וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא שחור שני ברצף? המועמד הרפובליקני שמאיים לטרוף את הקלפים

16.9.2015 / 8:03

מנתח המוח בן קרסון הצליח בפתאומיות לצבור פופולריות עצומה, והוא נראה כעת כקורא התיגר היחיד על טראמפ במאבק על ראשות המפלגה הרפובליקנית. הילדות הקשה והצלחתו המקצועית כבשו את הקהל ולפי סקרים אחרונים, הוא מנצח אפילו את קלינטון במרוץ לבית הלבן

צילום: יוטיוב

עד לפני חודש וחצי, איש בעולם לא התעניין בבן קרסון – רופא מנתח לשעבר בן 63 וחסר ניסיון פוליטי. בעימות הטלוויזיוני הראשון של מועמדי המפלגה הרפובליקנית הוא היה עוד אחד מבין עשרת המועמדים, אך לעימות השני, שייערך היום ברשת CNN, הוא כבר יתייצב כקורא התיגר היחיד על המועמד המוביל דונלד טראמפ. מבין 11 המתמודדים בעימות, קרסון יעמוד במרכז הבמה לצד טראמפ שלראשונה מאז החל לזנק בסקרים ביולי, נתקל במתחרה רציני על התואר מועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות.

באותו עימות ראשון, שנערך ב-6 באוגוסט, הפוקוס היה על טראמפ האנטי-ממסדי ועל קומץ יריביו ,הפוליטיקאים המנוסים והמשופשפים, שסומנו כיחידים שיוכלו לערער את מקומו הגבוה של המיליארדר הג'ינג'י בסקרים. רק 25 דקות מתחילת העימות, לאחר שכל תשעת המתמודדים האחרים ענו לשאלות המנחים והתעמתו ביניהם, הופנתה שאלה לקרסון לגבי עמדתו בנוגע ליחס של ארצות הברית לשבויים. מנתח המוח המחונן החל את תשובתו כך: "תודה שפניתם אליי. כבר לא הייתי בטוח שתהיה לי הזדמנות לדבר הערב", וזכה לתשואות רמות מהקהל.

מיד אחרי העימות לא היה ברור מי היה המנצח, אבל כשהתפזר העשן היה זה ודאי שקרסון הוא המרוויח העיקרי. האינטיליגנציה, הכריזמה, ההומור לצד הרצינות, החום, והיכולת הרטורית – כל אלה נגלו לקהל וכבשו רבים מתומכי המפלגה הרפובליקנית. בסקר הגדול הראשון שערכה רשת פוקס שבועיים אחרי העימות, קרסון זינק ב-5%, עלייה של 71% לעומת התמיכה שלה זכה לפני העימות.

עוד על המרוץ לנשיאות:
המועמדת הרפובליקנית מגיבה לטראמפ: "אני גאה בכל קמט"
פרישה ראשונה במרוץ לנשיאות: הרפובליקני ריק פרי הסיר מועמדותו
קלינטון ממשיכה להתרסק בסקרים: רק 7% יתרון על סנדרס באייווה

בן קרסון, המועמד לייצוג המפלגה הרפובליקנית בבחירות לנשיאות ארצות הברית. רויטרס
זינק בסקרים לאחר העימות. קרסון/רויטרס

מאז העימות האהדה כלפי קרסון רק הולכת וגוברת. בסקר שפרסם העיתון ניו יורק טיימס בשיתוף עם CBS, טראמפ מוביל על יתר מועמדי המפלגה הרפובליקנית לנשיאות עם 27%, אבל מיד אחריו ניצב קרסון, שרשם את הזינוק הגדול ביותר וזכה ל-23% תמיכה – עלייה של שישה אחוזים לעומת סקר של אותה הרשת מאוגוסט. נתונים דומים פורסמו בסקר ABC מסוף השבוע, שם זכה טראמפ ל-33%, וקרסון ל-20%. גם בסקרים המקומיים האחרונים שנערכו במדינות השונות בארצות הברית, ניכר שקרסון התייצב בבירור במקום השני במדינות רבות, בהן קליפורניה, ניו המפשייר ואייווה - שבה הוא מפגר בארבעה אחוזים בלבד אחרי טראמפ.

על אף שעדיין קיים פער מטראמפ, יש לזכור שהבחירות המקדימות עצמן יחלו רק בפברואר, ועד אז יהיו עוד עימותים טלוויזיוניים, עשרות עצרות פוליטיות וריאיונות בתקשורת, ולכן צפויות תהפוכות והפתעות רבות. נוסף על כך, הפייבוריט טראמפ הוא כמו מניה בורסאית בעלת סיכון גבוה: כמו שהיא טיפסה גבוה תוך זמן קצר, היא עדיין עלולה להתברר כבועה ולהתפוצץ לנוכח הקמפיין השערורייתי של איל הנדל"ן, איש העסקים ומנחה טלוויזיה. זאת בשל העמדות הקיצוניות, האמירות הפרובוקטיביות וההעלבות האישיות של טראמפ כלפי כל יריב, ולמעשה כלפי כל מי שאינו הוא. לטראמפ יש גם נקודות חולשה, למשל הטענות שהוא אינו שמרן אמיתי, ולראיה העובדה שהוא תרם לפוליטיקאים דמוקרטיים בעבר, לרבות לזוג קלינטון.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
דונלד טראמפ המועמד הרפובליקני בכנס בחירות בניו המפשייר, 19 באוגוסט 2015. רויטרס
מרגיש מאוים? טראמפ/רויטרס

הנתונים שעולים מסקרי העומק מעניינים ביותר משום שהם מעידים על כך שקרסון עשוי להיות הנשיא הבא של ארצות הברית: לפי סקר CNN, בקרב הציבור הכללי, אם קרסון היה מתמודד היום לנשיאות מול הילרי קלינטון, 51% היו תומכים בו ורק 46% בה. לעומתו, טראמפ נמצא בתיקו 48% מול קלינטון. עוד לפי הסקר, אם המועמד הדמוקרטי לנשיאות היה ג'ו ביידן, קרסון היה מנצח אותו ב-3%, בעוד טראמפ היה מובס ב-10%.

כמו כן, ישנן אינדיקציות נוספות למומנטום שצובר קרסון: 76% מתומכי המפלגה הרפובליקנית אמרו שיהיו מרוצים אם קרסון ינצח ויהיה המועמד של המפלגה לנשיאות. בניגוד אליו, טראמפ עמד רק על 67%. כמו כן, 32% מתומכי המפלגה אמרו כי יתאכזבו אם טראמפ ייבחר, בעוד רק 20% יתאכזבו אם קרסון יעמוד בראש המפלגה.

טראמפ מעורר יותר תמיכה, אבל הרבה יותר אנטגוניזם, והשבוע הגיעו 20 אלף תומכים לעצרת שלו בטקסס, בעוד אלפים עמדו בחוץ ומחו נגדו. נוסף על כך, בעוד טראמפ, שהואשם באמירת הערות סקסיסטיות ובשוביניזם, מתקשה לזכות בקול הנשי, קרסון פופולרי בעיני נשים ולא נופל מקלינטון בקרב המצביעות.

בן קרסון, המועמד לייצוג המפלגה הרפובליקנית בבחירות לנשיאות ארצות הברית. רויטרס
מנצח את טראמפ במאבק על הקול הנשי. קרסון/רויטרס

טראמפ וקרסון נראים כשני מועמדים שונים לחלוטין זה מזה. דוגהא לכך היא העובדה שהראשון הוא המתמודד היחיד שמממן את כל הקמפיין שלו בעצמו ולא נסמך על תרומות, בעוד קרסון הוא המתמודד הרפובליקני היחיד שרוב התרומות לקמפיין שלו היו על סך 200 דולר ומטה (98% מתוכן). כלומר המימון של קרסון הגיע מההמונים ולא ממיליארדרים בעלי אינטרס.

עם זאת, קיים דמיון אחד מרכזי בין שניהם: טראמפ וקרסון הם שני המתמודדים היחידים בין 17 המתמודדים במפלגה הרפובליקנית שאין להם שום ניסיון פוליטי. שניהם אנטי-ממסדיים שבזים לפוליטיקאים ונשפטים לפי הישגיהם בקריירות המקצועיות שלהם בלבד. הפופולריות שלהם משקפת מיאוס גדול בפוליטיקאים של הציבור הרפובליקני בפרט, והאמריקני בכלל. "לעולם לא אהיה פוליטיקלי קורקט כי אני לא פוליטיקאי", אמר קרסון כשהציג בחודש מאי את מועמדותו לנשיאות מול קהל של אלפים בדטרויט, שבה נולד וגדל. הוא הוסיף: "אני לא רוצה להיות פוליטיקאי, מפני שפוליטיקאים עושים את מה שכדאי להם פוליטית, ואני רוצה לעשות את מה שנכון".

זה הקו המרכזי של קרסון - עמדה שמרנית-ימנית נוקשה לניהול ארצות הברית בזירה המדינית, הצבאית, הכלכלית והחברתית. "אין מלחמות פוליטיקלי-קורקטיות, צריך להילחם בכל האמצעים", הוא אמר לרשת פוקס והוסיף אמירה מקבילה ל"תנו לצה"ל לנצח" כשאמר: "השמאל יגיד שאני לא מאמין באמנת ז'נבה, אבל אני לא מאמין במלחמות מטופשות. ארצות הברית צריכה להשתמש באינטלקט הנרחב שיש בצבא שלנו כדי לנצח מלחמות. תאמינו לי - אם היינו נותנים כל משימה מוגדרת לכוחותינו, הם היו מסוגלים למלא אותה במלואה, אבל בשביל זה צריך להפסיק לקשור לצבא את הידיים מאחורי הגב".

ההיסטוריה של קרסון: הפריד תאומים סיאמיים שהיו מחוברים בראשם

קרסון הליברלי, שכמו שאר הרפובליקנים דוגל בהורדת מסים ובקיצוץ סמכויות ומעורבות הממשל במשק ובחיי האזרח, מתנגד נחרצות ליוזמות החברתיות שמגיעות מהמפלגה הדמוקרטית וטוען שהם ימיטו אסון על החברה האמריקנית. למרות היותו האפרו-אמריקני היחיד מבין 22 המועמדים לנשיאות משתי המפלגות, ואף שגדל בשכונת עוני וסבל מאפליה, קרסון אינו מוכן לנופף בדגל הגזע. הוא אמר שמבחינתו להבחין בין אנשים בגלל הגזע שלהם זה כמו להבחין ביניהם בגלל שיש להם שיער שונה. "אנחנו ארצות הברית", הוא הבהיר, "האויבים שלנו מנסים לפלג בינינו ואסור לנו להיגרר לזה. אנחנו חייבים אחדות".

ואכן, הסיפור האישי של ד"ר בנג'מין קרסון הוא כזה שמוכרים באגדות. הוא היה ילד בעייתי, ביריון שכונתי, שגדל בעוני מחפיר בשכונת פשע בדטרויט. הוריו התגרשו כשהיה בן 8 והוא גדל על ידי אמו בלבד. היו לו מזג חם, ציונים גרועים ודימוי עצמי נמוך, עד שאמו הצליחה לגרום לו להשתנות ב-180 מעלות – הוא למד במוסדות להשכלה גבוהה הנחשבים ביותר בעולם, התמחה בתחומי לימוד רבים (פסיכולוגיה, פיזיקה, נוירוכירורגיה, רפואה פלסטית, אונקולוגיה ומחלות ילדים), ובגיל 33 הוא הפך למנהל המחלקה הצעיר בהיסטוריה של בית החולים האוניברסיטאי המהולל על שם ג'ון הופקינס, כאשר מונה למנהל המחלקה הנוירוכירורגית לילדים.

שנתיים לאחר מכן, ב-1978, נכנס קרסון לספרי ההיסטוריה וזכה לתהילת עולם כשהוביל את הניתוח המוצלח הראשון בהיסטוריה להפרדת תאומים סיאמיים שהיו מחוברים בראשם. קרסון, שכתב אוטוביוגרפיה ועוד חמישה ספרי הגות, דואג להזכיר שהוא "היחיד שהצליח להפריד תאומים סיאמיים" בכל הזדמנות. בעימות הראשון הוא אף עקץ את הנשיא ברק אובמה כשאמר: "אני היחיד שהוציא חצי מוח, למרות שאם תביטו לעבר וושינגטון – תשימו לב שמישהו הקדים אותי".

בן קרסון, המועמד לייצוג המפלגה הרפובליקנית בבחירות לנשיאות ארצות הברית. רויטרס
34 אלף אמריקנים כבר התנדבו לקמפיין/רויטרס

בקטע יוטיוב שצבר כ-300 אלף צפיות שואל ילד בן 10 את קרסון בעצרת "איך אהפוך למנתח מוח ואוביל את המדינה כמו שאתה עומד לעשות?". קרסון נתן תשובה ארוכה ומרגשת כשתיאר את ילדותו: "נולדתי לסיטואציה איומה. גדלתי בעוני מחפיר ושנאתי את העוני. הייתי בטוח שזו טעות, ובוודאי נולדתי למשפחה הלא נכונה. אמא שלי סירבה לחשוב על עצמה כקורבן, מעולם לא השתמשה בתירוצים ולא חשה רחמים כלפי עצמה, והיא גם לא נתנה לי ולאח שלי להשתמש בתירוצים ולא נתנה לנו לרחם על עצמנו. היא הכריחה אותנו לקרוא ספרים ושנאתי את זה. אבל מתוך הקריאה הבנתי שהאדם שאחראי למה שקורה לך בחיים הוא רק אתה".

"ברגע שהבנתי את זה", ממשיך קרסון בדבריו לילד, "לא הטריד אותי יותר העוני, משום שידעתי שהוא זמני בלבד, ואני אשנה את המצב. הפסקתי להקשיב לאנשים השליליים סביבי, הבנתי שעליי לשפר את עצמי ולהיות בעל ערך - וכך כל הדלתות נפתחו בפניי. חינוך הוא הדבר החשוב ביותר במדינה, וצריך להחזיר אותו למה שהיה. בעבר היה לנו את החינוך הממלכתי הכי טוב בעולם, כעת יש לנו את מערכת התעמולה הכי טובה בעולם. אז התשובה שלי אליך, ילד, היא שתלמד קשה ותהפוך למשכיל מאוד, ולגבי כל היתר – תעשה את המיטב שלך ותן לאלוהים לעשות את היתר".

טראמפ: "קרסון היה רופא סביר"

טראמפ אמנם שומר על המקום הראשון בקרב מצביעים רפובליקניים, אבל העובדה שלראשונה צץ לו לפתע מתחרה ייצרה דו-קרב תקשורתי סוער בשבוע האחרון, ובמסגרתו טראמפ אף טען ש"קרסון היה רופא סביר". קרסון שחוזר ומדגיש עד כמה הוא נוצרי אדוק ומאמין גדול באלוהים, פקפק באמונה של טראמפ כשאמר: "החיים עשירים ומלאי כבוד כאשר חיים אותם בצניעות ובפחד מהאל. זה חלק גדול ממי שאני, ואני לא מתרשם שזה ככה אצל טראמפ". המיליארדר מיהר להגיב בחשבון הטוויטר שלו: "וואו, אני מוביל בסקרים בקרב אוונגליסטים (וגאה בכך) ובקרב כל קבוצה אחרת, ובן קרסון נכנס בי". טראמפ, שעד לשבוע האחרון התקיף בעיקר את ג'ב בוש וטען שאין לו בכלל אנרגיות, הוסיף: "קרסון גורם לבוש להיראות כמו השפן של אנרג'ייזר".

קרסון גם מתח ביקורת על המדיניות מעוררת המחלוקת של טראמפ ביחס למהגרים הבלתי-חוקיים, ועקץ: "אם מישהו יראה לי איך אפשר לעצור את כל המהגרים הלא חוקיים בלי לתקוע את מערכת המשפט שלנו ומבלי שזה יעלה לה המון כסף, אשמח לשמוע". טראמפ הגיב: "הוא לא מבין בזה, והוא טועה". שלשום טראמפ אמר: "המקצוע שלי הוא לעשות עסקים. ואני אעשה עסקאות גדולות למדינה הזו. בן לא מסוגל לעשות זאת, הוא רופא, בחור נחמד. אבל כשאתה מנהל משא ומתן מול סין, אתה צריך אנשים חכמים עם כישורים עסקיים מצוינים".

קרסון במומנטום אדיר. מכמה מאות אלפי עוקבים בפייסבוק בתחילת השנה, הוא צמח ליותר מ-2.7 מיליון. זה הרבה יותר מכל מועמד רפובליקני אחר חוץ מטראמפ (3.6 מיליון). 34 אלף בני אדם מרחבי ארצות הברית כבר התנדבו למען הקמפיין של קרסון, ויש לו אסטרגיה מבריקה לגיוס ההמונים ברשתות החברתיות - בעוד טראמפ מציג כל הזמן גישה שלילית ותוקפנית, קרסון מציג גישה חיובית, אופטימיות ולא תוקף יריבים ממפלגתו. ואחרי שפקפק באמונתו של טראמפ, הוא אפילו טרח להתנצל על כך.

היום בעימות הטלוויזיוני, כולם צפויים לתקוף את טראמפ וקרסון עשוי להיות המרוויח הגדול מכך. החום האנושי, הכריזמה, ההצלחה האדירה בקריירה והסיפור האישי של קרסון מזכירים בהרבה דווקא פוליטיקאי דמוקרטי – אובמה. האם אחרי כהונת הנשיא השחור הראשון בתולדות ארצות הברית, יגיע הנשיא השחור השני ברציפות? כרגע עוד קשה לדעת, אך התרחיש אכן נראה אפשרי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully