וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאבק נגד סימון מוצרים מההתנחלויות: בישראל נערכים לקרב דיפלומטי

18.9.2015 / 13:32

במשרד החוץ מתייחסים אל ההחלטה הצפויה באיחוד האירופי כעובדה מוגמרת, ומנסים לגבש דרכי פעולה לשם השפעה על אופן יישומה. אחרי החגים צפויה סגנית שר החוץ לצאת לסבב פגישות באירופה. "מוטרדים מאפקט 'כדור השלג'"

שלום עכשיו תציג את הקמפיין החדש הקורא לחרם על מוצרים מההתנחלויות בתל אביב, יולי 2011. אורי לנץ
קמפיין של "שלום עכשיו" נגד מוצרים מהתנחלויות/אורי לנץ

לקראת ההחלטה על סימון מוצרים מההתנחלויות, שצפויה להתקבל בקרוב באיחוד האירופי, נערך משרד החוץ למאבק דיפלומטי. בדיון שהתקיים אתמול (חמישי) בהשתתפות הדרג הבכיר של המשרד הוחלט על דרכי מאבק נגד ההחלטה. בירושלים מעריכים שאי אפשר יהיה למנוע את קבלת ההחלטה, שהיא כבר בגדר עובדה, אולם מקווים שאפשר יהיה להשפיע על אופן היישום שלה.

בדיון אתמול סומנו כמה מדינות מפתח באירופה שיש סיכוי להיעזר בהן כדי לעכב את תחילת יישום ההחלטה על סימון המוצרים, ואולי אף לשכנען לנקוט מדיניות מקלה לגבי אכיפת ההחלטה. רוב המדינות הפוטנציאליות נמצאות בדרום או במזרח אירופה, אולם ייעשו מאמצים גם מול מדינות מפתח באיחוד, כגון גרמניה וצרפת. סגנית שר החוץ, ציפי חוטובלי, מתכננת לצאת לביקורים במדינות הללו מיד עם תום החגים בניסיון להשפיע על המדיניות שלהן בסוגיית סימון המוצרים.

"אנחנו כנראה לא נצליח למנוע את העברת ההחלטה על סימון המוצרים, ואנחנו נערכים לכך שייגרם נזק בכל מקרה, אבל שווה לנו לנסות להשפיע על היישום בפועל", הסביר לוואלה! NEWS גורם במשרד החוץ שהשתתף בדיון. אותו גורם הוסיף כי "ההשפעה הכלכלית הישירה של החלטת סימון מוצרים היא לא דרמטית, אבל מה שמטריד אותנו זה אפקט 'כדור השלג'. היום זה יהודה ושומרון ורמת הגולן, מחר זה ירושלים וכן הלאה".

עוד בוואלה! NEWS:
"תושב הגבעות לא היה מצית בית במרכז הכפר, שקשה לברוח ממנו"
ממשיכה את ההתבצרות: הונגריה החלה לבנות גדר גם בגבול קרואטיה
"הצילו, יש אנשים בפנים": חשד לרשלנות בפיצוץ בלון הגז בגן יבנה

סגנית השר ציפי חוטובלי, ישיבת סיעת הליכוד, הכנסת, 20 ביולי 2015. נועם מושקוביץ
תצא לסבב פגישות באירופה. חוטובלי/נועם מושקוביץ

במקביל לפעילות מול משרדי החוץ באירופה מתכוונת ישראל לפנות גם לחברי פרלמנט במדינות מפתח, בין השאר באמצעות ארגון משלחות משותפות לחברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה, שיסבירו יחדיו מדוע ישראל מתנגדת לצעד סימון המוצרים. השבוע כבר ביקרה בגרמניה ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני), בהזמנתה של הקנצלרית אנגלה מרקל, וטענה שם על הסכנה של מהלך סימון המוצרים. לבני אמרה בפגישתה עם שר החוץ הגרמני כי "צריך לשנות את המצב באירופה, שבו מסירים סנקציות מעל איראן ובמקביל מטילים אותן על ישראל".

ישראל מתכוונת להציג למדינות אירופה שני טיעונים מרכזיים כנגד מהלך סימון המוצרים. הטיעון הראשון יתמקד בכך שהאיחוד האירופי, תחת הנהגתה של שרת החוץ הנוכחית שלו, פדריקה מוגריני, מביע בעקביות את רצונו לתרום לחידוש המשא ומתן הישראלי-פלסטיני, אולם החלטת סימון המוצרים דווקא פוגעת בסיכוי למשא ומתן, לפחות לטענת ישראל. "האירופים רוצים לתרום לתהליך השלום, ואנחנו נגיד להם - אתם יורים לעצמכם ברגל עם ההחלטה הזו", הסביר הגורם במשרד החוץ.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

"סימון מוצרים הוא חרם"

הטיעון השני יתמקד בכך שהאיחוד האירופי מביע באופן עקבי את התנגדותו ל"צעדים חד-צדדיים", כהגדרתו, של ישראל - כאשר הכוונה היא לבנייה מעבר לקו הירוק - אולם במקרה הזה, האיחוד עצמו נוקט בצעד חריף וחד-צדדי, מנקודת המבט הישראלית, שפוגע ביצירת אמון בינו לבין ישראל. "אם רוצים לשכנע את הציבור הישראלי שיש עם מי לדבר ועל מה לדבר, זו לא הדרך", יגידו הדיפלומטים הישראלים לעמיתיהם האירופים.

המהלך האירופי לסימון המוצרים מההתנחלויות קיבל חיזוק פוליטי וסמלי בשבוע שעבר כאשר הפרלמנט האירופאי בבריסל העביר ברוב עצום החלטה התומכת בסימון מוצרים כזה, כדי "לאפשר לצרכן האירופי להבחין", כדברי החקיקה, בין מוצרים מישראל עצמה לבין מוצרים מהשטחים הכבושים. שרת החוץ מוגריני אמר בתחילת החודש כי האיחוד קרוב להשלמת העבודה שלו בתחום. למרות זאת, במשרד החוץ בירושלים מקווים שאפשר יהיה לדחות את קבלת ההחלטה, אם ישראל תפעל בחוכמה מול מדינות האיחוד.

סגנית השר חוטובלי אמרה השבוע כי "צריך לקרוא לילד בשמו - סימון מוצרים הוא חרם. מדינת ישראל לא תאפשר לשום גוף להפלות בין מוצרים שמיוצרים על ידי אזרחי ישראל ובשטחה של מדינת ישראל. הניסיונות לקדם הסדר על ידי מהלכים חד צדדיים, ובמיוחד כאשר מדובר בסימון מוצרים, יעלו בתוהו ולא יובילו לשום מקום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully