וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש במערכת הביטחון: המהומות בירושלים יבעירו את הגדה

19.9.2015 / 9:00

היוצרות התהפכו ושכונות מזרח ירושלים הפכו לאלימות יותר מיהודה ושומרון, בין היתר בשל סוגיית הר הבית. כדי למנוע את התפשטות האירועים הוחלט בצה"ל על שורה של הקלות לפלסטינים מהשטחים, אך האיום מוחשי מתמיד

צילום: חטיבת דובר המשטרה עריכה: מתן חדד

עם סיום תפקידו כאלוף פיקוד מרכז, הזהיר ראש אגף המבצעים במטה הכללי, אלוף ניצן אלון, מהנפיצות סביב הר הבית וההשפעות של תושבי מזרח ירושלים על תושבי הגדה המערבית. החשש שהביע ניצן הוא שסוגיית הר הבית, שמהווה מכנה משותף לתושבי מזרח ירושלים והפלסטינים ביהודה ושומרון, עלולה להביא לגל של הפרות סדר אלימות ולפיגועים של מחבלים בודדים, שאותם קשה לשב"כ לסכל. על מנת למנוע את הזליגה הזאת, הוגדרה החציצה בין הגזרות כיעד של מערכת הביטחון ואף נעשו מאמצים גדולים מאוד על ידי שב"כ, פיקוד מרכז ומתאם הפעולות בשטחים, אלוף יואב מרדכי, לבנות תשתית שתיצור בידול בין האזורים.

בין היתר פעלו ראש המנהל האזרחי, תת-אלוף דוד מנחם, וקציניו, באופן שוטף מול גורמים מקבילים ברשות הפלסטינית כדי לקדם הקלות בתחום הכלכלה והרווחה לתושבים הפלסטינים. אחת מההקלות שניתנו היא היתר כניסה לישראל לגברים מעל גיל 55 ולנשים מעל גיל 50, שבו משתמשים כיום 400 אלף בני אדם.

עוד הוחלט במנהל האזרחי על הורדת הקריטריון לקבלת היתר עבודה בישראל לגברים נשואים בני 22. ההחלטה הביאה לכניסתם של 52 אלף פועלים לישראל ולכניסתם של 28 אלף פועלים נוספים לאתרי בנייה בהתנחלויות ברחבי הגדה. כמו כן, מספר הסוחרים והרופאים הפלסטינים הנכנסים מדי יום עם רכביהם לישראל גדל, ובמהלך חודש הרמדאן בוצעו הקלות חריגות במתן היתרי כניסה לישראל ולתפילות בהר הבית.

עוד בנושא:
שלושה שוטרים נפצעו בהפרות סדר בבירה: "עברנו מבלימה להתקפה"
אבנים יודו על שוטרים בבירה; אושר גיוס מילואים חריג במג"ב
המתיחות בבירה: פצוע קל מיידוי אבנים, היערכות מוגברת בהר הבית

מהומות ויידויי אבנים בשכונת שועפאט,נובמבר 2014. יותם רונן
לא מעניינים את העירייה והרשות. הפגנה בשועפאט, בשנה שעברה/יותם רונן

ההקלות הללו, שבוצעו ללא תיווך של הרשות הפלסטינית, הרגיעו את השטח באופן יחסי והביאו לגדיעת שנים של הפרות סדר שהחלו בגדה והתפשטו למזרח ירושלים. בכל פעם שהתעוררה הסתה, נמנעו הפלסטינים ביהודה ושומרון לקיים הפגנות ענק - לא רק בגלל אינטרס פנימי של הרשות הפלסטינית, אלא בעיקר מתוך חשש לאבד את ההקלות שעליהן החליטה ישראל באופן חד-צדדי.

גם בעזה יודעים זאת. ההסתה הנוכחית, שחלק ניכר ממנה מגיע ממנהיגיה, מכוונת לעבר תושבי מזרח ירושלים שנושאים תעודת זהות כחולה, שחלקם חי מעבר לחומת ההפרדה. מאחר שהאזור לא זוכה לתשומת לבה של הרשות הפלסטינית ולא לזאת של עיריית ירושלים, הוא הפך לאלים יותר מהגדה המערבית ולמוקד אלימות אזורי.

עם זאת, במערכת הביטחון הוחלט בשלב זה למנוע פעילות אגרסיבית של צה"ל מעבר לגדר ההפרדה, ובעיקר כלפי תושבי מזרח ירושלים הנושאים תעודת זהות כחולה. זאת, מאחר שמהלך שרק עלול להגביר את כמות ועוצמת ההפגנות.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
שוטרי מג"ב ופלסטינים בוואדי ג'וז שבמזרח ירושלים  יולי  2015. נועם מושקוביץ
אירוע טרור אחד יכול להפר את האיזון/נועם מושקוביץ

בימים האחרונים הצליחו מנגנוני הביטחון הפלסטינים למנוע חיכוכים רחבים בין צה"ל למפגינים ברחבי יהודה ושומרון. למרות זאת, החשש שהמהומות ממזרח העיר יגלשו לשטחים עדיין מרחף באוויר. לשם כך הועלתה רמת הדריכות בפיקוד מרכז, בדגש על מוקדי החיכוך, זאת בזמן שמשטרת ישראל ומשמר הגבול מתמודדים עם הפרות הסדר המתגברות במזרח ירושלים.

בצה"ל מבינים שאירוע טרור אחד יכול להפר את האיזון ולחבר בין האלימות במזרח ירושלים לגדה המערבית. במקרה הקיצוני, יופסק התיאום הביטחוני בין הרשות לצה"ל, צעד שבשלב זה לא עלה על הפרק.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully