וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש לדבש: דבוראים מוחים על כריתת עצי אקליפטוס

אנשי רשות הטבע והגנים החלו לאחרונה לכרות עצי אקליפטוס בנחל אלכסנדר שבשרון ובגולן משום שמדובר במין פולש המאיים על מינים מקומיים. הדבוראים שחוששים כי לדבוריהם לא יהיו מקורות צוף, מוחים: "המדינה הורסת את פרנסתנו"

צילום: שלומי גבאי, ארגון מגדלי הדבורים בישראל עריכה: מתן חדד

ימים ספורים לפני ראש השנה, נפלה גזירה קשה על הדבורים: עובדי קבלן שנשלחו על ידי רשות הטבע והגנים כרתו בימים האחרונים עשרות עצי אקפליטוס עתיקים, שמהם שואבות הדבורים באזור צוף לייצור דבש, באזור נחל אלכסנדר שבשרון ובדרום רמת הגולן. אתמול (שני) חזו דבוראים בהמשך פעולת כריתת העצים בשטח המשתרע על פני 150 דונם בצפון שמורת נחל אלכסנדר. זאת, לאחר שאתמול התעמתו דבוראים עם העובדים בגולן וכוחות משטרה אף הוזעקו למקום.

הדבוראים טוענים כי כתוצאה מכריתת האקליפטוסים ייפגעו יותר מכאלף כוורות דבורים באזור נחל אלכסנדר, בדרום רמת הגולן ובאזור המג'רסה, ייפגעו יותר מכ-1,500 כוורות דבורים המוזנות מצוף עצי האקליפטוסים. לדבריהם, עץ אחד של אקליפטוס מהווה מקור צוף המזין כוורת שלמה, שתפוקתה מגיעה לכמות דבש הנעה בין 50-30 קילוגרמים.

עוד בוואלה! NEWS:
חשש בישראל: הנעדר מעורב בפלילים במדינה מוסלמית
אחיו של מפקד הסיירת שנפל: "המעגל ייסגר כשגופת גולדין תוחזר"
אחד מכל חמישה חיילים נזקק לסיוע כלכלי: "עורקים כדי להתפרנס"

כריתת עצי אקליפטוס בשמורת נחל אלכסנדר, 7 בספטמבר 2015. תקשורת יעל שביט,
דבוראים מתעמתים עם שוטרים/תקשורת יעל שביט

בארגון מגדלי הדבורים בישראל כועסים מאוד על המהלך של רשות הטבע והגנים. "זה מספר ימים שדבוראים ברחבי הארץ מתעוררים לבוקר שחור שבו כורתים מול עיניהם מאות עצי אקליפטוסים ותיקים ורמי קומה, שהם חלק מנוף הארץ כבר עשרות שנים", אמר יו"ר הארגון בועז כנות. "זו בושה למדינה ההורסת את פרנסתם של חקלאים, הטבע והבר בהינף יד".

חגי שיצר, דבוראי ממעלה גמלא ברמת הגולן, שהתעמת שלשום עם עובדי הקבלן והשוטרים שהוזעקו לשטח, אמר: "לא ייתכן כי כבר כמה ימים כורתים מאות עצי אקליפטוסים ותיקים ברחבי הארץ והממשלה שותקת. מדובר במחדל ואין גורם ממשלתי המנסה לעצור את כריתות העצים, לא ייתכן שלא יהיה תכנון מוקדם לנטיעת עצים צופניים כמזון לדבורים טרם כריתת עצים קיימים". שיצר אמר כי הוא ועמיתיו ימשיכו למחות ולקרוא להפסקת כריתת העצים.

בישראל פועלים כ-500 דבוראים. דבורת הדבש תורמת לתל"ג החקלאי בהיקף של כ-2.5 מיליארד שקלים, באמצעות האבקת הגידולים החקלאיים. היום פנתה מועצת הדבש ליועצת המשפטית של רשות הטבע והגנים בדרישה להורות על הפסקה מידית של מלאכת כריתת העצים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

רשות הטבע והגנים: עצי האקליפטוס גורמים להיעלמות מינים מקומיים

ד"ר עמית דולב, אקולוג מחוז צפון של רשות הטבע והגנים, הסביר כי מדובר במין פולש של אקליפטוס שגורם להיעלמות מינים מקומיים. "כבר לפני חצי שנה שלחתי מכתב בנושא למנכ"ל מועצת הדבש. אקליפטוס הוא מין אוסטרלי שהובא הנה מסיבות כאלה ואחרות במאה העשרים. גם בשמורות טבע יש אקליפטוסים, שלרוב אין איתם בעיות, אבל הבעיה נוצרת או מתחדדת בשמורות טבע שיש בהן בתי גידול לחים. במקומות האלה האקליפטוס מצליח להתרבות בצורה ניכרת והופך למין פולש. כתוצאה מכך הוא מתחרה עם הצומח המקומי, הוא עולה עליו, דוחק אותו וגורם לפגיעה והיעלמות של מינים מקומיים שהם ערכי טבע מוגנים בשמורות טבע. בנוסף לכך, עלי האקליפטוס שנושרים על הקרקע הם בעלי תכונות המשפיעות לרעה על הקרקע בצורה כזו המונעת מצמחים אחרים להתפתח".

קרן פלס ובן זוגה נעם טור הדבוראי משתתפים במאבק

כריתת עצי אקליפטוס בשמורת נחל אלכסנדר, 7 בספטמבר 2015. שלומי גבאי
"עצי האקליפטוס הם מין פולש"/שלומי גבאי

לדברי ד"ר דולב, "גידול דבורים הוא גידול חקלאי. אין כל מניעה לנטוע עצי אקליפטוס כגידול חקלאי ובשולי שטחים חקלאיים. הדבר יכול לשרת את ייצור הדבש באופן זהה. יתרה מזאת, דבורי הדבש שנכנסות לשמורות טבע מהוות מתחרה לדבורי הבר המקומיות. אי לכך, טיפול בעצי האקליפטוס בתוך שמורות טבע, נעשה מתוך הצדקה אקולוגית בעוד גידול חקלאי ראוי שיתבסס על משאבים בשטחי החקלאות.

רשות הטבע והגנים טוענת כי קביעת מיקומי הכוורות נעשית משיקולים מקצועיים של מועצת הדבש. "לנו אין חלק בהם", אומר ד"ר דולב. "לעומת זאת, טיפול במינים פולשים בשמורות טבע וגנים זו חלק מהמשימה שאנחנו אמונים עליה. וכאשר אקליפטוס מקבל מופע של מין פולש בבית גידול לח, אנחנו חייבים לטפל בהקטנת ההפרעה".

(עדכון ראשון: 23:28)

כריתת עצי אקליפטוס בשמורת נחל אלכסנדר, 7 בספטמבר 2015. שלומי גבאי
עשרות עצי אקליפטוס נכרתו/שלומי גבאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully