וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הפיגועים גרמו לפחד": יהודי אירופה חוששים להגיע לבתי הכנסת

דב גילהר ודנה ירקצי

10.9.2015 / 20:20

מנכ"ל רבני אירופה לאולפן וואלה! NEWS: "חוששים להירשם בקהילה מאז השואה". המכון למדיניות העם היהודי העלה כי בין המגמות הצפויות לעם בשנה הקרובה - התגברות תעמולה אנטי-ישראלית והגירה מאירופה

עריכה: ניר חן

רק 15% מיהודי אירופה מתעתדים להגיע לבית הכנסת לתפילת ראש השנה – כך עולה ממשאל שערך איחוד רבני אירופה לקראת החג. בריאיון לאולפן וואלה! NEWS סיפר מנכ"ל מרכז רבני אירופה, הרב מנחם מרגולין, כי רצף הפיגועים נגד יהודים גרמו לחשש גדול מאוד בקרב היהודים להגיע לבתי הכנסת ולבתי הספר היהודיים.

הרב מרגולין סיפר כי ראש השנה הוא המועד היחיד שבו יהודי אירופה נרשמים בבתי הכנסת, וכך ניתן להבחין בתחושות ב-179 הקהילות ביבשת. לדבריו, "בבריסל גרים 20 אלף יהודים, אך בכל בתי הכנסת ישתתפו רק 3,000 איש. בהונגריה יש 100 אלף יהודים ונרשמו פחות מ-5,000. 95% מהיהודים לא יגיעו לבית הכנסת בראש השנה". לדבריו, מאז מלחמת העולם השנייה קיים חשש להירשם בקהילה היהודית, כמעין לקח מהשואה. בתקופה האחרונה, בשל התגברות התקריות האנטישמיות, החשש גדל אף יותר.

הרב הסביר כי מהסקרים עולה כי שיעור האנטישמיות בצרפת ובאנגליה אינו גבוה מאוד, אך כמות התקיפות גדולה יותר בשל הימצאותם של אזרחים בעלי חזות יהודית. "אם יורדים לפרטים, מגלים שהתקיפות מתבצעות נגד אנשים בעלי חזות יהודית – עטורים זקן חובשים כיפה", אמר. "ביוון, בסלובקיה ובהונגריה אין הרבה יהודים בעלי חזות כזו, ולכן שיעור הפגיעות נמוך יותר על אף שרמת האנטישמיות גבוהה יותר".

עוד בוואלה! NEWS:
שבירת שיאי הפליטים ממשיכה: 4,000 איש נכנסו להונגריה ביממה
חיפושים נרחבים אחר נהג שפגע בהולך רגל באילת - ונמלט
"לא ייאמן": חולת הסרטן ארגנה מסיבת בר מצווה לילד שננטש על ידי הוריו

הרב מנחם מרגולין. אנדרה קופין / איגוד הארגונים היהודים באיחוד האירופי,
הרבנים קראו לאמץ בחום את הפליטים. הרב מרגולין/אנדרה קופין / איגוד הארגונים היהודים באיחוד האירופי

בהתייחסו למשבר הפליטים באירופה, אמר הרב: "הרבנים קראו לכל מנהיגי הקהילות היהודיות לאמץ בחום את הפליטים. התורה מצווה עלינו לאהוב את הגרים, 'כי גרים הייתם בארץ מצרים'". "אנו מארגנים משלחת כדי לבקר פליטים מסוריה הנמצאים בבריסל. אנחנו מביאים לילדים צעצועים וכלי כתיבה", פירט הרב על הסיוע שניתן לפליטים.

לדבריו, "יש עלינו חובה לעזור לכל אדם שזקוק לעזרה. באופן כללי יש חמלה והבנה. כמות הפליטים שיצטרפו לא ישנו דמוגרפית משמעותית את מגמת האיסלאמיזציה באירופה". הוא הוסיף כי לא רק שאין חשש, אלא שמתקיים אפילו שיתוף פעולה עם הקהילות המוסלמיות באירופה בסוגיות כמו שחיטה וכשרות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

אחת מהמגמות הצפויות לעם היהודי: הגירה מחוץ לאירופה

עם פרוס השנה החדשה, הציג לאחרונה המכון למדיניות העם היהודי לראש הממשלה בנימין נתניהו את המגמות העיקריות במסגרת ההערכה השנתית למצב העם היהודי לשנים 2014-2015. בין יתר, הדוח עסק באנטישמיות הגואה באירופה ובסוגיית תנועות ה-BDS במסגרת ניתוח מעמיק של המצב הגיאו-פוליטי והשפעתו על העם היהודי ועל מדינת ישראל.

תחזיות המכון היהודי לא מבשרות טובות עבור יהדות אירופה. לפי הדוח, היבשת נמצאת בעיצומו של משבר זהות ומשבר פוליטי, כשחלק ממדינותיה, כדוגמת צרפת, שרויות במשבר כלכלי המלווה בשינויים דמוגרפיים מרחיקי לכת. בשנה החולפת, הוכפלה כמות התקריות האנטישמיות בצרפת ובבריטניה, ויותר מ-1,700 אנשי ג'יהאד חזרו לאירופה מסוריה.

בית כנסת ירושלים בעיר פראג, צ'כיה. ShutterStock
היבשת שרויה במשבר פוליטי ובמשבר זהות. בית כנסת בפראג, צ'כיה/ShutterStock

למרות מאמצים כנים של הרשויות בצרפת להגן עליהם, נראה כי רוב יהודי צרפת לא סומכים על הממשלה שלהם שתגן עליהם וחשים שהם מודרים מהשתתפות אזרחית מלאה במדינה. רוב היהודים בצרפת בדקו אילו אפשרויות הגירה עומדות בפניהם, כשהגירתם לישראל גדלה מ-3,300 איש בשנת 2013 ל- 7,300 בשנת 2014. מתוך 480,000 יהודי צרפת, יותר מ-9,300 צפויים לעלות לישראל עד סוף שנת 2015.

באופן כללי, ממצאי הדוח מראים כי חלה עלייה במספר היהודים בעולם, שעומד כעת על 14.2 מיליון. בשילוב יהודים "חלקיים" ועולים מברית המועצות לשעבר המוגדרים כחסרי דת, המספר מגיע ל-16 מיליון – קרוב מאוד למניין היהודים בעולם בשנת 1939, ערב מלחמת העולם השנייה והשואה.

חשש מהתעצמות תנועות ה-BDS והדה-לגיטימציה של ישראל

אחד מהממצאים העיקריים של הערכה עוסק בהתגברות תנועות ה-BDS הפועלות בקמפוסים באירופה ובארצות הברית. על פי ההערכה, האיום של המערכה המתנהלת בקמפוסים נגד ישראל טמון בשחיקה הכללית של עצם הלגיטימיות של ישראל. לפי ההערכות, תופעה זו עלולה להתפשט לציבורים רחבים יותר באמצעות דמוניזציה מתמדת והשמצות, שהפכו למקובלים יותר בעיקר בחיים הציבוריים בארצות הברית.

על פי המכון למדיניות העם היהודי, על מנת להתגבר על התגברות הקיטוב והפוליטיזציה ביחס לישראל, המנהיגויות היהודית בתפוצות ובישראל צריכות לקיים דיאלוג רחב היקף לשם הבחנה בין ביקורת לגיטימית על מדיניותה של ישראל לבין דה-לגיטימציה שלה. קביעה כזו תאפשר לקהילה היהודית המאורגנת להילחם ביעילות בתופעת החרם, ולחשוף מניעים אנטישמיים העומדים מאחוריה, אם קיימים כאלה.

יותר חרדים בארצות הברית - סיכון להשפעת הקהילה על הממשל

בהערכה השנתית צוין כי קיימת מגמה של גידול משמעותי בציבור החרדי בארצות הברית. בתוך כך, הזהיר המכון כי אפשר שגידול זה יחליש את השפעת הקהילה היהודית האמריקנית על הממשלה. על פי ההערכה, הקהילה החרדית בארצות הברית מהווה 10% מיהדות המדינה, כששיעור הילודה בה גבוה בהשוואה לפלגים אחרים ביהדות המקומית וגיל החברים בה נמוך יותר.

כחלק מתקציר המנהלים שהוצג לנתניהו, התייחס נשיא המכון, אבינועם בר יוסף, למגמה. "27 אחוזים מהילדים היהודים האמריקנים הם בנים למשפחות אורתודוקסיות, ו-64 אחוזים מהילדים היהודים בניו יורק גדלים בבתים חרדיים", אמר בר יוסף. "החדשות הטובות הן שבעשור הבא אנו עשויים להיות עדים לחיזוק הקשר לישראל. החדשות הרעות הן שזה עלול לגרום לשסעים עמוקים בקהילה היהודית הרחבה יותר, ולהחליש את ההשפעה היהודית בחברה האמריקנית כולה".

חרדים הפגינו במנהטן נגד הגיוס בישראל. אהרן מיער, חדשות 24
כ-10% מיהדות ארצות הברית שייכים לקהילה החרדית/חדשות 24, אהרן מיער

בר יוסף הרחיב על המשמעויות של הגידול באוכלוסייה החרדית בארצות הברית. לדבריו, "הקהילה החרדית היא בעלת הכנסה נמוכה, והיא פחות מוכנה לאתגרים החדשים במאה ה-21. זה יוצר צורך דחוף לפתח מדיניות ולחשוב מחדש על השקעת משאבים, כדי לעודד ולהכין את הדור הצעיר ללקיחת אחריות לעתיד הגלובלי של העם היהודי".

בנוסף, בהערכה השנתית נכתב כי תנועת חב"ד עשויה להפוך בעתיד הקרוב לאחד מהזרמים המרכזיים ביהדות האמריקנית, כשהמכון היהודי הציג נתונים לפיהם מספר המוסדות היהודיים השייכים לזרם זה הוא הגדול ביותר מבין הזרמים הדתיים במדינה. לפי הדוח, בארצות הברית קיימים 959 מרכזי חב"ד, לעומת כ-800 בתי תפילה רפורמיים ו-595 בתי כנסת קונסרבטיביים בלבד.

יהודים אמריקנים וליברלים "מתנדנדים" בתמיכתם בישראל

ניתוח נתונים על אודות יהדות ארצות הברית שהתבצע על ידי מכון המחקר האמריקני PEW הראה כי עם הצמיחה בשיעור הילודה בקרב היהדות האורתודוקסית במדינה, מסתמנת גם מגמה של תמיכה הולכת וגדלה בישראל בשנים הקרובות. עם זאת, בניתוח צוין כי מעורבותם של החרדים בחברה האמריקנית הכללית מצומצמת מאוד, וגם קשריה עם שאר פלגי הקהילה היהודית רופפים.

למרות זאת, המכון למדיניות העם היהודי הציג נתונים עדכניים לפיהם הקהילה היהודית בארצות הברית הפכה למקוטבת יותר ביחס לתמיכתה בישראל. נראה כי לראשונה, דעות ליברליות בקרב יהודי אמריקה הולכות יד ביד עם התרחקות משישראל, וכי הקהילה היהודית הליברלית מתקשה יותר ויותר להביע תמיכה חד משמעית במדיניות הממשלה הישראלית. אף על פי כן, יהודים צעירים חשים באופן כללי הזדהות גדולה יותר עם ישראל, בין היתר בעקבות ביקורים בארץ והשתתפות בפרויקטים כמו "תגלית" ו"מסע", המפגישים אותם עם צעירים ישראלים ומציגים להם את החיים בארץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully