וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רודף צדק": בכירי המשפטנים נפרדים ממישאל חשין

חתן פרס ישראל לחקר המשפט אמנון רובינשטיין והשופטת בדימוס דליה דורנר מספרים על חברם הקרוב והקולגה לשעבר, שופט בית המשפט העליון בדימוס, שהלך לעולמו לאחר מאבק במחלה קשה. "הוא ראה בבית המשפט העליון בורר לאומי". צפו במשדר מיוחד מאולפן וואלה! NEWS

עריכה: ניר חן, צילום: יותם רונן, עומר מירון

השופט והמשנה לנשיא בית המשפט העליון לשעבר מישאל חשין, שהלך אתמול (שבת) לעולמו לאחר מאבק במחלה קשה, נחשב לאחד השופטים הבולטים שכיהנו בשנים האחרונות בבית המשפט העליון. בפסיקותיו קידם רבות את הנושאים הקשורים למאבק בשחיתות הציבורית, והיה ידוע בסגנון הכתיבה הצבעוני שלו בפסקי הדין הרבים שפרסם ובלשונו החדה והציורית שבאה לידי ביטוי בפסקי הדין שהוציא תחת ידיו.

יושב הראש לשעבר של ועדת חוקה, חוק ומשפט וזוכה פרס ישראל בחקר המשפט, פרופ' אמנון רובינשטיין, אמר בריאיון לאולפן וואלה! NEWS, כי "עמדות המיעוט שלו יילמדו על ידי סטודנטים למשפטים", והתייחס למאבקו בכפייה הדתית, בגורלן של העגונות, ודאגתו לאינטרסים של בני אדם שונים. "הסטודנטים מאוד אהבו אותו", אמר, "אני מופגז מיילים של סטודנטים שמבכים את מותו".

לקריאה נוספת בנושא:
שופט בית המשפט העליון לשעבר מישאל חשין הלך לעולמו
"מגדולי המשפטנים והוגי הדעות": נפרדים מהשופט מישאל חשין
ממיץ גזר ועד נוהל שכן: מישאל חשין - אמן לשון ושופט אמיץ

מישאל חשין. סיון פרג',
"אין אדם כאדם ומי שהלך לא יהיה ולא ישוב". מישאל חשין/סיון פרג'

פרופ' רובינשטיין הוסיף: "אנחנו מכירים שנים רבות כסטודנטים באוניברסיטה העברית, הוא ייצג איתי בתביעות רבות, היה אדם מיוחד ולצורך זה אני רוצה לצטט משהו שאמר: 'כל אדם הוא אחד יחיד ומיוחד ואין אדם כאדם ומי שהלך לא יהיה ולא ישוב'".

לדבריו, חשין היה חרד מאוד לגורל המפעל הציוני. "הוא זה שאמר שמדינה יהודית פירושה רוב מאסיבי יהודי. הוא לא התבייש לומר את זה והותקף על זה, הוא היה ציוני לוהט, הוא אמר שאין ליהודים מדינה אחרת".

פרופ' רובינשטיין ציין כי חשין היה בעל מזג סוער מאוד, דבר שעמד בניגוד לפסקי הדין שלו, "שהיו בנויים על לוגיקה והיגיון וחוש צדק עמוק מאוד". לדבריו, "בזמן מחלתו הקשה הוא היה מאוד מאופק ושלט ברוחו. ראיתי כמה ימים לפני מותו שדיבר בקול צלול על עתיד המדינה, עתיד הציונות, שבהלכי הרוח המתלהטים בימין ייפגע בית המשפט העליון. הוא ראה בבית המשפט העליון כבורר לאומי".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
אמנון רובינשטיין בפגישה עם אביגדור ליברמן וראשי ארגונים בנושא שינוי שיטת הממשל, פברואר 2013. יואב דודקביץ'
"היה חרד מאוד לגורל המפעל הציוני". אמנון רובינשטיין/יואב דודקביץ'

חברתו הקרובה של חשין, נשיאת מועצת העיתונות והשופטת לשעבר דליה דורנר, אמרה לאולפן וואלה! NEWS כי היו לחשין את כל התכונות שהיו דרושות לשופט. "תוכו כברו, רודף צדק, הוא בנאדם. קודם צריך להיות בנאדם ואם אתה יודע קצת משפטים זה נהדר", אמרה. "הוא היה אדם ומשפטן מובהק, איש סוער והצדק לנגד עיניו".

לדבריה, "חשין לא היה שופט מיעוט, היו לו פסקי דין של מיעוט, והוא היה שופט שהשפיע על הפסיקה של בית המשפט העליון. היו לו דעות משלו, כפי שמקובל, אבל הייתה לו אישיות מאוד מיוחדת, איש רודף צדק, בנאדם". לדורנר אין ספק שלו היה עדיין בשירות פעיל, הוא היה מתמנה לנשיא בית המשפט העליון. "הוא יכול לעשות כל תפקיד", הוסיפה.

השופטת בדימוס דורנר: "מותר שלעיתון תהיה אג'נדה". מור שאולי
"אם הוא היה עדיין בשירות פעיל, הוא היה מתמנה לנשיא בית המשפט העליון". דליה דורנר/מור שאולי

שר המשפטים לשעבר וחתן פרס ישראל לחקר המשפט, פרופסור דניאל פרידמן, אמר כי הייתה סתירה בין ההתבטאויות שלו מחוץ לבית המשפט לבין פסק הדין עצמו.
"היו לחשין התבטאויות קיצוניות ובוטות שאינן מתאימות לשופט, אך יש סתירה בעניין הזה - הפסיקה שלו הרבה יותר שקולה. את ההתבטאויות הללו הוא השאיר בדיבורים. כשהוא בא לפסוק, הוא היה מתון", אמר. "בנקודה הקובעת השורה התחתונה הייתה סבירה, הגיוניות ונכונה. פסקי הדין שלו היו מצוינים".

"במקרים רבים שמחתי בפסיקתו כנגד העמדה הרדיקלית שהתפתחה בבית המשפט בתקופה שכיהן בה", הוסיף. "הוא היה המאוזן והשקול ביותר בדברים האלה. הייתה פרשה של גניבת רכב, שבחור מהשטחים גנב רכב, השופטים פסקו על מעצר שלו, הוא שחרר אותו. זה פסק דין רדיקלי וחשין היה בעמדה המאוזנת והנכונה".

"בסך הכול הוא לא הסכים עם הרפורמות שרציתי לבצע, אני תמכתי כמה פעמים בעמדותיו. כשדיברו עליו לתפקיד היועץ המשפטי, פרסמתי מאמר בזכותו שהיה ראוי למנוי והייתי היחיד שהייתי בעד המינוי", הדגיש.

ראובן ריבלין נשיא המדינה בכנס 75 שנה להקמת הפלמ"ח. אוגוסט 2015. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
ראובן ריבלין/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

מהרגע שבו נודע על מותו הספידו אותו בזה אחר זה דמויות בכירות, בהם ראש הממשלה בנימין נתניהו שכינה אותו "מבכירי המשפטנים של ישראל, בעל מוח חריף, מקוריות ורגישות". נשיא המדינה ראובן ריבלין ומי שהיה חברו הקרוב, כתב: "מישה איננו. הלך לעולמו מורה, רב וידיד". עוד הוסיף ריבלין על חשין כי הוא היה "אדם שגלימת השופט והמשפטן שלו ניזונה לא רק מחריפות וצלילות מחשבתו אלא מחום ליבו ויושר מצפונו". לדבריו של נשיא המדינה: "מישה היה מגדולי המשפטנים והוגי הדעות בישראל שעמד קלה כבחמורה על עמדותיו בכל הקשור לזכותה של מדינת ישראל להגן על עצמה ועל חובתה להגן על זכויות כל בני האדם החיים בה". הלווייתו תיערך היום בשעה 17:30 בקיבוץ גבעת השלושה שבמרכז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully