וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ: "ישנם צדדים חיוביים בהסכם הגרעין עם איראן"

26.9.2015 / 0:10

הרמטכ"ל לשעבר התייחס לראשונה להסכם בין איראן והמעצמות בנאום בארה"ב: "דחייה של תכנית הגרעין האיראנית ב-10-15 שנים היא דבר טוב". על הפלסטינים: "צריכים להבין שעם ריבונות מגיעה אחריות"

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת, עריכה: מתן חדד

(נתניהו תוקף את הסכם הגרעין, לפני שבועיים)

הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ נאם אתמול (שישי) ב"מכון וושינגטון למדיניות המזרח הקרוב" שבבירת ארצות הברית. בדבריו התייחס גנץ להסכם הגרעין שנחתם בין איראן ושש המעצמות, בפעם הראשונה מאז שפשט את המדים. גנץ אמר כי ההסכם עם איראן "היה יכול להיות טוב יותר, אך קיימת גם חצי הכוס המלאה: דחייה של תכנית הגרעין האיראנית ב-10-15 שנים היא דבר טוב".

בנוסף אמר גנץ כי לארצות הברית ולישראל ישנם אינטרסים אסטרטגיים זהים בכל הנוגע לאיראן, וציין כי בזמן שההסכם נכנס לתוקפו, המאמצים המודיעיניים צריכים להתמקד בהרחבת הידע על האתרים השונים באיראן, תוך הפחתת האפשרות שיהיו אתרים שבהם מתבצעת פעילות שאינה ידועה לקהילה הבינלאומית.

לדבריו, שיתוף פעולה בינלאומי הוא המפתח להתמודדות עם הכסף שיגיע לאיראן לאחר ההקלה בסנקציות ושעלול להיעשות בו שימוש עבור פעולותיה הצבאיות, או להיות מועבר לשלוחותיה באזור. "איראן היא לא קודם כל בעיה ישראלית, היא קודם כל בעיה עולמית, אחר כך בעיה אזורית, ורק בסוף היא בעיה של ישראל", הדגיש. בנוסף, ציין גנץ: "בניגוד לדיווחים, קאסם סולימאני (מפקד כוח "קודס" במשמרות המהפכה) עדיין מנהל את העניינים. חמינאי לא קיצץ את כנפיו".

עוד בוואלה! NEWS:
במשטרה חוששים: "המפכ"ל החדש יעדיף אנשים מהארגון שלו"
בן חמש מת לאחר שנמצא ברכב באזור בית שמש; בן דודו במצב אנוש
גרמניה: "שליש מהפליטים הטוענים שהם מסוריה - ממדינות אחרות"

חברי המועצה הציבורית של 'צו פיוס' הרימו כוסית לכבוד השנה החדשה. חן לאופולד, מערכת וואלה! NEWS
"איראן היא לא קודם כל בעיה ישראלית". גנץ/מערכת וואלה! NEWS, חן לאופולד

גנץ אף התייחס לסוגיה הפלסטינית ואמר: "על הפלסטינים להבין שעם ריבונות מגיעה אחריות". בנוגע לחמאס ולסכנה לסיום הרגיעה בין הצדדים אמר: "ישנו הבדל בין הזרוע המדינית והצבאית של חמאס, והדבר מגביר את הסכנה להסלמה".

גנץ אף התייחס למצב במדינות האזור: "יכולות לקחת עשר, אולי 20 שנים עד שהמזרח התיכון יתייצב מחדש". על מלחמת האזרחים בסוריה והמעורבות הרוסית במדינה, אמר גנץ כי בראש סדר העדיפויות הישראלי נמצא הגדרת קו אדום הנוגע לנשק של חיזבאללה, ודאגה לכך שהמשימות האוויריות ישל שני הצבאות היו מתואמות. עוד אמר גנץ כי בשלב זה קשה להגדיר מהן מטרותיה האסטרטגיות של רוסיה בסוריה. "ייתכן שאפילו מוסקבה לא יודעת ב-100% מהן מטרותיה", אמר.

רוה"מ בנימין נתניהו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, מוסקה. ספטמבר 2015. AP
"ייתכן שמוסקבה לא יודעת מה מטרותיה בסוריה ב-100%". נתניהו ופוטין בפגישתם בנושא סוריה/AP

גנץ אף התייחס ללמצב במצרים, ואמר כי חשוב שהמדינה תהיה יציבה ומפותחת יותר. לדבריו, בין צבאות מצרים וישראל יש תיאום ולא שיתוף פעולה. תיאום זה, לטענתו, נוגע בין היתר למשימות האוויריות של שני הצבאות.

הרמטכ"ל לשעבר התייחס גם לארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) ואמר: "אסור שהעולם יאפשר לתופעה הזו להמשיך". לדבריו, ישנן שלוש דרכים להתמודד עם דאעש: להכיל אותו, להילחם בו, או לעצב מחדש את המצב הפוליטי באזורו. "למרות כל הצלחה צבאית אפשרית, רק רעיון ינצח רעיון", אמר.

(עדכון ראשון: 20:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully