וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיא רודף שיא: אוגוסט 2015 - החם ביותר שתועד אי-פעם בעולם

אחרי שהחורף האחרון הסתיים כחם ביותר בהיסטוריה, ואחרי שיולי שבר שיאים - הגיע אוגוסט והפך רשמית לחודש הלוהט ביותר מאז החלו המדידות לפני 150 שנה. ומה צפוי בחודשים הקרובים?

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: ניר חן

(צפו: התייבשויות בעקבות עומס החום באוגוסט)

המצילים עוזבים מוקדם את חופי הים בתל אביב, אוגוסט 2015. ראובן קסטרו
הכי חם מאז 1880, חוף הים בתל אביב/ראובן קסטרו

חודש אוגוסט האחרון היה החם ביותר ברחבי העולם מאז החלו המדידות בשנת 1880 – כך עולה מדוח שפרסם ביום חמישי מנהל האוקיינוסים והאטמוספירה הלאומי (NOAA) בארצות הברית. לפי הדוח, מדובר בביטוי נוסף של ההתחממות הגלובלית בכדור הארץ. השיא הקודם שנשבר היה בחודש יולי, שנמדד אף הוא כחם ביותר מאז תחילת המדידות.

המדענים שחיברו את הדוח מטעם הממשל האמריקני לקחו בחשבון את הטמפרטורות שנמדדו ביבשה ואת אלו שנמדדו באוקיינוסים ברחבי העולם. טמפרטורת המים שנמדדה הייתה הגבוהה ביותר שתועדה מאז החלו המדידות. בכך הטמפרטורות באוגוסט האחרון עקפו ב-0.04 מעלות צלזיוס את השיא הקודם שנרשם רק חודש קודם לכן.

קריאה נוספת:
"ספטמבר קיצוני": מזג האוויר המשוגע מפתיע גם את המומחים
נהרות של בוץ ובתים הרוסים: 16 הרוגים בסערת ענק בארה"ב
גשמי קיץ: ירידה בטמפרטורות, ממטרים ברחבי הארץ וחשש לשיטפונות

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
ילדים מתקררים ביום חם בהיידראבאד, הודו, מאי 2015. AP
גם בהודו היה חם, מאוד חם/AP

כשטמפרטורת המים הושוותה לחודשי אוגוסט ב-136 השנים האחרונות, היא "הייתה הגבוהה ביותר בתיעוד שנעשה מאז 1880, ואף עקפה ב-0.13 מעלות צלזיוס את השיא הקודם שתועד בשנת 1998", כך נכתב בדוח.

החום שובר השיאים הורגש בחלקים גדולים בדרום אמריקה, בחלקים באפריקה, במזרח התיכון, באירופה ובאסיה. במידה ניכרת, מקורו של החום באוגוסט היה באוקיינוסים ובימים. "בחלקים גדולים משבעת הימים - הים האדריאטי, הים האגאי, הים הערבי, הים השחור, הים הכספי, הים התיכון, המפרץ הפרסי וים סוף - נרשמו טמפרטורות גבוהות בהרבה מהממוצע. כמו כן, בנקודות מסוימות בכל האוקיינוסים נשברו שיאי חום", נכתב בדוח.

מתקררים בחוף הים בקוסטה בראבה, ספרד, 23 באוגוסט 2015. רויטרס
מתרחצים מתקררים בחוף הים בספרד/רויטרס

מומחים מצביעים כי השנתיים הבאות יכולות להיות החמות ביותר שהיו אי פעם, בכל העולם. על פי ממצאים מארצות הברית ומאנגליה, צפויה השנה תופעה אקלימית המכונה "אל ניניו" להגיע לממדי שיא. "אל ניניו" הנה תופעה טבעית המתאפיינת בהתחממות מימי האוקיינוס האטלנטי, המתרחשת כל שנתיים עד שבע שנים. האירוע גורם לבעיות שונות, בהן גם שינויים קיצוניים במזג האוויר. השפעת ה"אל ניניו" על האקלים מתבטאת הן בעלייה של הטמפרטורות אל מעל לממוצע, כפי שקרה בתקופה האחרונה, וכן בהיווצרותן של סופות עצומות ומזג אוויר סוער במיוחד בחורף.

על אף שה"אל ניניו" מתרחש באוקיינוס האטלנטי, התופעה משפיעה על כל יבשות העולם. כתוצאה מהתחממות מימי האוקיינוס, מתרחשת התאדות מים רבה באזורים אלו. בשל כך, מתהפכת זרימת המים באוקיינוסים ברחבי העולם, מה שמשפיע על האקלים בכל מקום.

מצטננים בעקבות גל החום, ביירות. רויטרס
גל חום בביירות, לבנון באוגוסט/רויטרס

בגל האחרון של "אל ניניו" בשנת 1997, התרחשו סערות עצומות ברחבי העולם, וגם כמות המשקעים בישראל הייתה גבוהה במיוחד. עם זאת, התופעה מביאה להשפעות שונות בכל פעם, ועל כן מומלץ למקומות שונים בעולם להתכונן לתופעות קיצוניות מכל סוג.

בתוך כך, גם החורף האחרון היה החם ביותר אי פעם. סוכנות החיזוי האמריקנית הודיעה ששלושת החודשים הראשונים של 2015 היו החמים ביותר בממוצע העולמי מאז החלו המדידות לפני 135 שנה.

(עדכון ראשון: 15:31)

מצטננים בעקבות גל החום, ניו יורק. רויטרס
גם בניו יורק סבלו מעומסי חום השנה/רויטרס
מצטננים בעקבות גל החום, תוניס. רויטרס
מתרחצים בתוניסיה מבלים בחוף הים/רויטרס
מצטננים עם זרנוקי מים, עמאן. רויטרס
בעמאן מצטננים עם זרנוקי מים. עומס חום בירדן/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully