וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי תשעה חודשים סוערים - היוונים לא נוהרים לקלפיות

בפעם החמישית בשש השנים האחרונות נערכות בחירות ביוון, שעדיין מתמודדת עם המשבר הכלכלי הקשה. הסקרים מעידים על מרוץ צמוד בין סיריזה, מפלגתו של ראש הממשלה אלכסיס ציפראס, לבין מפלגת הדמוקרטיה החדשה

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

בחירות מתוחות וצמודות נערכות היום (ראשון) ביוון, ששרויה במשבר כלכלי כבד וגם צריכה לטפל באלפי ורבבות מהגרים שמגיעים לחופיה מדי יום. הסקרים האחרונים הציגו יתרון קל בלבד למפלגת השלטון השמאלית סיריזה של ראש הממשלה אלכסיס ציפראס על מפלגת הדמוקרטיה החדשה השמרנית, בראשה עומד ונגליס מיימרקיס. מדובר במערכת בחירות חמישית בשש השנים האחרונות ביוון, וזאת מבלי לספור את משאל העם על תכנית החילוץ שנערך בתחילת יולי השנה והיה כמו מערכת בחירות קטנה בפני עצמה.

כתב BBC באתונה דיווח שבבחירות הנוכחיות לא נרשמת התלהבות, אחרי ששתי המפלגות הגדולות היו בשלטון במהלך השנה האחרונה ונכוו קשות. לפי דיווחים מיוון, לא נרשמו הבוקר תורים בקלפיות, ויש חשש שלאחוזי הצבעה נמוכים. הקלפיות ייסגרו ב-18:00 ושעתיים לאחר מכן יתפרסמו המדגמים.

לקריאה נוספת:
בחירות ביוון: בצל העוני והמהגרים, המפלגות הקיצוניות קורצות לאזרחים
לראשונה ביוון: אישה מונתה לתפקיד ראש הממשלה - לחודש בלבד
ראש ממשלת יוון הודיע: אני מתפטר, בחירות בזק בקרוב

אלכסיס ציפראס, ראש ממשלת יוון, מצביע באתונה הבוקר בבחירות, 20 בספטמבר 2015. רויטרס
"בחרו ממשלה לוחמת". ציפראס מצביע, הבוקר/רויטרס

ציפראס שהצביע הבוקר בקלפי פנה לעם היווני בבקשה "לבחור ממשלה לוחמת, שתדע לקדם רפורמות נחוצות ולהשתחרר מעול המשטר הישן". מיימראקיס טען ש"הקדנציה הקצרה של ציפראס הייתה ניסיון שעלה למדינה ביוקר", ואיים שאם סיריזה תיבחר שוב, זה יוביל לבחירות נוספות בקרוב.

ציפראס הכריז על הבחירות החדשות באוגוסט אחרי פילוג במפלגת השלטון שגרם לו לאבד את הרוב בפרלמנט.
הבחירות הוכרזו ממש לאחר שהפרלמנט היווני אישר בתום דיונים ארוכים וסוערים את תכנית החילוץ של גוש האירו. ציפראס הלך לבחירות במטרה לקבל מנדט כדי להשלים את הרפורמות הקשות במשק שאמורים להיכנס לפועל בתמורה להלוואה של 86 מיליארד אירו מצד הנושים.

הפופולאריות של ציפראס נמצאת בירידה מאז שמנהיגי אירופה הנחיתו עליו את הסכם החילוץ הלא פופולארי ביוון, אולם עדיין מי שעלה לשלטוןן לפני תשעה חודשים בלבד ושרד משאל עם, תכנית חילוץ איומה שנכפתה עליו ומרד במפלגתו, מאמין בכוחו. זאת למרות שהוא נאלץ לקדם תכנית צנע שהוא מתנגד לה.

עוד בוואלה!

לשלם זול על חבילת הסלולר! עכשיו גם אתם יכולים

לכתבה המלאה
ונגליס מיימראקיס, ראש מפלגת הדמוקרטיה החדשה ביוון, מצביע בבחירות. 20 בספטמבר 2015. רויטרס
"ציפראס עלה למדינה ביוקר". ונגליס מיימראקיס/רויטרס

לפי הסקרים, אף מפלגה לא תקבל מספיק מושבים כדי להרכיב את הממשלה הבאה לבדה. עם זאת, שתי המפלגות הגדולות ביחסים רעועים מאוד, מה שמונע תסריט שיוביל לממשלת אחדות, שבו היו חפצים מאוד ראשי האיחוד האירופי. הממשלה שתקום תפעל תחת לחץ רב לאמץ וליישם את הרפורמות בתאריכי יעד שנקצבו מראש.

קיים חשש מעליה של המפלגות הקיצוניות – הקומוניסטים (KKE) הרדיקלים משמאל ו"השחר הזהוב" בעלת הסממנים הנאו-נאצים מימין. שתי אלה מתחרות עם מפלגת פאסוק הסוציאליסטית על תואר המפלגה השלישית בגודלה בפרלמנט, אם כי לפי הסקרים אף אחת לא תעבור את 8 האחוזים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully