וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העימות הרפובליקני: טראמפ חטף, בוש התוודה ופיורינה ניצחה

בעימות הטלוויזיוני השני של המפלגה הרפובליקנית היה דונלד טראמפ רגוע אף שפגש קהל עוין ויריבים שעקצו אותו. ג'ב בוש הודה שעישן מריחואנה בצעירותו, והאישה היחידה קרלי פיורינה סומנה כמנצחת. ובאשר לישראל - כולם תמכו בה

צילום: CNN, עריכה: יאיר דניאל

העימות הטלוויזיוני השני של המפלגה הרפובליקנית, שנמשך שלוש שעות ושודר הלילה (חמישי) ברשת CNN, היה כנראה פחות מבדר ומעניין מהמצופה, ובכל זאת הוליד רגעים מרתקים, משעשעים ומפתיעים. ג'ב בוש הודה שעישן מריחואנה לפני 40 שנה והוסיף ש"אמא שלי בטח לא שמחה לראות שאני מדבר על כך לעיניי 25 מיליון צופים", דונלד טראמפ הציע שאם יהפוך לנשיא הכינוי שלו על ידי השירות החשאי יהיה "הצנוע", מייק האקבי הציע לשים את הדמות של אשתו על גבי שטר של 10 דולרים והסנאטור טד קרוז התחייב: "אם אבחר לנשיא, אעביר את שגרירות ארצות הברית בישראל לירושלים".

טראמפ לקרלי פיורינה בעימות הרפובליקני: "אישה יפיפיה". ספק 500
פיורינה מול טראמפ בעימות/ספק 500

11 המתמודדים נפגשו בספרייה על שם רונלד רייגן בקליפורניה וברקע הוצב דגם של המטוס הנשיאותי "אייר פורס 1". כולם היו מוכנים היטב לעימות, האווירה הייתה בסך הכול ידידותית ואף מתמודד לא התרסק. אולם היה גם מנצח אחד שבלט מעל כולם. בעצם – מנצחת.

כל הפרשנים הפוליטיים צפו שהמועמד המוביל בסקרים, המיליארדר בעל הפה הגדול דונלד טראמפ, יהפוך למושא להתקפות של שאר המתמודדים. וכך אכן היה, אם כי במידה מוגבלת. מנחי העימות תרמו לכך כשכיוונו שאלות רבות למתמודדים על יחסם לאמירות או לדעות של טראמפ.

לקריאה נוספת:
המועמדת הרפובליקנית מגיבה לטראמפ: "אני גאה בכל קמט"
נשיא שחור שני ברצף? המועמד הרפובליקני שמאיים לטרוף את הקלפים
פרישה ראשונה במרוץ לנשיאות: הרפובליקני ריק פרי הסיר מועמדותו

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
ג'ב בוש ודונלד טראמפ בעימות הטלוויזיוני של המפלגה הרפובליקנית, 17 בספטמבר 2015. רויטרס
ברגע של אהדה, בוש וטראמפ/רויטרס

ג'ב בוש, ראנד פול וקרלי פיורינה התעמתו עם טראמפ, שהיה הפעם הרבה יותר שקט, פחות בולט וסבל גם מקהל עוין שלא הריע לו. פול אמר שיהיה מודאג מאוד אם ידו של טראמפ תהיה על הנשק הגרעיני וטען ש"השפה שהוא משתמש בה להעליב אנשים מתאימה לגילאי התיכון". אחרי שטראמפ אמר בשבוע שעבר: "תסתכלו על הפרצוף של קרלי פיורינה. אתם יכולים לדמיין אותה כנשיאה הבאה?", היא הגיבה באלגנטיות: "הציבור יודע למה הוא התכוון", וזכתה לתשואות רמות מהקהל. בוש טען שמנע מטראמפ להקים קזינו בפלורידה, וטראמפ הכחיש נמרצות.

טראמפ לא שכח לעקוץ יריבים ופתח את העימות באמירה: "ראנד פול לא צריך בכלל להיות בעימות הזה כשיש לו אחוז תמיכה אחד בסקרים"; אולם יש הטוענים כי הוא הוריד פרופיל. טראמפ חזר כהרגלו על הבטחתו "להפוך את ארצות הברית לחזקה יותר מאי פעם", "להחזיר אותה להיות גדולה ועשירה ומכובדת בעולם", וגם הבטיח לבטח את "אובמה-קר" (חוק בריאות ממלכתי של הנשיא אובמה).

בעימות המתמודדים דיברו והתעמתו ביניהם על המון נושאים, בהם הפלות, אוטיזם, שכר מינימום, לגליזציה של מריחואנה, התחממות גלובלית, הגירה, חוקי נשיאת נשק, ביטוחי בריאות וסוגיות ביטחוניות. בלטה במיוחד ההתייחסות של כל המועמדים להסכם הגרעין עם איראן. כשכל המתמודדים על הבמה סבורים שההסכם הוא גרוע, השאלה הייתה איך יתייחסו אליו המועמדים אם ייבחרו לנשיאות.

היו מועמדים שטענו שיכבדו את ההסכם כל עוד איראן תכבד אותו, והיו קיצוניים יותר. "אם אהיה נשיא, אקרע את ההסכם לגזרים כבר ביום הראשון בתפקיד", אמר טד קרוז שטען ש"אובמה מוותר על ריבונות ארצות הברית לטובת האו"ם". מייק האקבי טען: "צריך להיות קשוחים מאוד מול האיראנים שמתייחסים להסכם כאל נייר טואלט". לעומתו ג'ון קייזיק הרהוט והמתון טען שיכבד את ההסכם משום שבעלות בריתה של ארה"ב תומכות בו. בוש אמר ש"התגובה להסכם היא לא לפסול אותו כי זו לא מדיניות. אנחנו צריכים בתגובה להסכם לחזק את תמיכתנו בישראל". המתון מכולם היה פול שטען ש"צריך להידבר עם רוסיה ועם כל מדינת יריבה, כפי שעשינו גם בימי המלחמה הקרה. לא צריך להיכנס צבאית לסוריה ולאף זירה אלא אם נכנסים בכל הכוח ובמטרה לנצח ולצאת משם. עד היום התערבות שלנו העלתה איסלאמיסטים רדיקלים".

דונדל טראמפ ובן קרסון בעימות הטלוויזיוני של המפלגה הרפובליקנית, 17 בספטמבר 2015. רויטרס
לא היה סוחף וכריזמטי כמצופה. קרסון לצד טראמפ/רויטרס

המנצחת הגדולה של העימות הייתה האישה היחידה – קרלי פיורינה, לשעבר מנכ"לית ענקית המחשבים HP, שזכתה לתשואות רמות. היא הייתה חדה והציגה תכניות מעשיות ומפורטות לאיך היא תנהג ומה היא תעשה כנשיאה בסוגיות מרכזיות. "צריך להתנהל בתקיפות ובכוח מול פוטין, לקדם את תכנית הטילים להגנה במדינות מזרח אירופה ולשלוח כוחות אמריקניים לאירופה". פיורינה אמרה: "ביומי הראשון כנשיאה אעשה שני טלפונים – הראשון לחברי הקרוב בנימין נתניהו, ואבטיח לו שנעמוד לצד ישראל והשני למנהיג העליון של איראן חמינאי, ואבהיר לו שאם לא יפתח את כל מתקני הגרעין האיראניים לפיקוח של האנשים שלנו בכל זמן ובכל מקום, אנחנו נקשה על הזרמת כסף מהמערכת הפיננסית הבינלאומית להגיע לאיראן".

בן קרסון, מנתח המוח שזינק למקום השני בסקרים בשבועות האחרונים, לא היה סוחף וכריזמטי. "כשנכנסתי למרוץ אמרו לי שאני לא יכול לעשות את זה, ושלא אצליח לגייס את הכסף שיש לכל האחרים מתורמים עשירים. יש לי יותר מ-100 אלף תורמים, הכסף מגיע והאנשים משפיעים", התגאה קרסון.
כשנשאלו על המלחמה בעיראק, טראמפ התגאה בכך שהיה היחיד שיצא נגדה בזמן אמת. אבל הקהל דווקא הריע לג'ב בוש שנאלץ להגן על אחיו, הנשיא לשעבר ג'ורג' וו. ואמר: "אחי שמר עלינו בטוחים". המתמודד שהפגין הכי הרבה בקיאות במדיניות החוץ והרשים בהיבט הזה היה מרקו רוביו.
כל המועמדים נהנו כרגיל יותר מכל לתקוף את הילרי קלינטון, המתמודדת לנשיאות במפלגה הדמוקרטית. ישראל הוזכרה 11 פעמים בעימות וכולם חיבקו אותה ותמכו בה ללא סייג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully