרקעיים רוסיים יהיו מעורבים בלחימה ושהצעד קשור אך ורק לשימוש בחיל האוויר

דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב מסר כי המטרה המרכזית של המבצע תהיה להילחם בטרור ולסייע לכוחותיו של אסד. "המטרה העיקרית היה מלחמה בטרור ותמיכה ברשויות הלגיטימיות בסוריה הנלחמות בטרור ובקיצוניות", אמר בתגובה לשאלה אם רוסיה יכולה להתחייב שהתקיפות יוגבלו רק ליעדים של דאעש.

בפעם האחרונה שהפרלמנט הרוסי אישר לפוטין לשלוח כוחות מחוץ למדינה, היה זה בתחילת השנה שעברה. אז סיפח הנשיא הרוסי את חצי האי קרים מאוקראינה, מה שהוביל לסנקציות בינלאומית מצד המערב.

תקיפות מטוסים רוסיים במחוז חומס בסוריה נגד יעדי דאעש. טוויטר, צילום מסך
האזור שהותקף בסוריה/צילום מסך, טוויטר

בתוך כך, דווח כי לפחות 27 בני אדם נהרגו היום בתקיפות אוויריות של צבא סוריה במחוז חומס שבמערב המדינה. לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, לפחות שישה ילדים נהרגו ועשרות נפצעו.

בתוך כך, דווח היום ברשת "פוקס ניוז" האמריקנית כי מוסקבה דרשה מוושינגטון שתפסיק את הפעילות האווירית שלה במרחב האווירי של סוריה. הדיווח של הרשת מתבסס על גורם אמריקני בכיר, שהוסיף כי מטוסי קרב רוסיים חגים עתה בשמי סוריה. לדברי גורמי צבא אמריקניים, הפנטגון דחה את דרישתה של רוסיה.

שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב פגש היום את עמיתו האמריקני ג'ון קרי בשולי עצרת האו"ם. ממשרד החוץ הרוסי נמסר כי השניים דנו במשבר בסוריה לנוכח החלטת רוסיה לסייע לממשלת סוריה "במלחמתה בארגוני הטרור הפועלים בשטחה".

(עדכון ראשון 14:00)

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בעצרת האום, 28 בספטמבר 2015. GettyImages
"מצפה מאסד להיות מוכן להתפשר בקשר לעתיד המדינה". פוטין באו"ם, השבוע/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully