וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מסכל כל מינוי": בממשלה מורידים את הכפפות מול וינשטיין

יהושע בריינר

24.9.2015 / 11:45

עם הסרת מועמדותו של גל הירש לתפקיד המפכ"ל, היה ברור את מי מאשימים בסחבת בפרשה. "אי אפשר להתנהל כך", אמרו גורמים פוליטיים, לאחר שאופן עבודת היועץ המשפטי מנע לטענתם עוד מינוי בכיר בשירות המדינה

עריכה: ניר חן, צילום: אבי כהן, מאצ'י הוף

בשבועות האחרונים האשימו גורמים אנונימיים בסביבת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, והשר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, את התנהלות היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בכך שהוא מונע את מינויו של גל הירש למפכ"ל. זאת, בעקבות התמשכות הבדיקה בעניין מינויו באמצעות צוות הבדיקה המיוחד שהקים. אתמול (רביעי) אי אפשר היה לטעות יותר במי תולים נתניהו וארדן את האשמה בסאגה המתמשכת. המילים היו מפורשות.

ארדן הסביר את ביטול המינוי ב"התמשכות הבדיקה ואי קביעת מועד לסיומו". בהמשך השמיע דברי ביקורת על התנהלות צוות הבדיקה. לעומתו, ראש הממשלה כבר קבע כי "הליך המינויים ראוי לבחינה מחודשת". גם הוא תקף את העובדה שצוות הבדיקה לא הצליח אפילו לתת תאריך יעד לסיום הבדיקה. "הזמן המתמשך והעובדה שלא ניתן לקבל מסגרת זמנים קצובה למה שמכונה אצלנו 'תהליך בדיקה' הביא להסרת המועמדות", כתב נתניהו.

סאגת מינוי הירש || סיקור מיוחד:
המפכ"ל לשעבר חפץ: "הסיכוי שהירש היה מצליח במשטרה - אפסי"
משפחות שכולות על הסרת מועמדותו של הירש: "לא סיבה למסיבה"
למרות סערת הירש: ההערכה היא כי ארדן יתעקש על מפכ"ל מבחוץ
כשחשין כתב "גל צדק": המפכ"ל המיועד והשופט שגונן עליו

רוה"מ בנימין נתניהו בישיבת הממשלה. אוהד צויגנברג, פול צלמים
"הליך המינויים ראוי לבחינה מחודשת". נתניהו/פול צלמים, אוהד צויגנברג
המסר שהועבר במינויי בכירים הוא שראש הממשלה או השרים שלו הם רק דרג ממליץ

הסרת המועדות של הירש גרמה לכולם להוריד את הכפפות מול וינשטיין. היועץ המשפטי לממשלה, שבמהלך כהונתו סוכלו מינויים של בכירים בשירות המדינה בשל בדיקותיו, עשה זאת שוב: אחרי יואב גלנט ויעקב פרנקל, כעת מצטרף גם גל הירש לרשימה. חלקם פרשו בגלל חוות הדעת של היועץ, חלקם מאיימתו. אבל המסר שהועבר במינויי בכירים הוא שראש הממשלה או השרים שלו הם רק דרג ממליץ. המילה האחרונה תבוא מהלשכה שברחוב סאלח א-דין.

"כל מינוי מסוכל, אי אפשר להתנהל כך", תקפו אתמול גורמים פוליטיים. עיקר הכעס הופנה לצוות הבדיקה. הם הואשמו בגרירת רגליים, באי יעילות, בחוסר זריזות, כאילו אין כאן משטרה שבקרוב גם תציין חצי שנה בלי מפכ"ל בפועל. "אפילו מועד לסיום הבדיקה או הערכה כלשהי מתי כל זה יסתיים לא נתנו. לאן פני הדברים הולכים? זה נראה חמור? זה פלילי? כלום", אמר אחד הגורמים.

עוד באותו נושא

הירש על הסרת מועמדותו: "עברתי מסע השמצות, חיה בנו רוח רעה"

לכתבה המלאה

וינשטיין שמע על המינוי זמן קצר בלבד לפני הכרזתו

הצוות, כך נראה, בדק ראשית לכל את עבודתו של הירש בגיאורגיה ב-2007. החברה שפעלה שם כלל לא הייתה שלו, אלא של אחד משותפיו. ואולם, הירש, שהיה הרוח החיה בחברה, ניצב במוקד העניינים. עד לגיאורגיה הרחיקו פרקליטים כדי לשמוע על מה המהומה. כשחזרו, ביקשו מהירש מסמכים, ולאחר מכן עוד מסמכים ולבסוף גם שלחו שאילתות. הירש וצוותו נאלצו לבלות לילות בניסיון להשיג מסמכים מלפני קרוב לעשר שנים, חלקם מחברות שכבר אינן קיימות. בדיקה נוספת הייתה בעניין מכרז לפינוי מוקשים מחוץ ראשון לציון, שהחברה של הירש זכתה בה.

היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין  בישיבת הממשלה, נובמבר 2014. אוהד צויגנברג, מערכת וואלה! NEWS
עשה זאת שוב. וינשטיין/מערכת וואלה! NEWS, אוהד צויגנברג
אם ארדן רצה את הירש, מדוע לא העביר את שמו לבדיקה עוד בטרם הכריז על מועמדותו?

מנגד, במשרד המשפטים מעלים תהיה על הטענה כאילו הם אלה שסיכלו את המינוי. הרי אם ארדן רצה את הירש, מדוע לא העביר את שמו לבדיקה עוד בטרם הכריז על מועמדותו? על פי הנוהל, על השר הממנה לפנות לגורמים הרלוונטיים בטרם ימנה: אם מדובר בשוטר פעיל – למח"ש, על מנת לבדוק אם יש בעברו מידע מפליל. אם מדובר באזרח - למשטרה ולרשויות אכיפת חוק אחרות, כדוגמת הרשות להלבנת הון. במקרה של הירש – הדבר לא נעשה כלל. וינשטיין שמע על המינוי זמן קצר בלבד לפני הכרזתו.

מאידך, תוהים במערכת הפוליטית, מה היה עוזר אם וינשטיין היה יודע על הכוונה למנות את הירש? האם הדבר היה מונע את סאגת המינוי? ואולי וינשטיין בכלל נפגע מכך שלא עודכן מראש? עוד עלה חשש כי העברת שמו של הירש לוינשטיין תדלוף מהר לתקשורת או למועמדים לתפקיד מהמשטרה.

השר לביטחון פנים, גלעד ארדן בתרגיל פינוי בכלא כרמל, יוני 2015. ערן גילווארג
נותרו פחות מ-20 יום להציג מועמד משלו. ארדן/ערן גילווארג

לא במקרה שם נתניהו במרכאות את הביטוי "הליך הבדיקה". ההמצאה הזו שאין לה כל ביסוס חוקי או נוהל מסודר היא עניין שכבר הפך לנוהג במשטרה ובפרקליטות. החוק מכיר בחקירה בלבד. אלא שהבדיקות, שלרוב כלל אינן מתפתחות לחקירה, כבר הפילו חללים רבים בדרך למינוי מיוחל וייתכן שהירש לא יהיה האחרון.

וינשטיין אמור לפרוש בינואר 2016. עד אז צריך למנות לפחות עוד מפכ"ל אחד. לארדן נותרו פחות מ-20 יום להציג מועמד משלו שגם יעבור את משוכת וינשטיין ואת ועדת טירקל. עושה רושם שרק אם אותו מועמד עשה את הקריירה שלו כאתרוג בתוך צנצנת צמר גפן שנשמרה בכספת, יש לו סיכוי סביר לקבל את הדרגות המיוחלות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully