וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסמך רשמי חושף: ישראל מוכנה להקמת 2 ערים פלסטיניות נוספות בגדה

28.9.2015 / 11:51

דוח על המגעים בין נציגי ישראל והרשות מצביע גם על הסכמה להפעיל קווי גז מישראל לעזה וכי נתניהו הביא לביטול פגישתו עם אבו מאזן. במתאם הפעולות בשטחים מכחישים את הדיווח על דחיית הפגישה מצד ישראל

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(אבו מאזן: "מצדיע לכל טיפת דם שנשפכת למען ירושלים")

ישראל מוכנה להקמת שתי ערים פלסטיניות חדשות בצפון הגדה, מלבד העיר רוואבי שנמצאת בהקמה בימים אלה - כך עולה ממסמך רשמי שחשף הבוקר (שני) העיתון הלבנוני "אל-אחבאר". הדוח מתעד פגישה שהתקיימה ב-9 בספטמבר בין מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי, לראש הממשלה הפלסטיני רמי חמדאללה והשר לעניינים אזרחיים ברשות, חוסיין א-שייח.

בפגישה המשולשת מסר מרדכי כי ישראל מוכנה להציג תוכנית משותפת להפעלת קווי גז מישראל לעזה, להעניק אישור להפעלת ניידים בטכנולוגיית "הדור השלישי" (3G) בגדה, ולתמוך בהקמת טכנולוגיית "דור שני" בעזה.

לקריאה נוספת:
מצרים קראה להמשך התהליך המדיני; נתניהו: "אבו מאזן מוזמן לשולחן המו"מ"
בכיר פלסטיני: אבו מאזן יכריז באו"ם על ביטול חלק מהסכמי אוסלו
אבו מאזן: "אם העימותים בהר הבית יימשכו - זה יוביל לאינתיפאדה"

בלשכתו של מרדכי הכחישו את הדיווח. "הציטוטים מ'אל-אחבר', כאילו ישראל ביקשה לדחות את פגישת ראש הממשלה נתניהו עם יו"ר הרשות אבו מאזן הנם שקריים, וזאת בלשון המעטה", נמסר מטעם מרדכי. "באשר לציטוט על הקמת עיר פלסטינית בשומרון, מדובר על הצעה של יזם פלסטיני, אשר נמצאת בבחינה ראשונית ולא אושרה".

גם בלשכתו של חמדאללה התנערו מהדברים וטענו כי הפגישה כלל לא התקיימה. "תכלית הפרסום השקרי הוא לפגוע בהנהגה הפלסטינית", נמסר בהודעה רשמית. "אנו שוקלים צעדים משפטיים נגד העיתון בגין פרסום כוזב". עוד נמסר בהודעה כי ב-11 בספטמבר חמדאללה היה בכלל בדרכו לפריז. עם זאת, על פי הדיווח ב"אל-אחבאר", הפגישה התקיימה יומיים קודם לכן.

יו''ר הרשות הפלסטינית אבו-מאזן במוקטעה. אוגוסט 2015. ראובן קסטרו
לא "הסלמה בהחלטות", רק "הסלמה בנאומים". אבו מאזן/ראובן קסטרו

הדברים נאמרו כשברקע החשש בישראל מנאום של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, אותו יישא השבוע בעצרת הכללית של האו"ם. מקורות פלסטינים ברמאללה ששוחחו עם וואלה! NEWS מסרו כי בניגוד להערכות קודמות, אבו מאזן אינו מתכוון להודיע על ביטול הסכמי אוסלו, או להכריז על הרשות הפלסטינית כיישות כבושה.

במקום זאת, יו"ר הרשות הפלסטנית צפוי לומר בנאומו כי הצד הישראלי אינו עומד בהתחייבויותיו, וכי אם ישראל לא תשנה את דרכיה תוך זמן קצוב - שאינו ידוע - הפלסטינים יודיעו כי הסכמי אוסלו בטלים. בהקשר זה מדווח "אל-אחבאר" כי בפגישה שנערכה לפני כשבועיים בין השר לשעבר מאיר שטרית לבין אבו מאזן ברמאללה, התבקש שטרית להעביר לנתניהו מסר לפיו אין בכוונת יו"ר הרשות להביא ל"הסלמה בהחלטות" אלא ל"הסלמה בנאומים".

הצד הפלסטיני עדכן בפגישה את מרדכי שאבו מאזן יודיע בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם כי הצד הישראלי "לא ישוב להיות שותף אם לא ימלא אחר התחייבויותיו במסגרת תהליך השלום במהלך תקופת זמן קצובה", לשון המסמך. כמו כן, הוצע כי לאחר נאומו של אבו מאזן יודיע נתניהו כי הממשלה "מוכנה להתקדם בצעדים לעבר תהליך שלום קבוע עם הרשות הפלסטינית". נוסף על כך, מרדכי ביקש כי המסר הזה יועבר באמצעות ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני, סאיב עריקאת, במהלך פגישותיו עם השר סילבן שלום.

הדוח מעלה גם כי נקבעה פגישה בין נתניהו ואבו מאזן בשלהי העצרת הכללית, בעקבות השיחות שהיו ביניהם לאחר הצתת בית משפחת דוואבשה בכפר דומא. במהלך הפגישה הפתיע מרדכי את הנוכחים כשהודיע שנתניהו מבקש לדחות פגישה זו עד לאחר העצרת הכללית באו"ם, על פי בקשה אמריקנית מישראל. אתמול פרסם "הארץ" כי האמריקנים לחצו על הפלסטינים לבטל פגישה שנקבעה ואבו מאזן נכנע ללחץ זה.

מרדכי, על פי הדוח, הביע את הערכתו לנידאל אבו דוחאן, מפקד הביטחון הלאומי הפלסטיני והביע את רצונו לתיאום חזק יותר מול הביטחון המסכל. ישראל אף הסכימה להעברת כוחות של הרשות לאזור שכם.

המסמך המתעד את הפגישה בין הצדדים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully