וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ספטמבר קיצוני": מזג האוויר המשוגע מפתיע גם את המומחים

17.9.2015 / 0:10

ד"ר עמוס פורת, מנהל אגף האקלים בשירות המטאורולוגי, הסביר כי העיתוי של השיטפונות בנגב והגשם בגליל אתמול הוא חריג והמשך של האובך שכיסה את המדינה. "דבר כזה לא קרה כמעט בספטמבר"

צילום: חטיבת דובר המשטרה, דוברות רשות הטבע והגנים, צילומי גולשים, עריכה: ליאור קירשנר

סערות ברקים, שיטפונות בנגב ובערבה, גשם וברד בגליל העליון ועוד תחזית שלפיה הגשמים ימשיכו לרדת גם אמש (רביעי) במזרח הארץ ובדרומה, הצליחו להפתיע לא רק את תושבי הארץ, אלא גם מומחי אקלים ותיקים.

"אילו כל הסיפור הזה היה מתרחש באוקטובר לא הייתי אומר שזה חריג", הסביר ד"ר עמוס פורת, מנהל אגף האקלים בשירות המטאורולוגי. "מבחינה טכנית, מתקיימים תנאים סינופטיים לקיום מזג האוויר שאנחנו חווים, אבל העיתוי של אמצע ספטמבר הוא חריג". לדבריו, "זה המשך של האובך הלא-שגרתי שראינו בשבוע שעבר. מבחינת האובך והגשם, היו אירועים כאלה בספטמבר 1976 ובספטמבר 2009. מעבר לזה היו עוד אירועים דומים, אבל מוגבלים בהיקפם".

לקריאה נוספת:
גשמי קיץ: ירידה בטמפרטורות, ממטרים ברחבי הארץ וחשש לשיטפונות
אחרי האובך: גשם בירושלים ובדרום; שיטפונות באזור מצפה רמון

שיטפונות בנחל נקרות בדרום. יובל שגיא, רשות הטבע והגנים
שיטפון בנחל נקורות, אתמול/רשות הטבע והגנים, יובל שגיא

גם ד"ר ברוך זיו, פנסיונר של האוניברסיטה הפתוחה החוקר שנים ארוכות את השינויים האקלימיים, מסביר שמדובר באירועים חריגים ביותר בעונה. בנוסף לדבריו של ד"ר פורת, האומר כי מזג האוויר הנוכחי מתאים יותר לתחילת עונת הסתיו, ד"ר זיו מוצא גם נקודות האופייניות דווקא לשיא עונת הקיץ. "אנחנו רואים כאן כמה תופעות חריגות. אחת מהן שנמשכת כמעט ברציפות מחודש אוגוסט היא הטמפרטורות הגבוהות", הסביר. "החצי הראשון של ספטמבר היה חם בהרבה מהממוצע של ספטמבר ולעתים אפילו מהממוצע של אוגוסט. מדובר בספטמבר מאוד קיצוני".

לדברי המומחים, התופעה שאנו חווים בימים האחרונים נעוצה באפיק ים סוף, שהקדים לא רק את זמנו, אלא גם את עוצמתו. "התופעה הראשונה של אפיק ים סוף הייתה שהוא הרים כמויות אדירות של חול וכיסה את כל מזרח הים התיכון. התופעה השנייה של האפיק זה החום. הטמפרטורות בפנים הארץ בגובה פני הים ובעמק החולה הגיעו לכ-40 מעלות", הוסיף ד"ר זיו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
גשמים כבדים פקדו את אזור הדרום בצאת החג. צילום מסך
ברק באזור הנגב, אתמול/צילום מסך

הוא אמר עוד כי "התופעה השלישית של האפיק היא שהוא הזרים גושי אוויר מדרום, שמקורם הוא טרופי. בדרך הם עוברים שינויים עם פוטנציאל לגשמים, אבל כשהם עוברים במדבר אז היקף הגשמים הוא מצומצם. היו גשמים במרכז סיני, במערב ירדן, בערבה, בנגב המזרחי והמרכזי והם התקדמו עד לים המלח. במקביל, התפתח ענף רציני ביותר שהמטיר ברד כבד מאוד שנמשך כמה דקות באזור הגליל העליון. בהיסטוריה אפיקי ים סוף ישבו עלינו יותר מיום אחד והם גרמו לשיטפונות נרחבים, אבל בעיקר באוקטובר ובנובמבר. דבר כזה לא קרה כמעט בספטמבר. הפעם היחידה שבספטמבר היו שיטפונות נרחבים הייתה במדבר יהודה ב – 1976".

(עדכון ראשון: 19:38)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully