וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוסה לא קיבלה פיצויים בסך 5 מיליון שקל: "הגעתי למצב של רעב"

צעירה בת 29 שאיבדה את הוריה בילדותה ושנים לאחר מכן נפצעה אנושות בתאונה והפכה לנכה, הועברה לטיפולה של עמותת "גג לחוסה ולנזקק". אולם בעמותה מתעכבים בהעברת הפיצויים המגיעים לה ושוכרים לה דירה מכספה, שבה היא כלל לא יכולה להתגורר

אילוסטרציות הטרדות מיניות. ShutterStock
בגיל 12 הוריה של א' מתו/ShutterStock

"בחודש האחרון הגעתי למצב של רעב, רעב אמיתי. אין אוכל, אין מה לשתות, אין סיגריות. אמרתי להם שישחררו לי כספים אבל כבר אין לי מה להפסיד. אם הם לא מעבירים כסף, אני הולכת, כי את הדברים החשובים בחיים כבר הפסדתי" - כך מתארת א', נכה בשיעור של 100%, את חייה שהופקדו על ידי המדינה בידי עמותת "גג לחוסה ולנזקק" משום שאינה מסוגלת לדאוג בעצמה לצרכיה. זאת אף שבית משפט פסק לה סכום של כחמישה מיליון שקלים פיצויים בגין התאונה שגרמה לה לנכות.

חייה של א' בת ה-29 לא היו פשוטים מעולם, להגדרתה. "איבדתי את הוריי כשהייתי בת 12 ומשם הדרך ללצאת כל ערב, לשתות ולעשן הייתה קצרה מאוד", היא מספרת היום (ראשון), בעודה יושבת בבית שהיה בית הוריה, עם יכולת תזוזה מוגבלת מאוד כתוצאה מתאונת דרכים קשה. "אחרי מות ההורים עברתי למשפחת אומנה, מה שכלל מסכת ייסורים של התעללות, ואם זה לא הספיק, העבירו אותי לדודה שלי בהרצליה שם חייתי בהזנחה קשה וזה הפך גרוע יותר ויותר".

בגיל 20 נפצעה א' בתאונת דרכים באורח אנוש, ופציעתה עדיין ניכרת בגופה לאחר אינספור ניתוחים. דודתה ליוותה אותה בהליכים הרפואיים והפכה להיות האפוטרופוס שלה. לאחר שהות ארוכה בבית החולים חזרה א' לביתה ועם הזמן החלה לקבל רמזים מהסובבים אותה כי עליה לפקוח עין על המתרחש בענייניה. כמה שנים לאחר מכן גילתה כי דודתה גנבה ממנה כספים ועזבה את ביתה.

בעקבות האירועים לפני כחצי שנה מינתה המדינה לא' את עמותת "גג לחוסה ולנזקק" המספקת שירותי אפוטרופסות לאוכלוסייה שאינה מסוגלת לדאוג לצרכיה, כאפוטרופוס לגוף ולרכוש כדי שאנשיה יסייעו לא' לדאוג לענייניה. אלא שא' טוענת כי דווקא אותו גוף, שמונה על ידי המדינה לדאוג לה, התרשל בתפקידו וקיבל החלטות שיש בהן ספק ליעילותן לא'. א' מספרת כי העמותה שוכרת לה זה חודשיים דירה שבה היא לא יכולה כלל להתגורר. "הם מצאו בית בחדרה, שאמור להיות נגיש ונוח יותר, במטרה שאחיה שם עצמאית אך לא ריהטו אותו בטענה שאין כסף לריהוט. אני לא באמת יכולה לעבור לשם, אך הם עדיין משלמים תמורת הבית 3,000 שקלים בזמן שאני עדיין בבית של הוריי", מתארת א' מציאות אבסורדית.

עוד בוואלה! NEWS:
נכה סיעודי לא יכול לעלות לביתו: "העירייה נוהגת בטיפשות"
לא רק בדרום תל אביב: מבקשי המקלט שמצאו את מקומם בירושלים
500 איש מתאבדים בישראל מדי שנה – אך השרים מתעלמים

"אין לי כסף לאוכל. זה אבסורד, אני אמורה להיות מיליונרית"

דמי השכירות - 3,000 שקלים - מגיעים ברובם מההכנסה החודשית של א' המגיעה מהמוסד לביטוח לאומי - 3,800 שקלים. מעט הכסף שנשאר בחשבונה של א', 800 שקלים, לא מספיק לה כמובן למחיה בסיסית. כל זאת בזמן שבית המשפט כבר פסק לא' סכום של כחמישה מיליון שקלים בגין אותה התאונה, שטרם הועברו לידי העמותה אף שהייתה אמורה לפעול לכך.

"היום אין לי כסף לאוכל, אין לי כסף לשתייה או לסיגריות, וזה אבסורד בהתחשב בזה שאני אמורה להיות מיליונרית, אבל הם לא דואגים להעביר את הכסף", טוענת א', "אני מתקשרת אליהם כל כמה ימים ומבקשת כסף לאוכל והם 'בודקים'. לראש השנה נתנו לי אלף שקלים באופן חד-פעמי כדי שלא אהיה רעבה בחג אבל מה אחרי? מה יש לבדוק כשלבנאדם אין אוכל?".

תאונת דרכים עם רוכב אופניים בכביש 431 ליד נס ציונה 23 יולי 2015. מד"א
א' נפצעה אנושות בתאונת דרכים ונותרה נכה/מד"א
"כאשר לוקחים מאדם את כל זכויותיו וממנים לו אפוטרופוס עם כל כך הרבה כוח ושליטה זה מתכון לצרות"

מי שמכיר סיפורים מסוג זה על אודות הבירוקרטיה של תאגידי האפוטרופסות השונים אינו מופתע. "כאשר לוקחים מאדם את כל זכויותיו וממנים לו אפוטרופוס עם כל כך הרבה כוח ושליטה זה מתכון לצרות", אומר עו"ד יותם טולוב, מארגון "בזכות" הפועל לשוויון זכויות אדם לבעלי מוגבלויות. "לצערי בישראל כמו גם במדינות אחרות יש הרבה סיפורי ניצול, גניבה וסתם שרירות-לב מצד תאגידי אפוטרופסות. אנשים בעמדת חולשה צריך לחזק ולא להחליש ולהפוך לשקופים, ואדם שיש לו תאגיד אפוטרופוס הוא שקוף לכל דבר, כשאין לו גישה לחשבון הבנק שלו, אין לו גישה למידע ואף אחד לא מוכן לתת לו שירות או יחס משום שהוא תחת אפוטרופוס".

מעמותת "גג לנזקק ולחוסה" נמסר: "העמותה משמשת כאפוטרופוס על גופה ורכושה של החסויה. כידוע תיקי אפוטרופסות מתנהלים בדלתיים סגורות בבית המשפט לענייני משפחה ותיק זה אינו שונה משאר התיקים ועל כן מנועה העמותה מלהשיב עניינית לטענות המועלות. העמותה פעלה ופועלת כשבראש מעייניה טובתה ורווחתה של החסויה ובמקרה דנן מקבלת החסויה את מלוא תשומת הלב והמשאבים שלהם היא זקוקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully