וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות ביוון: בצל העוני והמהגרים, המפלגות הקיצוניות קורצות לאזרחים

20.9.2015 / 0:30

כמה שעות לפני פתיחת הקלפיות, הסקרים הראו כי יתרונו של ציפראס, ראש הממשלה הקודם שהתפטר, קל בלבד. המפלגות הקיצוניות, "השחור הזהוב" והקומוניסטית, מתבססות במקומות 3 ו-4, ואף צפויה להן התחזקות נוספת

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

בפעם הרביעית תוך פחות מארבע שנים, ילכו היום (ראשון) אזרחי יוון לקלפיות ויצטרכו שוב לבחור במפלגה שתבטיח לשפר את מצבם הכלכלי הרעוע. עד לא מכבר זכתה המדינה למרב תשומת הלב העולמית, כשהמשא ומתן הקשוח בינה לבין גוש האירו על תכנית חילוץ חדשה כמעט שהוביל לסילוקה מהאיחוד. מאז שטף משבר המהגרים את היבשת והצרות הפרטיות של אתונה נדחקו לשולי סדר היום האירופי, אך ליוון עדיין מחכה כברת דרך ארוכה בטרם תקבל את הסיוע המיוחל במחיר של רפורמות קשות.

כדי ש-86 מיליארד האירו יתחילו לזרום לקופתה הריקה, הממשלה החדשה תצטרך לערוך שורת רפורמות כלכליות עמוקות שיאפשרו לה לבטל את המגבלות הקשות שהוטלו על המערכת הכלכלית במטרה למנוע פשיטת רגל מוחלטת. לראש הממשלה לשעבר אלכסיס ציפראס זה עלה במחיר של מרד במפלגתו, מה שאילץ אותו להתפטר ולפזר את הפרלמנט כדי לזכות במנדט מחודש מהציבור.

עוד ידיעות מהעולם בוואלה! NEWS:
הונגריה גייסה מילואים והשלימה את בניית הגדר עם קרואטיה
יפן: הפרלמנט שינה את החוקה הפצפיסטית ואישר לחימה מעבר לים
שיחות צבאיות, בקרוב: ארה"ב ורוסיה ידונו בגורל סוריה

ניקולאוס מיכלוליאקוס, מנהיג מפלגת הימין הקיצוני "השחר הזהוב", בעצרת בחירות באתונה, יוון, 16 בספטמבר 2015. רויטרס
מיכלוליאקוס ניקולאוס, מנהיג מפלגת הימין הקיצוני "השחר הזהוב", שממוקמת לפי הסקרים במקום השלישי/רויטרס

הסקרים האחרונים מעידים שציפראס ממשיך לזכות באהדת הציבור על אף שנסוג מעמדותיו הלוחמניות מהבחירות הקודמות והתעלם ממשאל העם שהתקיים בחודש יולי, שבו רוב מוחץ דחה הסדר החוב דומה לזה שהושג לבסוף. חמישה סקרים שפורסמו אתמול הצביעו על כך שמפלגת סיריזה תסיים במקום הראשון, אך הפער בינה לבין "הדמוקרטיה החדשה" השמרנית נותר קטן, כשבחלקם הוא רק חצי אחוז. בסקר אחד אף מנצחת מפלגתו הפרו-אירופית של ונג'ליס מיימרקיס, שמחויבת ליישום הסכם החילוץ.

לפי שיטת הבחירות ביוון, המפלגה שמסיימת במקום הראשון מקבלת 50 מושבים נוספים שאמורים לסייע לה לשלוט, אולם אף לא אחת מהן צפויה לחצות את רף 38% מקולות הבוחרים - שהם 151 מושבים מתוך 300 - כך שהן יזדקקו לקואליציה עם מפלגות קטנות יותר. הסיכויים שסיריזה ו"הדמוקרטיה החדשה" יחברו יחד, כפי שבבריסל היו שמחים לראות, הם קלושים, מאחר ששתיהן חלוקות על הדרך הטובה ביותר להוציא לפועל את השינויים הנדרשים.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
עצרת בחירות של המפלגה הקומוניסטית היוונית באתונה, 16 בספטמבר 2015. AP
המפלגה מתבססת על הדגם הסובייטי הישן. עצרת בחירות של המפלגה הקומיניסטית באתונה/AP

מאחורי שתי המפלגות המובילות, התבססו במקום השלישי והרביעי המפלגות הקיצוניות מהימין והשמאל – מפלגת "השחר הזהוב", שדוגלת במצע גזעני בעל סממנים נאציים, ואחריה המפלגה הקומוניסטית, שפועלת בדומה לדגם הסובייטי הישן שנדמה שכבר חדל להתקיים באירופה. למרות העובדה שאחוזי התמיכה בכל אחת מהן הם חד-ספרתיים, התחזקותן היחסית מדגישה את המיאוס והייאוש שפשה בחלק לא מבוטל מהחברה ביוון. בעוד ש"השחר הזהוב" זורעת פחד בקרב הציבור בשל עשרות אלפי המהגרים שצובאים על חופי המדינה, המפלגה הקומוניסטית מנסה לסחוף אחריה מצביעים מאוכזבים של סיריזה, שלטענתם נכנעה לתכתיבי "הקפיטליזם הבינלאומי".

הסקרים המחמיאים ביותר מעניקים למפלגת הימין הקיצוני 8% מקולות הבוחרים, שאינם מתרגשים מכך שרוב מנהיגיה בכלא. תוצאה זו תעניק לה יותר מ-17 המושבים שבהם היא מחזיקה כיום, ותבסס את מעמדה כמפלגה השלישית בגודלה בפרלמנט. יתרה מכך, המספרים הסופיים עשויים להיות גבוהים עוד יותר, לאור העובדה שחלק מתומכיה מסתייגים מלהצהיר על כך בסקרים.

"יוון תהיה שייכת ליוונים"

בצד השני של הקשת הפוליטית, נמצאת המפלגה הקומוניסטית, שנוסדה עוד ב-1918 לאחר המהפכה הבולשביקית ברוסיה, שחבריה סבלו לאורך השנים ממאסרים ממושכים, מגלות וחלקם אף הוצאו להורג. היא פחות שנויה במחלוקת מאשר "השחר הזהוב", בין היתר בזכות התנגדותה לכיבוש הנאצי במדינה במהלך מלחמת העולם השנייה. עם זאת, מסריה עדיין נותרו עמומים ודומים לאלו מתקופת המלחמה הקרה. לפי סקר אחד היא זוכה ב-7.7%, אך היתר מראים כי היא צמודה למפלגה הסוציאליסטית "פאסוק" ומפלגת המרכז "טו פוטאמי" במרוץ למקום הרביעי, עם 5% עד 6% תמיכה.

הצצה לשיטה שבה שתיהן נקטו כדי למשוך בוחרים ניתנה בתשדירי הבחירות – באחת מהן הכריזו שלושה ילדים בהירי עור לצלילי פסנתר כי הם רוצים ש"יוון תהיה שייכת ליוונים", כשהפרסומת מרמזמת על כך ש"השחר הזהוב" היא התשובה היחידה להשתלטותם של זרים על המדינה. "אני לא רוצה להיות מיעוט בארצי", אומר בחשש אחד הילדים. בתשדיר אחר, מופיע קטע הפתיחה מסדרת הפנטזיה המצליחה "משחקי הכס", שמזהיר את היוונים מכך ש"החורף מגיע", אך בשונה מהסדרה, עבור האזרחים מדובר בהעמקת צעדי הצנע שכפה האיחוד האירופי על יוון. "ניסיתים אותם, עכשיו עם ה-KKE יש דרך", נטען בפרסומת, שכיוונה לאלו שבחרו בציפראס בבחירות האחרונות.

ראש ממשלת יוון לשעבר אלכסיס ציפראס בעצרת בחירות באתונה, 18 בספטמבר 2015. רויטרס
חסר התלהבות שאפיינה אותו בקמפיין הקודם. ציפראס בעצרת באתונה, אתמול/רויטרס

במקביל, ראש הממשלה לשעבר חושש מאחוזי הצבעה נמוכים שיפעלו לטובת יריביו. "אסור להפסיד גם קול אחד, אסור לנו להפסיד בשל היעדר הצבעה", הפציר אתמול ציפראס בתומכיו בעצרת הבחירות האחרונה שהתקיימה באתונה, אך המנהיג החבול חסר את ההתלהבות שאפיינה אותו בקמפיין הקודם. "היעדר הצבעה משמעותה ניצחון ל'דמוקרטיה החדשה'", הוסיף.

ציפראס לא שכח להתייחס למשבר המהגרים שפוקד את אירופה, ובעיקר את ארצו, שמהווה את שער הכניסה ליבשת. לדבריו, הדרך שבה מתמודד האיחוד עם המצב מסמלת משבר עמוק יותר, שבו שכחה אירופה את ערכי היסוד שלה. "כשהים התיכון הופך לבית קברות ימי, כשהים האגאי פולט ילדים מתים לחופיו, התפיסה של אירופה מאוחדת נמצאת במשבר, כמו התרבות האירופית", הזהיר.

"כשהים התיכון הופך לבית קברות ימי, כשהים האגאי פולט ילדים מתים לחופיו, התפיסה של אירופה מאוחדת נמצאת במשבר, כמו התרבות האירופית"

בשונה ממדינות אחרות באיחוד, יוון לא הפסיקה את הליך קליטת המהגרים דרך שטחה, חרף מצבה הכלכלי הקשה. למרות זאת, המועמד המוביל לראשות הממשלה הבהיר כי הפליטים צריכים לחשוב על היבשת שאליה הם מגיעים - אם זאת תהיה אירופה שבה אופה באי קוס מחלק לחם ודגים לפליטים או אירופה של ראש ממשלת הונגריה "שבונה גדרות ומפזרת קליעים". "אם אירופה מאוחדת תכבד רק את המשמעת הכלכלית שלה ותותיר כל מדינה להתמודד לבדה במשבר גדול" – הדגיש ציפראס - "זאת לא אירופה שעליה חלמו מייסדיה או שיש לה עתיד".

מנגד, מיימרקיס בחר לתקוף ישירות את סיריזה והתמקד במה שלדבריו היו "ההבטחות השקריות" שלה לסיום משטר הצנע. מיימרקיס, שעומד בראש "הדמוקרטיה החדשה" רק זה חודשיים וכיהן בעברו כשר ההגנה, הבטיח בנאום הבחירות האחרון שלו ביום חמישי: "זה זמן רב שסבלנו מחוסר יכולת. הניסוי ששמו סיריזה ייגמר ביום ראשון".

(עדכון ראשון: 21:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully