וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיוט לניצבים או גואל המשטרה? הצלחת רוני אלשיך תלויה בקרדיט מארדן

27.9.2015 / 15:30

"מפצח התעלומות" מהשב"כ ילבש את המדים הכחולים בשעתם הקשה ביותר, אך חבריו לשירות משוכנעים שהניסיון שצבר והדימיון במבנה הארגוני יסייעו לו גם במשטרה. ארדן, שלא יסתפק במבט מהצד, יקבע את מידת עצמאותו במבחן הגדול של שניהם

צילום: באדיבות ערוץ 10, עריכה: גדי וינסטוק

מינויו של רוני אלשיך, סגן ראש השב"כ, למפכ"ל המשטרה, לא עורר הדים בימים האחרונים כפי שעורר קודמו במעמד תת-אלוף במיל' גל הירש, על אף שגם במקרה הזה מדובר במינוי חיצוני לארגון. דומה כי קולות המבקרים נדמו, ואלשיך, שמכיר היטב את המשטרה ואת בכיריה – לא חייב לאף אחד כלום, פשוטו כמשמעו. המשטרה, כמו כל ארגון גדול ועתיר משאבים, בנויה על קבוצות כוח, ואלשיך עלול להיות הסיוט של בכירי הארגון, ובאותה המידה גם המושיע והגואל שלו מתקופת השפל שבה איבדה המשטרה את אמון הציבור.

עוד בנושא:
נהלי משמעת נוקשים וסיכול הטרור בבירה: האתגרים של ר' במשטרה
סגן ראש השב"כ הוא מועמד השר ארדן לתפקיד המפכ"ל
"מסכל כל מינוי": בממשלה מורידים את הכפפות מול וינשטיין

סגן ראש השב"כ, המפכ"ל המיועד, רוני אלשיך. ניב אהרונסון
איש של תהליכים ארוכים. אלשיך/ניב אהרונסון

נראה כי ההבדל העיקרי בין המינוי החיצוני הזה לבין הניסיון האחרון למינוי חיצוני, הוא שהדרך להבנת הארגון קצרה הרבה יותר בעיני בכירי המשטרה במקרה של אלשיך. קצינים שניהלו שיחות רבות בסוף השבוע האחרון עם מקביליהם בשב"כ על מנת לנסות ולהבין מיהו ר', יודעים היטב כי שירות הביטחון הכללי בנוי כראי למבנה המשטרה, בדגש על תחומי החקירות, המודיעין, הסייבר והטכנולוגיות, וכן המאמץ הבלתי מתפשר להשיג ראיות להפללת חשודים. לא מעט גופים בתוך המשטרה, כמו המעבדה לזיהוי פלילי, אף משרתים את השב"כ. ההשוואה בין גדלי הארגונים איננה עניינית – כלל המפכ"לים פיקדו גם הם על אלפים בודדים של שוטרים לפני שהתמנו לתפקיד. מינוי סמפכ"ל עם סמכויות נרחבות לצדו של מפכ"ל מבחוץ, עשוי לאזן את המשוואה.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

מעבר מהשב"כ למשטרה עוד ייעל את השינוי המיוחל

"קל להדביק לו את התואר 'מפצח התעלומות'", עמדו חבריו בשב"כ על תכונותיו של אלשיך בן ה-52. "הוא צבר ניסיון אדיר והצלחות רבות. בחדרי החקירות של השב"כ כל דקה חשובה, ומי שיצירתי וחד פשוט בולט. הוא היה כזה". החברים מעידים כי המראה המחויט והמעונב לצד הדיבור העממי והסלנג שמבליח מדי פעם מבטא ערבי נוטה לבלבל, "אבל שאף אחד לא יטעה – מדובר באדם חכם מאוד ובאיש של תהליכים ארוכים".

את הערבית שלו רכש זמן קצר לאחר שהשתחרר משירות צבאי של שבע שנים בשנת 1988, שהסתיים בתפקיד היוקרתי של מפקד פלוגת החבלה של חטיבת הצנחנים וסגן מפקד גדוד 50. אומץ לב וניסיון מבצעי הם דברים שעמדו למבחן לא פעם במהלך השירות שלו - ובהצלחה. כך שעוד לפני שהדיו יבשה על תעודת השחרור מצה"ל – מצא עצמו ר' באולפן של השב"כ ללימוד והעמקה של השפה הערבית.

מפכ"ל המשטרה, יוחנן דנינו, יוני 2015. ראובן קסטרו
חלק עמו פגישות מקצועיות וחדות. מפכ"ל המשטרה לשעבר, רב-ניצב בדימוס יוחנן דנינו/ראובן קסטרו

אלשיך רחוק מהדימוי של רכז השב"כ החמוש בג'ינס, חולצת "קולומביה" קצרה ומשקפי שמש - נזכר קצין בכיר במשטרה במפגשים עמו ובפעם שהמפכ"ל לשעבר, רב-ניצב יוחנן דנינו, אירח את חברו הטוב. לדבריו, העניבה והמראה החגיגי עוררו לפרקים גיחוך קל. אך לדברי הקצין, ברגע שהשיחה התארכה והצדדים עברו לניתוח מקצועי, הבחינו מהר כל יושבי חדר הדיונים כי מדובר באדם חריף ביותר, מקצוען, שיודע היטב על מה הוא מדבר גם כשהוא נדרש לנתח את תפקיד המשטרה בסיפור.

למרות הפער התהומי בגודל הארגון בין השב"כ למשטרה, הצליח שירות הביטחון הכללי להאפיל על משטרת ישראל לאורך השנים באיכות האנשים, בפיענוח פרשיות חמורות ובסיכול טרור. בכירי המשטרה שמכירים היטב את הארגון, התלוננו לא אחת כי הם משוועים ליכולות ולמשאבים של הארגון הקטן במסגרת המלחמה בפשע המאורגן, אולם נדחו פעם אחר פעם. לא אחת התקנאו במשטרה גם בניהול כוח האדם של השב"כ, שמחייב את אנשיו לתפקידים ארוכי טווח – שלוש-ארבע שנים – ולא לתחלופה גבוהה שפוגעת באיכות המקצועית.

עם זאת, הארגונים אינם מתחרים זה בזה, אלא משלימים זה את זה: כך, העבודה בין המשטרה לשב"כ בכלל המחוזות היא משלימה ולעתים חופפת, וכאורך הקילומטראז' של ר' במערכת הביטחון כך גם היכרותו עם הקצונה הבכירה של המשטרה והגופים השונים. לפיכך, דומה כי מעבר של אנשי שב"כ למשטרת ישראל עשוי רק לייעל ולקצר את השינוי המתוכנן במשטרה, שלו מייחל השר לביטחון הפנים גלעד ארדן.

המלכוד: ארדן

שורת התפקידים שאותם מילא אלשיך, לצד הצלחה בתחום החקירות בתקופה שבה ארגוני הטרור הפלסטינים פעלו ברחבי ישראל ללא רסן, העמידו אותו על מסלול הזינוק לצמרת הארגון. כך, בשנת 2005 כשהתמנה לראש מרחב ירושלים והשומרון, הדרך אל ראשות השב"כ הייתה ברורה לכל. בשנת 2009, לאחר מבצע "עופרת יצוקה" ולפני שהוחזר החייל השבוי גלעד שליט מרצועת עזה לחיק משפחתו, מונה אלשיך לראש מרחב דרום. בשנת 2012 הוא התמנה לראש אגף המטה, המכונה גם ראש אגף המבצעים של השב"כ. במסגרת התפקיד, ביצע ריכוז תהליכי בניין כוח - תכנון אסטרטגי ארוך טווח, תקציב רב שנתי, משאבים, פרויקטים טכנולוגיים, תשתיות ובין היתר נחשף לעומקו של עולם הסייבר. אחרי מבצע "צוק איתן", הוא מונה לתפקיד סגן ראש השירות ועלה לשלב המציב אותו בעמדת הסתערות על תפקיד ראש השב"כ. בתפקיד הזה, צבר מיומנות בניהול הארגון, המונה אלפי עובדים בלבד, בהיעדרו של ראש השב"כ יורם כהן.

הטובים שבמשטרה צריכים לזכור כי כשהגשם מטפטף הוא יורד על כולם, ותהיה כאן הזדמנות דו כיוונית של מעבר של בעלי תפקידים מהמשטרה לארגון הצללים. תהליך שכזה יכול להביא גם לנפילת החומות שקיימות בין שני הארגונים, ומביאות לא אחת למתיחויות מיותרות ולריבים ילדותיים על קרדיט בכלי התקשורת.

השר לביטחון פנים, גלעד ארדן בתרגיל פינוי בכלא כרמל, יוני 2015. ערן גילווארג
כישלון שני בתפקידו כשר יפגע בו אנושות. ארדן/ערן גילווארג

אחרי שהאבק שהותירה פרשת גל הירש ישקע ואלשיך יבצע כמה תרגילי מנהיגות שיוכיחו כי הוא מסוגל לאחוז היטב במושכות, יתמקדו העיניים הבוחנות של סגל הפיקוד הבכיר במערכת היחסים שלו עם השר לביטחון הפנים. מצד אחד, ארדן יהיה חייב לשחרר חבל ארוך מאוד למפכ"ל ה-18, מאחר שכישלון שני בתפקידו כשר יפגע בו אנושות, אולם מצד שני, כמו כל פוליטיקאי ששואף להנהיג, הוא ינסה לא רק לכוון את ר', אלא גם לשלוט על חלק מהתהליכים. כאן, יתחיל המבחן האמיתי של שניהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully