וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר הפליטים: כך הפכה הונגריה לבעיה של אירופה

12.9.2015 / 12:00

ראש הממשלה ויקטור אורבן חושש מפני "פלישה מוסלמית", טוען שאירופה "משוגעת" ומציע הצעות דרמטיות לטיפול בשטף המהגרים – אך התמיכה בו עולה. באיחוד, מנגד, מסתפקים בצקצוקי לשון

צילום: רויטרס עריכה: שניר דבוש

זמן לא רב אחרי שעלה לשלטון לפני כחמש שנים, הפך ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן לדמות שנויה במחלוקת ולעתים אף שנואה באיחוד האירופי. שורת חוקים שהעבירה מאז מפלגת השלטון פידז' שבראשותו כללו מגבלות על התקשורת וסמכויות נוספות למשטרה, ועמדתו הנחרצת של אורבן נגד קליטת מהגרים גרמה למנהיגים רבים ביבשת לתקוף אותו בחריפות.

אורבן, מנגד, טוען כי כלל לא מדובר במשבר פליטים, אלא בגל הגירה חסר תקדים, על אף שהנתונים מצביעים על כך שיותר ממחצית מאלו שהגיעו השנה לאירופה היו סורים שנמלטו מהמלחמה המתמשכת בארצם. לדבריו, מדובר בכלל ב"בעיה גרמנית" והמוסלמים לא רצויים בהונגריה, ששומרת על הגבולות החיצוניים של האיחוד מפני "פלישה מוסלמית". אורבן לא מהסס להשתמש בדמגוגיה זולה כדי לכבוש את דעת הקהל דרך הפחדות ואיומים – אחד מטיעוניו הבולטים הוא שאם אירופה לא תעצור עכשיו, אז מיליונים נוספים יגיעו ליבשת ויהפכו את תושביה המקוריים למיעוט.

"תושבים רבים היו המומים ממספר המהגרים שהגיע תוך זמן קצר לתחנת הרכבת", סיפר ארתור צ'רנמורץ, צעיר ישראלי המתגורר בבודפשט. תחנת הרכבת "קלטי", הגדולה ביותר בבירת הונגריה, נסגרה לפני כשבועיים למשך יומיים לאחר שמאות פליטים צבאו על שעריה. "הם רואים בזה בעיקר מטרד", הוסיף. "אורבן זוכה לתמיכה גדולה כמו גם מפלגת 'יוביק' (מפלגת האופוזיציה מהימין הקיצוני, ג"א), אבל רבים כלל לא מכירים את האידיאולוגיה הגזענית שלהם ונוהרים אחרי סיסמאות פופוליסטיות".

לקריאה נוספת:
ללא מחסה: אלפי פליטים בהונגריה חסרי אונים בגשם ובקור
משבר המהגרים באירופה עשוי לשחק לידי אסד, איראן ורוסיה
שיא מהגרים: 3,700 פליטים עברו מהונגריה לאוסטריה ביממה

נשיא הונגריה ויקטור אורבן בנאום על משבר הפליטים, ספטמבר 2015. רויטרס
"רבים לא מכירים את האידיאולוגיה הגזענית שלו". נשיא הונגריה ויקטור אורבן/רויטרס
לטענת הנשיא ההונגרי, "המהגרים לא מגיעים מאזורי מלחמה, אלא ממחנות, שם הם בטוחים"

במצב הפוליטי הנוכחי בהונגריה, הדאגות היחידות של אורבן מגיעות מימין – מפלגת "יוביק" הצליחה לנגוס בשנה האחרונה בכוחה של מפלגת השלטון, שהחזיקה עד אז ברוב של שני שלישים בפרלמנט. כשדעת הקהל נוטה עוד יותר ימינה, אורבן מנצל את ההזדמנות ומשמיע התבטאויות חריגות עוד יותר. אתמול הוא הדגיש כי החל מהשבוע הבא, עם כניסתה של החקיקה החדשה נגד מהגרים לתוקף, כל מי שיגיע לשטחה של הונגריה בצורה בלתי-חוקית ייעצר. "הם מורדים בחוקיה של הונגריה", טען.

הונגריה שוללת מכל וכל את התכנית שמובילה גרמניה לחלוקת מבקשי המקלט ברחבי מדינות האיחוד דרך מכסות קבועות מראש, ומאחוריה ניצבות מדינות נוספות במזרח אירופה, בהן פולין, צ'כיה, סלובקיה, ואף דנמרק. ההצעה האחרונה של אורבן, שאותה העלה בפני הבילד הגרמני, היא להעביר סיוע של שלושה מיליארד אירו לטורקיה, ללבנון ולירדן, שם שוהים מיליוני פליטים שברחו מסוריה. "המהגרים הללו לא מגיעים מאזורי מלחמה, אלא ממחנות, שם הם בטוחים", טען. במקביל להמשך בניית גדר הגבול עם סרביה, שממנה עברו להונגריה מאות אלפי המהגרים, אורבן אף הזהיר כי הוא עשוי להקים גדר גם עם קרואטיה, שבשונה מסרביה, חברה באיחוד האירופי.

אירופה אינה מסוגלת לפעול נגד אורבן

בשבוע שעבר, בזמן שביקר בבריסל, ספג ראש ממשלת הונגריה ביקורת נוקבת וחריגה מצד מנהיגי אירופה, שאמורים להיות שותפיו לדרך. דונלד טוסק, נשיא המועצה האירופית, אמר כי אורבן מתנהג בדרך "לא-נוצרית" בכך שהוא גורם להתנגשות בין המערב לאיסלאם. בהמשך תקפו את אורבן גם נשיא הנציבות האירופית, ז'אן-קלוד יונקר, ונשיא הפרלמנט האירופי, מרטין שולץ. ואולם, פרט לצקצוקי לשון, אין לאיחוד האירופי כלים של ממש כדי לבודד את הממשלה בבודפשט או לכפות עליה לשנות את דרכה.

פליטים בנקודת איסוף סמוך לגבול הונגריה – סרביה, 7 בספטמבר 2015. רויטרס
"הם מורדים בחוקי הונגריה וייעצרו בגבול". פליטים מהמזרח התיכון בהונגריה/רויטרס

פראנס טימרמנס, מספר 2 בנציבות האירופית ומי שנחשב ל"שוטר" שלה, נשא לאחרונה נאום שעסק בשלטון החוק באירופה והתייחס לבעיות שמציב משטרו של אורבן. הבכיר הבהיר כי הוא מסתייג מהטלת סנקציות על הונגריה, כגון הפקעת זכויות ההצבעה שלה במוסדות האיחוד. בריסל נקטה פעולה דומה רק פעם אחת בעבר, לאחר שמנהיג הימין הקיצוני באוסטריה יורג היידר הצטרף בשנות ה-90 לממשלה. "המקרה של אוסטריה החליש את יכולתו של האיחוד להגיב", הודה טימרמנס. "זאת הייתה תגובה פוליטית שלחלוטין גרמה לתוצאה הפוכה. מאז, המדינות החברות באיחוד מהססות לפעול נגד מדינות אחרות".

מהגר בורח מכוחות הביטחון ההונגרים לאחר שניסה להיכנס להונגריה דרך הגבול עם סרביה. 12 בספטמבר, 2015. רויטרס
ראשי האיחוד מתקשים לצאת נגד אורבן, למרות דעותיו השנויות במחלוקת. מהגר בורח מכוחות הביטחון ההונגריים בגבול עם סרביה/רויטרס

עניין נוסף המקשה על ראשי האיחוד לצאת נגד עמיתם ההונגרי הוא המערכת הפוליטית באירופה. למרות דימויו של אורבן כמנהיג לאומני ואוטוריטרי, מפלגתו היא חלק ממשפחת המפלגות הנוצריות-דמוקרטיות, שאחת מהן מונהגת על ידי קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. שני המנהיגים נמצאים במחלוקת חריפה סביב סוגיית המהגרים, אך מפלגתה של האישה החזקה ביותר ביבשת עשתה מעט מאוד כדי ללחוץ על אורבן. ראש ממשלת הונגריה נהנה מתנאים נוחים הרבה יותר מכל ראש מדינה אחר באירופה, אפילו יותר מהקנצלרית שצפויה להתמודד על כהונה רביעית בעוד שנתיים. אורבן נהנה מרוב כמעט מוחלט בפרלמנט, הגדול ביותר בהשוואה ליתר מדינות האיחוד, כשהבחירות הבאות במדינתו יתקיימו רק ב-2018.

פליטים בגבול הונגריה, מחכים להיכנס לגרמניה. ספטמבר 2015. רויטרס
לאיחוד אין כלים ממשיים לכפות על הונגריה לשנות את דרכיה. פליטים במדינה/רויטרס

עם זאת, האמריקנים הפגינו פחות סבלנות כלפי הונגריה מאשר בעלי בריתם באירופה. בשנה שעברה הטיל הממשל סנקציות על גורמים בכירים בבודפשט, שאוסרות עליהם להגיע לשטח ארצות הברית. וושינגטון נימקה את הצעד החריג נגד מדינה החברה באיחוד ובנאט"ו בכך שהבכירים מעורבים במעשי שחיתות וב"קלפטוקרטיה" – מושג המתאר משטר המנצל את תושבי המדינה לטובת הרווח האישי שלו. ואולם, קשה לראות מהלך דומה שנוקט האיחוד, מאחר שמנהיגים רבים עלולים לחשוש שקביעת התקדים תשמש נגדם יום אחד.

לאורבן אין הרבה מילים טובות לומר על אירופה של היום, שאת תגובתה למשבר כינה בשבוע שעבר "שיגעון". הוא לועג לרעיונות האירופיים על דמוקרטיה ליברלית והביע בעבר דברי שבח לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין ולנשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, שני מנהיגים שאינם ידועים בחיבתם הרבה לדמוקרטיה המערבית. בדומה אליהם, אורבן השתמש בכוחו הרב כדי לעצב מחדש את המשטר – הוא ניסח חוקה חדשה, הגביל את התקשורת, הציב את תומכיו במערכת המשפט, טיהר את משרד החוץ ושינה את מבנה הפרלמנט ואת שיטת הבחירות האזוריות.

ילדים בהתקהלות מהגרים בסמוך לעיירה רוזקה שבגבול הונגריה-סרביה. 12 בספטמבר, 2015.. רויטרס
אורבן מכנה את התנהלותה של אירופה מול משבר המהגרים "שיגעון". ילדים בהתקהלות פליטים בגבול הונגריה וסרביה/רויטרס

למרות הכול, קרנו של ראש ממשלת הונגריה ממשיכה לעלות במרכז אירופה ובבלקן, שם רואים בו המנהיגים המקומיים מודל לחיקוי יותר מאשר מי שראוי לבידוד ולהוקעה. בהתחשב בתמיכה ההולכת וגוברת במפלגות הימין והשמאל הקיצוני מול היחלשות המרכז הפוליטי, רבים חוששים כי אורבן הוא למעשה עתידה של היבשת, ולא עוד דמות עם רעיונות מהעבר, שהיה נדמה שחלפו מאירופה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully